Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen,

Ik ga starten met mijn eerste brouwproject (cider) en wil al mijn materiaal eerst reinigen met Chemipro OXI.

Gebruiken jullie effectief van alle soorten beschermend materiaal (gezichtsbescherming, handschoenen,...) of hoe gaat dit bij jullie in zijn werk?

• Chemipro OXI is niet aggressief, en is eigenlijk een licht reinigingsmiddel en een lichte desinfectant. Ik heb er persoonlijk nog geen problemen mee gehad op mijn handen (ik gebruik zelfs om mijn handen eventjes te desinfecteren), of op kledij. Idd misschien voorzichtig zijn voor de ogen indien je veel zou spetteren.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hallo iedereen,

Ik ga starten met mijn eerste brouwproject (cider) en wil al mijn materiaal eerst reinigen met Chemipro OXI.

Gebruiken jullie effectief van alle soorten beschermend materiaal (gezichtsbescherming, handschoenen,...) of hoe gaat dit bij jullie in zijn werk?

Stel je de vraag als iemand een handwasje doet met vanish oxi, welke PBM doet men dan aan?
    Het is in wezen het zelfde product enkel ontbreken de geur stoffen en in sommige uitvoeringen van de vanish oxi de toegevoegde enzymen.
    Trouwens reken niet te veel op de desinfecterende werking van Chemiro Oxi, bij oplossen genereert het zuurstof water en huishoudsoda oplossing, het beetje zuurstof water zou moeten instaan voor de desinfectie, echter door de mogelijke vervuilingen en de opgeloste huishoudsoda die dan natuurlijk ook in je water zit is dit slechts zeer beperkt in tijd. zeker als je dit dan nog eens gaat oplossen in warm water.
    Eigenlijk ben je enkel zeker van een desinfecterende werking zolang het bruist, daarna is het gissen naar de werkzaamheid als desinfectie middel.
    Om te reinigingen is het best OK maar huishoudsoda is dan wel veel beter koop!!
    Als desinfectie middel moet je zoveel gebruiken dat de Chemipro San wat een veel beter desinfectie middel is eigenlijk veel goedkoper uitkomt.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

Edited once, last by Serge ().

• Official Post

Ik weet dat het niet moet, maar ik doe het toch. Ooit eens van het spoelwater geproefd waarmee ik de CCT had nagespoeld. Blij dat die bocht niet in mijn bier zat.

aatjebanaantje dat extra risico door naspoelen is imo onbestaand.

• Starsan is een 'no-rince santitizer" op voorwaarde dat je het in de voorgeschreven concentraties gebruikt en je de recipiënten goed laat uitlekken.

How long is Star San good for once it’s mixed into a solution?

Star San is an EPAs registered sanitizer and must be used immediately. We do not recommend using it if has been in solution longer than an hour.

Tiens en nu lees ik hier dat je de oplossing binnen het uur moet gebruiken. Ik dacht dat als je dit oplost in demi-water dat veel langer houdbaar was. :thinking_face:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• How long is Star San good for once it’s mixed into a solution?

Star San is an EPAs registered sanitizer and must be used immediately. We do not recommend using it if has been in solution longer than an hour.

Tiens en nu lees ik hier dat je de oplossing binnen het uur moet gebruiken. Ik dacht dat als je dit oplost in demi-water dat veel langer houdbaar was. :thinking_face:

De meningen verschillen en afhankelijk van je water.

Er is een testvideo op youtube die het in diverse soorten water test op houdbaarheid, als het troebel wordt is het niet meer goed blijkbaar.

External Content youtu.be
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

een uur lijkt me kort, 6 weken overdreven... Een middag eerder reeel want ik wil het spul niet elk uur opnieuw aanmaken, net als ik het nodig heb.

• De meningen verschillen en afhankelijk van je water.

Er is een testvideo op youtube die het in diverse soorten water test op houdbaarheid, als het troebel wordt is het niet meer goed blijkbaar.

Deze video heeft mij toch niet overtuigd en zegt ook niks over hoelang je Star San nu kan bewaren alléén dat het beter is in Demi water. Ik maak bij iedere brouw een nieuwe oplossing met demiwater en ik bewaar daar steeds 1 liter van in een spuitbus die ik ook gebruik bij de volgende stappen (overhevelen, bottelen,...) dus gemakkelijk nog een maand erna en heb nog geen probleem ondervonden.

• Official Post

Zeker niet bij de Brico daar durven ze €2,49 aanrekenen voor 5L!

In de Okay, nog geen euro voor 5 liter. Goedkoper kan echt niet denk ik.

Trouwens ook prima basis om zelf je brouwwater te gaan samenstellen ;)

• How long is Star San good for once it’s mixed into a solution?

Tussen een aanbeveling en de werkelijkheid is soms een wereld van verschil,
    Er zij hier commerciële belangen die mee spelen, ze moeten ook in hun richtlijnen rekening houden met alle mogelijke cenario's. (dus wordt case)
    Als je het puur chemisch gaat belijken, als je starsan in gewoon kraantjes of put water gaat oplossen is er invloed door de mineralen en de bicarbonaat die opgelost is in het water welke de concentratie verhouding tussen de actieve stoffen gaat beinvoeden. => Deze aanbeveling is dus gesteund op het worst case scenario
    Een tweede belangrijk gegeven is de blootstelling aan lucht en vervuiling uit de apparatuur, welke ook een invloed heeft op de werkzaamheid van Starsan. Ga je een oplossing gewoon in een vat open aan de lucht laten staan dan is de invloed van O2 veel hoger dan dat je deze bewaart in een afgesloten sproei bus. Heeft je oplossing al gediend om iets in te desinfecteren of niet => Ook hier kiest de producent voor het worst case scenario

Nu voor de hobby brouwer die zijn starsan oplossing in gedemineraliseerd (RO) water of gedestilleerd water aanmaakt en dit bewaart in een afgesloten container, die zit of werkt met een best case scenario
    Er is amper of geen aantasting van de onderlinge verhouding tussen de chemicaliën en de invloed van O2 is ook zeer beperkt, hergebruik is hier al helemaal niet van toepassing.
    Nu hoe lang blijft het nu echt goed. tot op heden heb ik hier nog nooit echt een antwoordt op gevonden, enkel kan je verder gaan op de ervaringen van andere.
    Maar het is ook niet zo dat de werking van Starsan van het enen moment op de ander verdwijnt de werking verminderd over tijd.

Ik zeg altijd gebruik een beetje je gezond verstand.
    Het kritische moment zit in de stappen na het koken, tot en met dat de vergisting echt volle bak bezig is.
    Op dat moment maak je dus beest een verse oplossing aan (wat de meest wel doen bij als ze gaan brouwen)
    Daarna wordt je besmettingsrisico van je gistende wort of jongbier veel lager, je bier wordt immers bacteriostatisch, De PH van je bier is veel lager dan van je wort, er wordt alcohol gevormd er is amper O2 of geen O2 ter beschikking voor ander micro organismen enz. Dus het besmettingsrisico is veel lager, en je desinfectie middel hoeft ook zo effectief meer te zijn. (je bier heeft op zich al veel meer kiemen nodig om besmet te raken dan je pas gekoelde wort)
    Op dit moment als je wat oudere Starsan oplossing gemakt in RO water gaat gebruiken welke een beetje van zijn optimale werking is verloren, is dit vermoedelijk in de meeste gevallen ook nog voldoende.

Ik maak het ook aan in RO water en heb ook nog nooit problemen gehad, Maar moet wel toegeven ik top steeds mijn sproei bus terug op met verse Starsan oplossing.

Maar al het ontsmetten ten spijt, het belangrijkste is eerst alles goed reinigen.
    En de basis blijft.
    - Spoelen met water (grof reiniging)
    - Reinigen met een alkalisch detergent (verwijderen organische verontreiniging zoals eiwitten suikers enz)
    - Spoelen met water en tussentijdse controle op zuiverheid (wegspoelen detergent resten en apparatuur geschikt maken voor visuele controle)
    - Spoelen met een laatste zure spoeling (oplossen en wegspoelen minerale aanslag)
    - Desinfecteren

Met Starsan voer je eigenlijk de laatste zuren spoeling en desinfecteren uit als 1 stap dit kan enkel als er amper minerale aanslag is, (van daar ook de worst case aanbeveling van Five star)
    Heb je veel minerale aanslag moet je dus eigenlijk 2 keer gaan spoelen met Starsan, 1x voor het verwijderen van de minerale aanslag, en 1x voor het desinfecteren.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Ik koop altijd 5 liter strijkijzer water van Delhaize en meng het met Starsan , en gebruik die tot het op is en tot nu toch nog geen problemen gehad (en ik zit nu met een stuk hout in mijn handen te duwen tot het bijna splintert) maar je weet nooit

Heb het nog gemengd met kraanwater maar dit sloeg troebel na enige tijd

Hergebruiken doe ik nooit en in tussentijd maak ik wel nog een literke voor mijn spuitbus

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Een spuitfles star san of gelijkwaardig met RO water, opvullen voor het bewaren lijkt me een goed plan. Hetgeen je gebruikt voor opvul hoeveelheid is het restant verse vd grotere schoonmaakbeurt vd vergisting dus.

Staat genoteerd, nuttig weer..

Ik doe hier vreemd genoeg meer informatie op in een paar reacties dan ergens anders, erg behulpzame leden 👍🏼

Voor de grondige eiwit etc reiniging na gebruik, heb ik PBW. En ipv Star San nog Chemipro San.

Iets minder handig doordat het 2-3 min moet inwerken. Toch maar een star san fles kopen denk ik...

En RVS behandelen voor gebruik? Moet dat ook? Met wat? Ook star San?

In het Engels noemen ze dat Passivate

• Official Post

En RVS behandelen voor gebruik? Moet dat ook? Met wat? Ook star San?

In het Engels noemen ze dat Passivate

Ik heb het toch gedaan voor mijn CCT op aanraden van Serge. Het is eigenlijk weinig moeite om te doen. Er staat hier ergens op het forum een goede uitleg van.

Bij deze : RE: To CCT or not

(merci Serge ;) )