Zelf cider maken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik ben van plan om voor de eerste keer cider te maken met de appels van onze boom.

Ik heb mij een starters set cidermaken aangeschaft met brouwemmer, waterslot, gist,... bij. Maar ik heb nog enkele vragen.

Pasteuriseren jullie het sap na het persen of doen jullie dit niet en voegen jullie na het persen meteen gist toe bij het sap?

Ik heb 2 verschillende soorten gist liggen van Arsegan. Premium wijngist sweet cider en medium cider. Weten jullie toevallig wat het verschil tussen de 2 is?

Alle tips zijn welkom. ☺️

• Zou het sap enkel pasteurizeren als je niet meteen kan beginnen vergisten, appels wel wassen in sulfietwater alvorens te persen..sap misschien ook sulfiteren want komt zeer snel wilde gist en ander kwaad op.

Gist hangt af van je eigen smaak..sweet cider geeft zoete cider, medium iets droger..voor mijn part kan cider nooit droog genoeg zijn..verder bij bottelen nog bekijken of je platte cider wil of vol met bubbels zoals champagne..aan jou de keuze

• Enkele weken geleden juist hetzelfde gedaan met nog SAFCIDER als 3de gist.

15 tal liter via slow juicer gemaakt, sulfiteren en dan in glazen 5 liter flessen gedaan. 5 liter van elke gist (Arsegan sweet en medium cider en Safcider). Na een paar uur bubbelde 1 van beide en dag nadien de volgende.

Na een 10 tal dagen (te bekijken hoe het eruit ziet) proeven en dan overgepompt in champagne flessen, suiker erbij, stop erop en kapje vast.

Tip: doe het kapje goed vast want 24 uur later schoten die van Safcider er bij mij al uit.

Nu een 2 à 3 weken bij kamertemperatuur, dan de frigo in en opdrinken.

Helaas ben ik nog maar aan week 1 van de wachttijd.

• Cider van appelsap of rabarber, is naast bier maken ook een leuke bezigheid.

En het eindresultaat geeft leuke en positieve reacties als je bij bezoek je brouwsels laat proeven.

Naast bier maken is cider maken één van mijn favoriete 'brouwsels'.

Ik snij de appels in 4 stukken, slechte delen meteen verwijderen.

Daarna in de dievries.

Na enkele dagen (of weken...) laten ontdooien en uitpersen.

(idem met rabarber, maar dan ofwel 100% aanlengen met water, of 50% van het sap totaal ontzuren).

Maak nooit cider zonder het zuur of het suikergehalte van het sap te meten!

Zuur meten via titratie (of met het blauwzuursetje van Brouwland).

Suikergehalte meten met een refractometer of densimeter (eveneens te koop bij Brouwland).

Indien te veel zuur dan kan je bijmengen men water of met ontzuurt appelsap.

Indien te weinig suiker dan aanvullen met kristalsuiker.

En terug meten of alles OK is.

Daarna pas de gist of giststarter toevoegen.

"Meten is weten."

Niks is leuker dan een goed uitgegist resultaat.

Succes,

Rudy

Als gist gebruikte ik Kitzinger Champagne.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Pasteuriseren:

Ik zet het in een aparte reactie;

Daar heb ik heel slechte ervaring mee, namelijk een groot verlies aan aroma.

Maar... dat is maar 1 ervaring van mij,

andere forumleden hebben daar mogelijk andere ervaring mee.

Groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik ga me het gemakkelijk maken en gewoon werken met gekocht appelsap.

Dag Walter,

dan hoef je niks te te meten.

Die tetrabrikken Appelsap hebben doorgaans een zuurgehalte van 6 gram per liter, dat is OK voor wijn en cider.

Het suikergehalter ervan: Staat vermeld op de verpakking.

Indien nodig of gewenst kan je gewoon aanvullen met suiker.

Voor cider gebruik ik altijd gewone witte kristalsuiker.

Gist: Ik gebruik enkel nog Kitzinger "Champagne" (mogelijk bestaat er ook een "Riesling" type).

Bottelsuiker: Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar ik gebruik altijd 2% glucose.

Omwille daarvan vul ik dan ook enkel en alleen uit in Champagneflessen of zware Cavaflessen (800-900 gram).

Ik gebruik dus nooit lichtere Cavaflessen of andere lichte flessoorten om ontploffingen te verkomen.

Afsluiten doe ik met kroonkurken van 29mm (Brouwland).

Santé!,

Rudy

• pasteuriseren, denk je dat de aromas vervliegen of gewoon afgebroken worden door de opwarming? Misschien als je een manier hebt om te pasteuriseren in de fles dat de aromas bewaard blijven?

Voor alle duidelijkheid: Cider heb ik nog nooit gepasteuriseerd, wijn van rabarber eens 1 maal, met slecht resultaat.

Ik deed dat wel eens met rabarberwijn, wijn in de flessen, niet gestopt, 30min. op 80° (T-sonde in 1 fles...).

Daarna de stoppen er op.

Resultaat: Bijna smaakloos product.

Ik veronderstel dat het deels vluchtige aromastoffen zijn, maar zeker ben ik daar niet van.

