Fruitig blondje voor mijn dochtertje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk015

Naam receptNore #2

Brouwdatum25-10-2020

BierstijlBlond

Volume25,0 l

Begin SG1,055 SG

Berekende kleur (Morey)7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU

Brouwzaalrendement72,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

25,00 lLeidingwater Grote Braamstraat

1,00 gCaCl2

0,60 gCaSO4

5,00 mlMelkzuur

11,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

81 mg/l7 mg/l14 mg/l134 mg/l51 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

3,75 kgPilsmoutDingemans3 EBC65,2 %

1,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC21,7 %

0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC13,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 165,0 °C0 min.40 min.3,6 l/kg

Stap 268,0 °C10 min.20 min.3,6 l/kg

Stap 378,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

20,0 gNelson Sauvinpellets12,8%15 min.14,4 IBU

20,0 gAmarillobellen7,5%15 min.7,7 IBU

20,0 gAmarillobellen7,5%0 min.0,0 IBU

20,0 gNelson Sauvinpellets12,8%0 min.0,0 IBU

20,0 gNelson Sauvinpellets12,8%koudhop0,0 IBU

10,0 gAmarillobellen7,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

22,0 gSafale American (US-05)bovengist

Zo, na wat spelen met BrouwHulp kom ik op de volgende aanpassingen voor poging #2:
    -Ik heb hem opgeschaald naar 25 liter ipv 20 liter, dus 1/4 meer van elke mout.
    -Een beetje gespeeld met de brouwzouten om tot bovenstaand waterprofiel te komen, buiten de Ca-ionen leunt dit zo kort mogelijk tegen het 'yellow balanced' profiel in Bru'n'water.
    -De bitterhop is eruit gehaald en een deel van de vlamuithopgift zal nu koudhop worden. BrouwHulp geeft maar 11 IBU aan, maar dat hoeft niet te storen omdat ik voldoende hop hoop terug te proeven.
    -Door de opschaling en omdat 1 zakje voor 20 liter toch wat weinig is, pitch ik nu 2 zakjes van de US-05.
    -Hopelijk geen ongelukje met de vergisting zodat deze mooi op temperatuur blijft.
    -We gaan toch voor 7 g/l bottelsuiker gaan.
    -Voor de vergisting dacht ik aan: 1 week op 19°C, 2 weken op 22°C en vervolgens nog een week (of tot dat ik tijd heb om te bottelen) te coldcrashen op 2°C (lager kan ijskast niet aan).
    --> Koudhop komt erbij voor 5 dagen wanneer de coldcrash begint.

Tips, meningen? ... :winking_face:

• Vraagje:

als ik het goed begrijp (k'heb soms tekenen van alzheimer :-) ) dan ga je geen bitterhop toedienen aan het begin van dit brouwsel ?

Wordt dat gedaan ? buiten de bitterheid zijn er dan ook andere effecten op het bier (stabiliteit, schuim, bewaring, ...)

Hier past men wel dan "hop bij vlamuit" toe in combinatie met koudhop. Is dit niet overkill ?

• Koen Sels Mijn vraag is eigenlijk: kan men dan gewoon niet beter alle hop (vlamuit + koudhop) in de koudhop steken als men koudhop toch gaat toepassen ?

Maar ik zie ook dat men geen bitterhop gaat toedienen aan het begin van het koken.

Wordt dat gedaan ? buiten de bitterheid zijn er hiermee dan ook andere effecten op het bier (stabiliteit, schuim, bewaring, ...)

Vlamuit zal naast hopsmaak en -aroma altijd nog wat bitterheid toevoegen, je voegt immers toe op 100¨C.

Bij koudhop is de bitterheid te verwaarlozen.

Geen bitterhop doet men vooral bij bieren zoals NEIPA. De bitterheid zal veel zachter zijn, maar doordat je toch vrij veel hop gebruikt op het einde is er geen nadelig effect op schuim of bewaring.

Ik zou persoonlijk toch wat bitterhop gebruiken in een fruitige blonde om wat meer karakter te geven, maar da's een persoonlijke keuze.

• Vlamuit zal naast hopsmaak en -aroma altijd nog wat bitterheid toevoegen, je voegt immers toe op 100¨C.

Bij koudhop is de bitterheid te verwaarlozen.

Geen bitterhop doet men vooral bij bieren zoals NEIPA. De bitterheid zal veel zachter zijn, maar doordat je toch vrij veel hop gebruikt op het einde is er geen nadelig effect op schuim of bewaring.

Ik zou persoonlijk toch wat bitterhop gebruiken in een fruitige blonde om wat meer karakter te geven, maar da's een persoonlijke keuze.

De reden waarom ik de bitterhop laat vallen voor dit brouwsel is omdat ik een (in mijn ogen) onaangenaam bittertje proef aan het begin. Ik ga ervan uit dat dit afkomstig is van de Ariana hop die ik toegevoegd heb als bitterhop. Vandaar deze keer geen Ariana om te kijken wat het verschil is ;-).

• De reden waarom ik de bitterhop laat vallen voor dit brouwsel is omdat ik een (in mijn ogen) onaangenaam bittertje proef aan het begin. Ik ga ervan uit dat dit afkomstig is van de Ariana hop die ik toegevoegd heb als bitterhop. Vandaar deze keer geen Ariana om te kijken wat het verschil is ;-).

