Labgisting, hoe en waarom

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Je neemt wat wort, doet er extra veel gist bij en laat dat tegen een hogere temperatuur uitvergisten. Dat geeft je een controle hoever je gist kan gaan.

Eerlijk gezegd doe ik het nooit (deels uit luiheid) maar ik start wel altijd met ruim genoeg gist en moet zeggen dat ik daarmee nog geen verrassingen heb gehad qua SVG.

Ik ga deze discussie afsplitsen naar een eigen onderwerp om er daar verder over te praten :-)

• ik doe mijn labgisting in de erlenmeyer waarin ik de starter heb opgekweekt. Na het uitgieten van 1,7L starter laat ik ongeveer 30 à 50 ml in de erlenmeyer. De laatste liter van het kookvat gaat hierbij, (deze is kraakhelder, dus geen trub)

Na ongeveer 1 week heb ik de waarde die ik nadien meestal ook meet in mijn gistvat.

https://myalbum.com/photo/Dja2IbGg28VQ/540.jpg

Brouwdag was 7 okt 2016

• Mooi ;-) ...
    Ik zie heel af en toe nog een belletje omhoog gaan in het flesje.
    Maar dat betekent dus dat we er bijna zijn :P ... Morgen dus eens meten in het gistvat om de vergelijking te maken :-)

Meten met de dobber moet je altijd doen, dat is vrij nauwkeurig, op een afleesfoutje na.

Een refracto geeft maar een indicatie, er kunnen toch wat afwijkingen zijn. Ik gebruik mijn refracto enkel tijdens het maischen. Tijdens de gisting gebruik ik mijn Plaato (die ook niet nauwkeurig is maar je kan wel het verloop van de vergisting goed volgen, voordeel is ook dat mijn gistvat niet open moet voor een meting)) en na de vergisting een dobber.