• Pasteuriseren van sappen gebeurt rond de 80°C in de industrie voor een paar sec.

Maar voor thuisgebruik kun je 60°C voor 30 min of 75 voor 15 min. Zo bewaar je wat meer aroma.

Persoonlijk vind ik de cidergisten en champagnegisten ok maar ben momenteel van plan om eens S-04 te gebruiken omdat ik de 'gist' smaak van champagnegisten niet fantastisch vind.

Ik bottel met een stevige bruis maar niet allemaal. Meestal probeer ik ook licht bruisend te doen. Ik doe dit gewoon in bierflesjes met een beugelsluiting, zeer stevig. Ik denk dat gewone bierflesjes ook voldoen zolang je geen champagneniveau doet.

2% is een oplossing van 2 gr/100ml

• Is dat niet erg veel?

Voor schuimwijn niet eigenijk, doen ze met Champagne ook, voor ze die flessen degorgeren zit er 6 Bar op, je hebt 1 Bar per 4 gram suiker per liter, na degorgatie verlies je 1 Bar, omdat de fles terug op druk moet komen met de rest-CO2 die nog aanwezig is door de hergisting op de fles, vandaar de luide knal tov een fles bier waar maar een 2,2 Bar op zit...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Maar klassieke appelcider heeft toch lang niet zo veel bubbels als champagne? 🤔

Nee, idd, daarmee dat ik schreef "voor mijn schuimwijn 24gr/liter", denk als je appelcider wil carboniseren dat je met meer dan de helft zeker toekomt, of nog minder zelfs...

Nu ik het er toch over heb, mijn brouwkot begint klein te worden, ik ga mijn 2 Champagnepupiters van de hand doen om wat plaats te maken, heb nog een frigo over die in de plek wil zetten, dus als er iemand interesse heeft, doe gerust een PB. Zijn nog in heel goede staat... :OK_hand:

champagnepupiters.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Voor schuimwijn niet eigenijk, doen ze met Champagne ook, voor ze die flessen degorgeren zit er 6 Bar op, je hebt 1 Bar per 4 gram suiker per liter, na degorgatie verlies je 1 Bar, omdat de fles terug op druk moet komen met de rest-CO2 die nog aanwezig is door de hergisting op de fles, vandaar de luide knal tov een fles bier waar maar een 2,2 Bar op zit...

2,2 Bar is dat niet wat weinig voor bier?

Binnenkort kan ik het testen met mijn digitale druksensoren maar met mijn analoge manometers had ik toch vaak meer dan 2,2 Bar in mijn bier zelfs voor Tripels kon dit naar de 4 bar gaan. En ik vond niet dat deze te veel CO2 hadden bij het uitschenken en drinken.

• 2,2 Bar te veel? Nee, da's normaal eigenlijk, 4 gram suiker/liter geeft 1 Bar druk in de fles, dus bij 8,5 gram zit je aan die 2,125 Bar, als je bier uitgegist is natuurlijk. Ik controleer momenteel met een analoge meter, heb die ventielen nog niet binnen voor de digitale versie, en die doet het naar behoren. Zie foto:

flessendrukmeter.jpg

• Ik heb op dit ogenblik een Tripel (St. Feuillien kloon) op fles sinds 23/08/2020 en die staat nu op iets meer dan 3 Bar en heb er al eens van geproefd maar vond deze te weinig CO2 hebben.

Hij staat wel op kamer temp 21°C en het is de Mattmill beugelfles manometer die ik hier gebruik dus deze zou toch betrouwbaar moeten zijn.

Straks ga ik een biertje bottelen en ik zal deze samen met de digitale eens gebruiken om te kunnen zien hoeveel verschil er zit tussen beide.

• De manometer druk veranderd heel sterk op de omgeving temperatuur. Zie het als richtlijn. Maar een tripel bij 20 graden zit toch al snel boven de 3 bar, eerder 4.

Zo'n verschil test heb ik ook wel eens gedaan, probeer echt de kopruimte gelijk te houden, dat veroorzaakt het grootste verschil.

• Ik ga me het gemakkelijk maken en gewoon werken met gekocht appelsap. Dat is lui, ik weet het, maar voor een eerste test zeker voldoende.

Hier nog een luierik, vandaag 10 liter premium appelsap gekocht in de ALDI, daar een zakje van 5g SafCider op gestrooid en een dikke mespunt ascorbinezuur en laat die banaan appels nu maar gaan.

Na de hoofdgisting overhevelen en laten uitgisten, lageren en bottelen in bierflesjes met kroonkurk of beugelsluiting. Ik mik op 10 tot 12 g bottelsuiker per liter.

• Hier nog een luierik, vandaag 10 liter premium appelsap gekocht in de ALDI, daar een zakje van 5g SafCider op gestrooid en een dikke mespunt ascorbinezuur en laat die banaan appels nu maar gaan.

Na de hoofdgisting overhevelen en laten uitgisten, lageren en bottelen in bierflesjes met kroonkurk of beugelsluiting. Ik mik op 10 tot 12 g bottelsuiker per liter.

Dat wordt boecht vandenaldi 😉