Karmeliet kloon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedenavond allemaal,

Zoals de titel aangeeft wil ik proberen een Karmeliet achtig bier te brouwen. Morgen heb ik weer een brouwdag en wil deze misschien dan eens brouwen. Het recept is gebaseerd op deze.

Zijn er mensen die opmerkingen of tips hebben om het nog beter te maken?

Plus wat moet er nog met de havervlokken gebeuren? Op die site staat volgende:" Havervlokken : 0,2 kg (20min op 40°C daarna toevoegen aan maischschema)"

Voor welke reden is dit?

Ook eens ergens gelezen dat havervlokken de doorstroming vermoeilijkt, klopt dit en hoe kan ik dit voorkomen?

S-33 of toch T-58?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

010

Naam recept

Karmeliet kloon

Brouwdatum

Bierstijl

Tripel

Volume

20,0 l

Begin SG

1,070 SG

Berekende kleur (Morey)

9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

17 IBU

Brouwzaalrendement

75,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

19,20 l

Water uit Stabroek

8,31 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

86 mg/l

6 mg/l

27 mg/l

215 mg/l

19 mg/l

85 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,00 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

69,0 %

0,40 kg

Tarwemout. licht

Weyermann

4 EBC

6,9 %

0,40 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

6,9 %

0,20 kg

Cara-hell

Weyermann

25 EBC

3,4 %

0,80 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

13,8 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

40 min.

3,8 l/kg

72,0 °C

9 min.

25 min.

3,8 l/kg

78,0 °C

6 min.

5 min.

3,8 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

11,6 g

Magnum

bellen

10,7%

60 min.

14,2 IBU

30,0 g

Saaz

pellets

4,3%

5 min.

3,2 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

4,00 ml

Kardemom

specerij

starter

6,00 g

Korianderzaad

specerij

koken

10,00 g

Sinaasappelschil, zoet

specerij

koken

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

20,0 g

SafBrew Ale (S-33)

bovengist

• Havervlokken eerst 20 min op 40°C houden is om de gomstofen in de ruwe havervlokken af te breken via een B-glucananse stap. Zo is je wort minder viskeus is bij het filtreren. (heb ik ook gedaan bij mijn laatste brouwsel maar 20 min was zelfs te kort en heb deze tijd tot 40 min verlengd)
    Normaal gezien wordt het afbreken van de gomstoffen reeds gedaan bij het mouten, maar bij een grote dosis ongemoute granen met een hoog percentage aan gomstoffen wordt dit soms wel toegepast.

• Ik heb in mijn Neipa van vorige week 20% havervlokken gebruikt, gewoon mee gemaischt, gestart op 65°, filteren ging heel vlot. Geen rijsthulzen gebruikt.

20% havervlokken zegt heel weinig!!
    De beslag dikte is veel belangrijker in dit gegeven daar dit mede de viscositeit bepaalt bij het filtreren.
    vb:
    20% havervlokken met een beslagdikte van 2l/kg versus 20% havervlokken bij een beslagdikte van 5l/kg
    Bij 2l/kg ga je vermoedelijk sneller tegen filtratie problemen oplopen daar de gomstoffen wel je beslag gaan visceus maken. Bij een belsag van 5l/kg heb je vermoedelijk nada niks problemen

En dan nog wat met de rest van je stort?
    vb: 20% havervlokken 40% tarwemout en 40% gerstemout is totaal iets anders dan 20% haver en 80% gerstemout
    Allemaal een wereld van verschil wat betreft filtratie.
    :face_with_monocle:

• Dus een stap in het maisschema toevoegen van 40°C (voor een staptijd van 20-40 min) zou hier kunnen helpen of ben ik verkeerd ? Moet men hier dan enkel de vlokken bij gebruiken ?

Als de vlokken warm gerold zijn in het productie proces moet je steeds een handvol pilsmout toevoegen de enzymen in de vlokken zijn immers gedenatureerd (als je die stap uitvoert doe je dit best altijd)

Is deze stap ook nodig voor andere vlokken (tarwevlokken, maisvlokken, gerstvlokken, rijstvlokken, ...) en is dit ook aan dezelfde temperatuur en duurtijd ?

Neen dit is enkel belangrijk voor ruwe granen met veel gomstoffen zoals haver en rogge (het kan geen kwaad dit ook te doen bij de andere maar heeft weinig toegevoegde waarde)

• Dus niet gewoon al je mout en vlokken bij elkaar doen en een extra stap van 40 min op 40°C?

Best niet want dan ga je met al je mout ook nog eens door het onderste temperatuur gebied (45° a 50°C) van de eiwit afbraak waar de eiwitten worden afgebroken naar enkelvoudige aminozuren door werking van de exopeptidases
    Enkelvoudige aminozuren zijn enkel gistvoeding, dit is dus negatief is voor je schuimhoudbaarheid daar je de bestaande eiwitten in te kleien stukken gaat afbreken)
    Vermits de huidige mouten al genoeg gemodificeerd zijn is dit dus zeker nadelig!!
    (het bovenste temperatuur gebied = 55°C van de eiwitafbraak dan maak je peptiden met een hoog moleculair gewicht door invloed van de endopeptidases welke wel voor een beter schuim zorgen)

Maar eerlijke gezegd bij een beslagdikte van 3.84l/kg en een stort van 8% haver, 8% tarwemout en 84% gemoute gerst (op je moutstort zonder de suiker berekend) zou ik deze stap gewoon niet uitvoeren. Je aandeel havervlokken (en tarwemout) is veel te klein om tot filtratie problemen te leiden.

• Gebrouwen op dinsdag. Uiteindelijk een start SG van maar 1.059 ipv de geoogde 1.070. Ook door een fout in mijn systeem de tijd uit het oog verloren. Saaz op 3 min voor einde kook toegevoegd en sinaasappelschil op 1 min. Hierna wilde ik mijn kooktijd verlengen met enkele minuten, echter door een fout in het systeem en onoplettendheid is mijn ketel niet terug aangeslagen. Dus beide hebben enkele minuten geweekt in 95°C.

Zullen zien wat het wordt.

Ook benieuwd naar de S33 gist, aangezien ik overal lees dat deze niet echt de langere suikerketens vergist. Daarom dat het suiker er bij moest worden gevoegd?

Nu laten we het 2 a 3 weken staan vooraleer ik ga bottelen. Als het een geniaal biertje wordt is het spijtig dat het niet perfect reproduceerbaar wordt :grinning_face_with_sweat: