Golden Candi Syrup als bottelsuiker

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ga binnenkort mijn St. Feuillien Tripel bottelen en volgens het recept dat ik hier gevonden heb zou ik dit kunnen bottelen met 36gr/gallon Golden Candi Syrup en als ik goed heb uitgerekend komt dit neer op 9,5gr/L.

Iemand een idee met hoeveel gr/L kristalsuiker dit overeenkomt?

Ik heb de Golden Candi Syrup bij brouwmaatje gevonden en wil deze dan ook eens als bottelsuiker uitproberen maar voor een tripel gebruik ik meestal 8gr/L kristalsuiker, is de voorgesteld 9,5gr/L meer of minder?

Het enige wat ik kan terugvinden van de Golden Candi Syrup is EBC 9.9 en PPG 1.032 Yield 69,57%.

• Voor die "zakken" D-xxx siroop reken ik in totaal 360 gram suiker Wim, om het uit te rekenen ga jij wel weten hoeveel liter je gebrouwen hebt, kan ik van hieruit niet zien/raden... Als ik die siroop puur ingeef in mijn berekeningsfile volgens de waarden die je gevonden hebt dan heb je voor 9,5 gr./liter in een 33 cl flesje 4,51 ml nodig, de andere formaten staan er dus ook bij, maar ik heb al ondervonden dat die met die bottelspuiten niet lukt om die puur aan te zuigen, dus ga je ze moeten verdunnen, makkelijkst is 100% verdunnen en 2 x die hoeveelheid in spuiten, heb ik ook gedaan bij mijn ABT12... :thumbs_up:

suikergift_wim.jpg

PS: op die 10 ml gehydrateerde gist moet je niet kijken, die stond er standaard in..

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Deze keer wou ik eigenlijk gewoon een bottelvat gebruiken, maar volgens jouw berekening zie ik dat de yield gelijk is aan het percentage suiker in de siroop. Ik dacht dit eventueel ook maar was niet zeker het leek me te logisch?

Dus dit wil dan eigenlijk zeggen dat 9,5gr/L Candi syrup gelijk is aan 6,6gr/L kristalsuiker?

9,5-30.43% = 6,6gr

Wat dus eigenlijk veel minder is dan de 8gr/L die ik gewoonlijk gebruik.

Als ik dan dezelfde berekening maak zou ik dan eigenlijk 11,5gr/L Candi syrup moeten gebruiken.

Edit: Sorry mbroek ik had je post nog niet gezien maar ik ben blij dat mijn berekening klopt, Bedankt! :thumbs_up:

• In 9,5 gr siroop is idd 6,65 gr suiker aanwezig, dus als je aan 9.5 gram suiker wil zitten aan siroop is dat zoals ik berekend heb in mijn file 13,57 gram/liter bier gebruiken, wat neerkomt op 4.52 gram/ 33cl, in mijn file 4,51 omdat hij niet afrond.... :smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Als ik dan dezelfde berekening maak zou ik dan eigenlijk 11,5gr/L Candi syrup moeten gebruiken.

Na een weekje kon ik het niet laten en heb ik er al eentje van geproefd.

Het is nu al een heerlijk biertje en die 11,5gr/L was zeker niet te veel want er zat nog niet zo veel CO2 in maar is misschien ook wel nog wat te vroeg om hier al conclusies uit te trekken.

Door het gebruik van de Golden Candi Syrup is het toch wel een stuk donkerder geworden dan het originele.