Zuur bier - Voss Kveik

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Brouwcollega's,

(een eerste post, waarom niet)

Onlangs heb ik voor het eerst 2 batchen (een Kölsch en een IPA) vergist met Lallemand Voss Kveik (pitch op +/- 38°C). Jammer genoeg blijken de bieren een uitgesproken (appel-) zurigheid te hebben. De IPA heeft bovendien een gestokte vergisting op 1.020 i.p.v. 1.010. In de gistfles (Kolsch) en het gistvat (IPA) waren enkele vlokken waarneembaar (foto's).

Dit zijn de eerste voorvallen van infectie/verzuring na een 15-tal brouwsels, dus een van mijn verdachten is de Voss. Een later gebrouwen stout met Voss heeft echter geen verzuring.

Heeft er nog iemand ervaring met infecties/verzuring bij het gebruik van deze gist? Of kunnen de problemen toch te wijten zijn aan een brouwfout of onzorgvuldige desinfectie? Al ben ik in dat laatste tamelijk nauwgezet: kuisen met PBW, spoelen met Star San.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
    J.

• Welkom hier.

Voss heeft een sterke fruit/sinaas smaak, en als het bier jong is proef je dat sterker als na een maand.

Zo op jouw foto's te zien ziet het er niet echt verontrustend uit, een beetje schuim, gistresten en zo te zien eiwit vlokken.

Ik zie dat die foto's 18 dagen uiteen lopen in datums, is dat hetzelfde of twee verschillende bieren?

Vergist je in een klimaatkast en hoe lang vergist je? Ook als is die Voss snel, het moet wel de kans krijgen om te klaren voor je bottelt.

• al enkele malen met de Voss Kveik vergist en (behalve eentje met teveel schuimproductie bij het ingieten die dan wel wegzakt na een vijftal minuten in het glas) steeds lekker bier. Denk wel dat de temperatuur aanzetten gist en vergistingstemperatuur een grote rol spelen, aanzetten bij mij was ong. 35°C en vergisten bij 30°C. Ging steeds tot 1010-1012 SG.

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• De Kölsch is zo goed als ondrinkbaar, nu 2 weken op fles: nagenoeg (slechte) appelcider. Ik laat hem nog enkele weken staan om de smaakevolutie (ivm acetaldehyde) op te volgen. Bij de IPA maskeert de hop veel en brengt de zurigheid iets 'verfrissend', chance!

Ik heb jammer genoeg nog geen gistkast voor temperatuurcontrole. Na het pitchen heb ik het vat simpelweg ingepakt in dekens en laten afkoelen in de woonkamer. Het missen van de controle is een van de redenen om te experimenteren met kveik, gezien deze best wat temperatuursschommelingen kan verdragen. Ook minder waterverbruik tijdens de koeling is een groot pluspunt.

De materialen voor een gistkast zijn bijna binnen. Volgende keer een nieuwe poging met pitch op 35°C en gecontroleerde vergisting op 30°C. Mogelijk was de vergisting wat te warm met de pitch op 38-39°C.

Een geplande Barleywine en een Imperial Stout met Voss laten we even achterwege, die zullen een meer conventionele gist krijgen.

Bedankt voor de input en het welkom! :clinking_beer_mugs:

J.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue