waterbehandeling / brouwzouten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

ik heb het waterprofiel (kraantjeswater) van mijn regio in het programma Brouwhulp ingebracht.

Stel ik wil een sterk blond bier maken.

Als ik nu kies voor "Suggestie op basis van doelwater" dan veronderstel ik dat het programma mij een voorstel geeft om zo dicht mogelijk bij het "ideale brouwwater" voor een sterke blonde te komen.

In dit geval zal ik 2.6gr CaCl2 en 2.4gr CaS04 moeten toevoegen (aan deze batch) volgens het programma. klopt dit ?

Waarom nog de keuze "Suggestie op basis van PH en CL/SO4" ?

Zijn de voorgestelde toevoegingen van brouwzouten betrouwbaar (en zondermeer aan te nemen) ?

Welke van de 2 keuzes maken jullie "op basis van doelwater" of "CL/SO4) ?

Wanneer voegen jullie deze brouwzouten toe ? voor het maischen ?

• "Suggestie op basis van PH en CL/SO4" slaat op niets, dit houdt enkel rekening met de bitterheidsindex en niet met he biertype en de smaak die jij nastreeft.

"Suggestie op basis van doelwater" is een veel betere manier, je kan deze automatisch door BrouwHulp laten bepalen (zeker betrouwbaar) of de toevoegingen zelf manueel doen om nog te finetunen.

Best elke keer je recept hier even posten, dan krijg je zeker nog goede tips van collega's.

De brouwzouten voeg je best toe aan je brouwwater voor het maischen, best de pH na 15 minuten maischen meten en eventueel nog extra melkzuur/fosforzuur toevoegen en weer meten.

• Laat vooral die knop "Suggestie op basis .... " voor wat die is, die werken beide voor geen gieter.

Je kan enkel kiezen je CL/SO4 verhouding te corrigeren daar dit voornamelijk de smaak van je hop bepaalt (hard of zacht) of je kan kiezen om totaal je water aan te passen.
    Beste is als je er toch aan begint is natuurlijk je totaal water aan te passen. Maar kijk niet op enkele mg/l er komt immers ook nog een deel mineralen uit je mout.
    Streef vooral dus vooral om je Cl, SO4 en Ca gehalte juist te krijgen de rest Mg en Na zijn meestal output parameters. (Wel niet in het rood laten komen en natuurlijk, je dient natuurlijk wel te weten wat hun invloed is op de biersmaak)
    Als je zelf gaat je beslag op PH brengen met een zuur is je alkaliteit eigenlijk totaal niet belangrijk (enkel belangrijk als je met zuurmout je beslag op PH wil brengen)

Ik doe de aanpassingen meestal met de hand, en heb jou waterprofiel snel even ingegeven en kom tot:

Nu door het toevoegen van de NaCL zit je Na gehalte wel aan de hoge kant.
    Spijtig genoeg kan je bij brouwhulp geen KCl (kaliumchloride) toevoegen, maar dat is geen probleem je kan alsnog de NaCL vervangen door KCl. In dat geval moet je het aantal grammen NaCL vermenigvuldigen met 1.27 en dan heb je het aantal grammen KCl dat daar mee overeen komt om de zelfde hoeveelheid chloride toe te voegen (je Na gehalte stijgt dan natuurlijk niet mee)
    Sommige andere waterprofiel tools laten wel toe nog meer foodgrade zouten te gebruiken
    Je stelt je dan de vraag natuurlijk en wat met de kalium die ik toevoeg. Uit je mout komen ook mineralen en daar komt heel veel kalium (Potassium) uit en wat je hier toevoegt gaat in deze massa kalium uit de mout gewoon op
    Ter info de gemiddelde hoeveelheid minerale samenstelling van een gehopte wort een van 12°P (Mandl 1974)

Nog handig is 1 gr CaCL = 2.26ml 33%WW oplossing die je koopt in de brouw winkel
    Nooit droog kopen of gebruiken daar dit enkel wordt aangeboden als hydraat en zelfs tot 3x zijn eigen gewicht aan water kan opnemen en dan weeg je totaal foutief af!! )

Verder lees je vooral goed in.

• Serge,

om het simpel te houden zou ik dus alle voorgestelde waarden uit Brouwhulp kunnen overnemen maar om het Na gehalte niet omhoog te jagen, dit vervangen door KCl (= 1.27 x NaCl).

U zegt: "Nooit droog kopen ...". Slaat dit op al deze brouwzouten ?

De hoeveelheden worden in het programma in gram aangegeven.

Moet je al deze gr waarden dan converteren naar hun "vloeibare vorm" ?

• om het simpel te houden zou ik dus alle voorgestelde waarden uit Brouwhulp kunnen overnemen maar om het Na gehalte niet omhoog te jagen, dit vervangen door KCl (= 1.27 x NaCl).

Klopt 100%

U zegt: "Nooit droog kopen ...". Slaat dit op al deze brouwzouten ?

Neen dit slaat enkel op de CaCL die koop je normaal gezien in 33% w/w (gewichtsprocent)

Moet je al deze gr waarden dan converteren naar hun "vloeibare vorm" ?

Ja maar daar had ik het antwoord al op gegeven 1gr CaCl in brouwhulp = 2.26ml 33%w/w oplossing uit de winkel (of als je het graag afweegt 3 gram)

• Serge, zojuist méér geleerd dan in m'n hele leven :face_with_rolling_eyes:

Als ik het doelwater in het programma laat variëren van licht, matig en sterk bier (blond of amber) dan wijkt de bekomen Na waarde soms héél sterk af van de gewenste waarde.

In dit geval de NaCl vervangen door HCl en in de andere gevallen de voorgestelde waardes toevoegen.

Als we hier al in slagen dan ben ik een gelukkig man :grinning_face:

Merci voor de duidelijke uitleg

• Even een vraag, heb je je moutstort al volledig ingevuld? Maish pH staat al op 5.6, wat al vrij laag is. Of zit er zuurmout in het recept.

Maar in principe klopt het voorstel van Brouwhulp.

mbroek dit was een recept met enkel Pale Ale en Cara 45 (dit om de "waterprofiel" functionaliteit in het programma uit te testen en vooral proberen te begrijpen).

Volgens mij gaat het programma Brouwhulp er vanuit dat je reeds aangezuurd hebt met het voorgestelde fosforzuur en kom je zo op PH 5.7. (ons kraanwater = PH 7.5)

Na toevoeging van de brouwzouten zou je volgens het programma op PH 5.4 uitkomen.

Zo interpreteer ik het alvast.

• mbroek dit was een recept met enkel Pale Ale en Cara 45 (dit om de "waterprofiel" functionaliteit in het programma uit te testen en vooral proberen te begrijpen).

Volgens mij gaat het programma Brouwhulp er vanuit dat je reeds aangezuurd hebt met het voorgestelde fosforzuur en kom je zo op PH 5.7. (ons kraanwater = PH 7.5)

Na toevoeging van de brouwzouten zou je volgens het programma op PH 5.4 uitkomen.

Zo interpreteer ik het alvast.

Zo doe ik dat ook. Daarom had ik op die eerste regel een hogere pH verwacht en daarna de pH na aanzuren. Die staat er wel.

Maar goed, je hebt het principe dus door.

• Zeer interessant dit, ik gebruik tot nu toe ook de suggestie-knop op basis van Cl/SO4 in BrouwHulp.
    Waar kan je info in mensentaal vinden over waterbehandeling? Zonder dat je een masterdiploma chemie nodig hebt om het te kunnen begrijpen? ;-)

In de bibliotheek van dit forum kan je een hele uiteenzetting vinden over waterbehandeling :slightly_smiling_face:

Hier vindt je de uitleg.

Er is in de uitleg sprake van een Excel document dat je kan downloaden. De aangegeven link werd blijkbaar verplaatst en is nu bereikbaar via deze link.

• In de FAQ staat inderdaad een artikel dat ik zelf heb geschreven, gebaseerd op wat ik op het forum kon vinden. Homoeccentricus (al lang niet meer gezien) had indertijd een heel onderwerp geschreven hoe je op een simpele manier je water kon aanpassen in Bru'n water. De methode gaat echter op in alle waterbehandelingssoftware.

Verder denk ik zelf dat je je niet te blind moet staren om de cijfers, een mg meer of minder gaat niet het grote verschil uitmaken. Wel zou ik (zoals Serge hierboven ook al aangeeft) de Cl/SO verhouding op punt stellen om de bitterheid/moutigheid in balans te houden, zorgen dat er voldoende Ca aanwezig is (is als ik me niet vergis bevorderlijk voor de gist en het uitvlokken van de eiwitten) en de hardheid van je water aanpassen (zeker als je met heel hard water zit zoals ik). En uiteraard (last but certainly not least!) je pH op het juiste peil brengen en houden.

• In de FAQ staat inderdaad een artikel dat ik zelf heb geschreven, gebaseerd op wat ik op het forum kon vinden. Homoeccentricus (al lang niet meer gezien) had indertijd een heel onderwerp geschreven hoe je op een simpele manier je water kon aanpassen in Bru'n water. De methode gaat echter op in alle waterbehandelingssoftware.

Verder denk ik zelf dat je je niet te blind moet staren om de cijfers, een mg meer of minder gaat niet het grote verschil uitmaken. Wel zou ik (zoals Serge hierboven ook al aangeeft) de Cl/SO verhouding op punt stellen om de bitterheid/moutigheid in balans te houden, zorgen dat er voldoende Ca aanwezig is (is als ik me niet vergis bevorderlijk voor de gist en het uitvlokken van de eiwitten) en de hardheid van je water aanpassen (zeker als je met heel hard water zit zoals ik). En uiteraard (last but certainly not least!) je pH op het juiste peil brengen en houden.

Is dat niet wat BrouwHulp berekent bij die 'suggestieknoppen' vraag ik me dan af? :squinting_face_with_tongue:

• Is dat niet wat BrouwHulp berekent bij die 'suggestieknoppen' vraag ik me dan af? :squinting_face_with_tongue:

Nee, BrouwHulp baseert zich op de bitterheidsindex, dat is de verhouding tussen begin sg en IBU, dat is compleet onzinnig.

Het is inderdaad de verhouding chloride en sulfaat die een invloed heeft op het soort bitterheid en het mondgevoel. Kort door de bocht: een verhouding van Cl/SO4 van 1,9 gaat voor meer moutigheid/body zorgen. Zit je op 0,3 dan is je bitterheid wat scherper, meer astringent.

Je moet dus denken in smaak en daar je brouwwater aan aanpassen.

• In de bibliotheek van dit forum kan je een hele uiteenzetting vinden over waterbehandeling :slightly_smiling_face:

Hier vindt je de uitleg.

Er is in de uitleg sprake van een Excel document dat je kan downloaden. De aangegeven link werd blijkbaar verplaatst en is nu bereikbaar via deze link.

Ik heb deze eens doorgenomen en het een en het ander geprobeerd. Ik geef toe dat ik het nogal moeilijk vind zo op het eerste zicht. Om te beginnen geeft hij al aan dat de waarden in mijn leidingwater niet gebalanceerd zijn maar ze kloppen nochtans.
    Misschien toch nog even de raad van Walter opvolgen en al rekening houden met Ca, de verhouding Cl/SO4 en de pH onder controle houden :P ...

• Ik heb deze eens doorgenomen en het een en het ander geprobeerd. Ik geef toe dat ik het nogal moeilijk vind zo op het eerste zicht. Om te beginnen geeft hij al aan dat de waarden in mijn leidingwater niet gebalanceerd zijn maar ze kloppen nochtans.
    Misschien toch nog even de raad van Walter opvolgen en al rekening houden met Ca, de verhouding Cl/SO4 en de pH onder controle houden :P ...

Dat je waardes niet gebalanceerd zijn volgens Brunwater is omdat je waterverslag een gemiddelde is en dus niet de exacte waarde weergeeft van een brouwwater.
    Brunwater vereist dat het totaal anionen en kationen binnen een limiet van 5meq/l zitten. (min inziens veel te nauwkeurig)
    Dus het is soms een beetje spelen met je waardes, verhoog of verlaag je Kalium (K) gehalte wat toch van weinig belang is, of verhoog of verlaag je bicarbonaat (HCO3-) daar deze laatste sterk van de water temperatuur afhankelijk is, dit is deels immers de opgeloste CO2 en je toch je PH gaat corrigeren door aan te zuren.
    Of doe als of er wat fluoride bij in je water zitten!!
    Dus dat probleem is nel opgelost!!
    Vb van een gecorrigeerde water input in Bunwater
    Origineel ingegeven (= niet gebalanceerd):

Gecorrigeerde voorbeelden:
    of

Het komt hem echt niet op die 5 ppm meer of minder aan hoor

• Dus als ik het goed begrijp , altijd de vloeibare 33% Calciumchloride gebruiken , ik gebruikte tot nu altijd de schilfers

Het is dus beter dat ik ze oplos in water , hoeveel ? 100ml water op 33gr schilfers ?

De schilfers die je koopt zijn zelfs in vele gevallen geen 100% calciumchloride (CaCl2) maar dat is meestal Calciumchloride hydraat (CaCl2. x H2O) wat gewoon onder de noemer calciumchloride wordt verkocht.
    Het is dus in vele gevallen calciumchloridemonohydraat of calciumchloridedihydraat

Zelfs als je 100% calciumchloride hebt gekocht, dit zo hygroscopisch dat wanneer het gewoon aan de lucht wordt blootgesteld het al een hydraat vormt met de vochtigheid uit de lucht.
    Rubson droog korrels voor in de kast te zetten dat is dus calciumchloride, het verwater dus gewoon aan de lucht.
    (in een gesloten pot gaat het elke keer dat je de pot opent meer en meer water opnemen en na xxx keren de pot open gehad te hebben weet je eigenlijk niet meer hoeveel de werkelijke concentratie aan CaCl2 nog is.)
    De Calciumchloride korrels die je bij Brouwland koopt is dus bij aankoop al calciumchloridedihydraat (zie bij de spec's)

Als je van je schilfers alsnog een 33% w/w oplossing wil maken dan neem je 33.3g NaCl2 en 66.6 gr water. Niet meer dan dat.

• En nog eens een vraagje over waterbehandeling :-)

Bij m'n volgende brouwsel was ik van plan om ook het water de goede richting uit te sturen.

Ik wil een medium zwaar (7.5%) lichtgekleurd biertje te maken.

Ik heb m'n waterprofiel ingegeven en het doelwater geselecteerd in Brouwhulp.

Vervolgens heb ik 1.5gr CaSO4 toegevoegd om bijna het ideale waterprofiel te benaderen. So far so good (of denk ik toch).

Op het scherm staat linksboven "richtgetal Cl/SO4". Dit staat op 0.9

Onderaan staat een Cl/SO4 van 0.5 in het rood.

Vragen:

- waarom staat dit getal (0.5) in het rood ?

- wat is de bedoeling van dit Cl/SO4 verhouding ? ik zou zeggen dat het juist de bedoeling is om een Cl/SO4 van 0.5 na te streven volgens dit waterprofiel of ben ik verkeerd, maar wat staat die 0.9 dan linksboven te doen ?

- als maisch-pH staat er voor dit waterprofiel 5.6. Wil dit dan zeggen dat ik een pH van 5.6 moet hebben bij het maischen (terwijl we hier altijd spreken van 5.4 à 5.2).

Of moet ik enkel maar kijken naar de samenstelling van het water (Ca, SO4 en Cl) en de voorgestelde Cl/SO4 verhouding van het doelwater nastreven ? zoals ik hier heb proberen te doen.

• Brouwhulp geeft bij jouw bierstijl een advies cl/so4 verhouding van 0,9. Maar je geeft teveel CaSO4 in en schiet daar dus voorbij, je hebt daar maar 50 mg/l Cl tegenover staan.

De vraag is dus, doe je dat bewust, of is het een vergissing. Jouw kraantjeswater is op zich al goed in verhouding.

• Vergeet dat richtgetal dat BrouwHulp voorstelt, dat is enkel gebaseerd op de bitterheidsindex en dus vrij eenzijdig. Jouw benadering is correct: kies een doelwater en pas jouw brouwwater daaraan aan.

Blijft de vraag welke smaak en soort bitterheid je nastreeft. Met 0,5 zal je bitterheid iets scherper zijn dan met 0,9.

Mik voor het maischwater op een pH van 5,4 zoals BrouwHulp voorschrijft.

• Ik zou zelfs amper iets aan je kraantjes water aanpassen. (eigenlijk is het al vrij OK)
    Als je vb de water profielen uit Bru'n Water zou nemen voor een lichtgekleurd gebalanceerd bier 'Yellow Balanced" (dus niet een echt heel bitter blond bier) dan volstaat je kaantjes water eigenlijk al zo goed als, enkel bij het maischen nog op PH brengen.

Je moet vooral in het achterhoofd houden dat je ook nog veel mineralen uit je mout komen en de kleine aanpassingen die je doorvoert grotendeels volledig opgaan in de toegevoegde mineralen uit de mout.
    Hier onder de gemiddelde hoeveelheid minerale die je uit een 12°P (1050 SG) wort gemaakt van gerst haalt.
    (Als je een bier met een begindichtheid van 18°P (1075 SG) en je stort bevat enkel mout dan mag je de getallen in de tabel nog eens vermenigvuldigen met 1.5!!)

Met ander woorden als je het water gaat aanpassen voor dit bier of niet, je gaat het verschil vermoedelijk echt niet kunnen proeven.
    Pas als je echt grote verschillen hebt in je kraantjes water en je doel water van je bier, dan hebben water aanpassingen pas echt een toegevoegde waarde. Wat niet wegneemt dat je je brouwater aanpassen altijd mag doen.
    (al is het om leren brouwwater aanpassingen door te voeren of om dat het gewoon kan en het een deel is van je brouw plezier)
    Op de tab 4 "Water adjustment" rij 37 en verder in de Bru'n Water spreadsheet daar vind je meer specifieke en een verscheidenheid aan water profielen voor bier. (je kan deze net als ik gewoon extra bij ingeven in brouwhulp)

• Brouwhulp geeft bij jouw bierstijl een advies cl/so4 verhouding van 0,9. Maar je geeft teveel CaSO4 in en schiet daar dus voorbij, je hebt daar maar 50 mg/l Cl tegenover staan.

De vraag is dus, doe je dat bewust, of is het een vergissing. Jouw kraantjeswater is op zich al goed in verhouding.

mbroek Door 1.5gr CaSO4 aan het water toe te voegen krijg ik bijna het perfecte waterprofiel voor een medium zwaar, lichtgekeleurd biertje (Ca, SO4 en Cl). Ik heb niet gekeken naar de Cl/SO4 verhouding.

Serge Ik was vorige week in Brouwland en had mij CaSO4 en CaCl2 meegebracht in de hoop nog een perfecter bier te krijgen. Ik had al wat gesimuleerd op m'n pc en met deze 2 brouwzouten kan ik nagenoeg ieder doelwater nastreven dat ik wens te bereiken. Een echt bitter blond bier zal ik wellicht nooit maken.

Dus voor een medium zwaar, lichtgekleurd biertje is het haast de moeite niet om waterbehandeling toe te passen.

Maar wat dan in geval van een medium zwaar, amberkleurig biertje ?

Hier zijn toch al grotere verschillen met tov mijn kraantjeswater en het doelwater (bv Ca 57 -> 100).

Koen Sels Dus als ik het goed begrijp moet ik de gulden middenweg zoeken tussen enerzijds de hoeveelheid brouwzouten na te streven maar ook anderzijds kijken naar de Cl/SO4 verhouding om de gewenste bitterheid te bekomen. (hoe lager deze Cl/SO4 ratio hoe bitterder het bier zal smaken. Een Cl/SO4 van 0.9 is zowat de neutrale waarde hierbij).

Is er verder ook een criteria (EBC waarde ?) om uit te maken of een biertje in de lichtgekleurd, amber of donker categorie valt ?

Sorry voor de vele vragen maar ik wil van alles "het waarom" weten :thinking_face:

• De bitterheid komt natuurlijk van de hop en bij gebrande mouten ook van de mout. Je moet brouwzouten en mineralen bekijken als peper en zout om bepaalde smaken te versterken. Een heel lage Cl/SO4 ratio zal de aanwezige bitterheid astringenter maken, een hoge verhouding zal de bitterheid verzachten en meer de moutigheid accentueren, maar daar speelt de svg een nog grotere grote rol.

• De verhouding Cl en SO4 heeft meer invloed op je bier dan de absolute hoeveelheid. Ik meen dat er in brouwhulp ook een tabel zit met doel water, zwaar donker bier heeft een heel andere verhouding als water voor een IPA of pils.

Het is complex en de meeste informatie hierover is in het Engels.

• Dus in mijn geval.

Gezien er nog een klein beetje ruimte is om de Ca waarde iets omhoog te brengen kan ik ofwel kiezen om m'n bier iets bitterder of minder bitter te laten aanvoelen door er ofwel CaCl2 of wel CaSO4 aan toe te voegen.

Hierdoor kan ik de verhouding Cl en SO4 wat bijsturen om de "bitterheidsbeleving" (als ik het zo mag zeggen) iets aan te passen.

Zoals ik begrepen heb zal het resultaat vrij miniem zijn behalve wanneer ik een bitter biertje wil brouwen dan moet ik de Cl/SO4 naar beneden brengen om de bitterheid meer te accentueren.

Bv wil ik een ietwat bittere Duvel brouwen dan zal ik hierop moeten inspelen.

mbroek idd, in Brouwhulp bestaat er een bibliotheek van waterprofielen naargelang het type bier dat men wenst na te streven. Bij het waterprofiel voor een bovengistend medium Amber bier tov een boveng. medium donker bier is het Ca gehalte het dubbele. Echt zware bieren ga ik waarschijnlijk nooit maken behalve m'n eerste brouwsel waar ik eerder op 8.5% zal eindigen (waar het de bedoeling was om voor 7.5% te gaan)

Ik wil mij niet omscholen tot chemicus maar het is toch interessant om de wisselwerking wat te begrijpen.

Ik ga dit ten gepaste tijde toch eens toepassen al gaat m'n voorkeur nu niet speciaal naar bittere bieren (maar die moeten ook eens gebrouwen worden).

Merci voor de feedback

• Ik denk ook dat je waterbehandeling meer moet zien als enkele puntjes op de i te zetten, niet direct op zich merkbaar in resultaat maar het is wel dat vele puntjes bij elkaar toch wel verschil gaan maken.

Ik stuur zelf altijd meer op de verhouding dan absolute totalen. Vooral omdat ik een heel hoog Cl gehalte in mijn water heb (ik ben jaloers op jouw water) en dus voor een goed evenwicht al snel een waanzinnige hoeveelheid SO4 nodig heb. Dat heeft alles te maken met de waterwinning hier en verzilting in de duinen.

Ik heb een tijd lang mijn water aangelengd met Montille water, maar ik ben al sinds september niet meer in een DelHaize geweest en brouw dus sindsdien weer met puur en ongunstig kraanwater. Echt veel slechter zijn mijn bieren er niet door geworden. Maar vooral op lichtgekleurd bier heeft het wel invloed.

• Ik heb een tijd lang mijn water aangelengd met Montille water, maar ik ben al sinds september niet meer in een DelHaize geweest en brouw dus sindsdien weer met puur en ongunstig kraanwater.

Komt goed uit want Montille verkopen ze niet meer in den Delhaize. 😉

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Had ik al gemerkt de laatste keer dat ik er was. Toen maar wat meer bier ingekocht, de kofferbak moest toch vol :grinning_face:

Ui t nieuwsgierigheid toch ff gekeken naar mineraalwater zoals spa. Duur inderdaad maar wel laag in mineralen. Toen ff naar “goedkoop mineraalwater” gekeken en daar kwam Jumbo boven water. Schrik van de gegevens, mijn kraanwater is beter op Ca, Mg, HCO3, CL, SO4 etc… en kost 0,26E/l. Snel gerekend is dat 260 E/kuub…. Water uit mijn kraan kost 2,5 euro/kuub…..:upside_down_face:.

Hou het toch maar op demi/RO water indien nodig:smiling_face_with_smiling_eyes:

• Ui t nieuwsgierigheid toch ff gekeken naar mineraalwater zoals spa. Duur inderdaad maar wel laag in mineralen. Toen ff naar “goedkoop mineraalwater” gekeken en daar kwam Jumbo boven water. Schrik van de gegevens, mijn kraanwater is beter op Ca, Mg, HCO3, CL, SO4 etc… en kost 0,26E/l. Snel gerekend is dat 260 E/kuub…. Water uit mijn kraan kost 2,5 euro/kuub…..:upside_down_face:.

Hou het toch maar op demi/RO water indien nodig:smiling_face_with_smiling_eyes:

Spa Blauw lijkt er het meeste op maar met die kleinverpakkingen hier in dit land is dat heel duur. Ik ken iemand ie had eens 30 1 liter flessen gebruikt, kassa.

Een Jumbo hebben we hier gelukkig niet, teveel oranje voor mijn ogen. Sommige mineraalwaters hebben ook vrij veel SO4, dus oppassen met wat je kiest.

Blijft dus demi/gedestilleerd water over. Ook hier weer per maximaal 1 liter tegelijk te koop, duur dus. Voor die prijzen heb je bij de Colruyt 5 liter in je winkelwagen.

Ook wel te doen, in Alkmaar zit een bedrijf wat goed bronwater verkoopt in die 5 gallon verpakkingen voor die drinkwaterdingen in kantoren. Maar minimaal 150 of 200 liter afname. Wel met statiegeld, dus dat is wel weer gunstig. Maar ik heb daar niet genoeg plaats voor.

Op naar de Colruyt dus.

• Oeps dat is een eindje rijden:face_with_tears_of_joy:… Ik ga serieus op zoek in Duitsland. Misschien de Duitse Aldi? Hier is het kraanwater behoorlijk OK voor brouwen behalve voor pils achtige bieren.

• Ik woon vlak bij de Belgische grens. 5 liter voor 80 eurocent bij de Colruyt. Ook prima te gebruiken om je ramen te wassen...