Groot gelijk! Maar ik zou de 11 IBU toch verhogen, misschien de hopgiften op 15' verdubbelen. Anders vrees ik dat je een wat flauw biertje krijgt. Maar dat is puur persoonlijk.

• Kristof.anthonis ik begrijp tenvolle dat je door het weglaten van deze hopgift dat onaangenaam bitterje eruit wil krijgen echter Ik vraag mij wel af of men hiermee andere (niet gewenste) effecten op het bier krijgt en dan denk ik naar stabiliteit, schuimkraag, bewaring, ... of heeft dit weglaten van de bitterhop hierop geen effect ?

Dat zal ik je over x aantal tijd proefondervindelijk weten te zeggen :grinning_squinting_face:...

• Kristof.anthonis ik begrijp tenvolle dat je door het weglaten van deze hopgift dat onaangenaam bitterje eruit wil krijgen echter Ik vraag mij wel af of men hiermee andere (niet gewenste) effecten op het bier krijgt en dan denk ik naar stabiliteit, schuimkraag, bewaring, ... of heeft dit weglaten van de bitterhop hierop geen effect ?

Ik heb pas dit bier gebrouwen, geen bitterhop op 60 graden, mooi schuim en zachte bitterheid.

Weglaten van bitterhop heeft geen effect op je bier. Zolang je maar een deel hop mee gekookt is als aromahop en je minimaal toch 12 a 15 IBU aan bitterheid hebt uit isomerisatie
    Het onaangenaam bittertje komt wel meestal wel niet van de bitterhop maar eerder van de late hopgiften of van het dryhoppen met minder geschikte hoppen om dit te doen, en een te lang contact bij het dryhoppen. ("Hop Burn" genoemd de hele uitleg in het bijgevoegd artikel)
    En ook de kwaliteit van de gebruikte hop, zeker bij het dryhoppen ( vb gebruik van overjaarse hop waar een deel van de alfazuren van geoxideerd zijn)
    How to Avoid ‘Hop Burn

• Weglaten van bitterhop heeft geen effect op je bier. Zolang je maar een deel hop mee gekookt is als aromahop en je minimaal toch 12 a 15 IBU aan bitterheid hebt uit isomerisatie
    Het onaangenaam bittertje komt wel meestal wel niet van de bitterhop maar eerder van de late hopgiften of van het dryhoppen met minder geschikte hoppen om dit te doen, en een te lang contact bij het dryhoppen. ("Hop Burn" genoemd de hele uitleg in het bijgevoegd artikel)
    En ook de kwaliteit van de gebruikte hop, zeker bij het dryhoppen ( vb gebruik van overjaarse hop waar een deel van de alfazuren van geoxideerd zijn)
    How to Avoid ‘Hop Burn

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit smaakje van de Amarillo komt (die heb ik nl. al enkele keren gebruikt zonder problemen), dus ofwel moet het van de Nelson Sauvin komen dan ofwel die Ariana. De hoofdverdachte is dan toch die Ariana voor mij.

• Je zou de bitterhop kunnen behouden door een kleine hoeveelheid Amarillo te gebruiken ervoor. In mijn opinie ontbreekt er met een IBU van 12 bitterheid die het bier nodig gaat hebben om mooi in balans te zijn.

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Al hou ik wel van het aroma van Amarillo dus vind ik het zonde om dat eruit te gaan koken. Door de tip van Koen kom ik volgens BrouwHulp nu uit op 22 IBU. Dan is de balans al beter lijkt me. Dat geeft ook meer aroma maar door de 2 basismouten en US-05 gist die allen een nogal neutral smaakprofiel hebben is het goed dat de hop voor 'specifieke' smaak zorgt.

• De Nore #2 zit in het gistvat.
    Na eerst flink in mijn duim te snijden is de brouwdag al bij al vlot verlopen :P ...
    Ik had opgeschaald van 20 liter naar 25 liter en dus bijgevolg ook 1/4 meer mout gebruikt.
    Het verdict is opnieuw 1050 SG ipv de beoogde 1055. Ik had wel fijner geschroot maar het rendement lijkt hetzelfde te zijn als de vorige keer. Daar ik niet onmiddellijk zie hoe ik dat rendement de hoogte in krijg zal ik het maar voor lief nemen, het rendement wat lager zetten in BrouwHulp en wat meer mout en suiker nemen bij het volgende brouwsel :D ...

• Daar ik niet onmiddellijk zie hoe ik dat rendement de hoogte in krijg zal ik het maar voor lief nemen, het rendement wat lager zetten in BrouwHulp en wat meer mout en suiker nemen bij het volgende brouwsel

Je kan veel verhelpen door trager te spoelen. Zeker met die brouwautomaten gaat je spoelwater daar met een rotvaart door waardoor het weinig extra suikers meeneemt. Wat je kan doen is de moutkorf er met een spanband rustig uithalen en telkens het niveau weer aanvullen met heet spoelwater (neem maar gerust kokend water, wel zorgen voor het juiste pH). Zo zal je al een beter rendement behalen.

• Kokend water zou ik nu niet meteen gebruiken, dan loop je het risico dat je tannines gaat extraheren. Max 78C.

Dat is eigenlijk een mythe. Eerst en vooral altijd je spoelwater aanzuren (als het opgewarmd is, niet koud). En daarna moet je rekening houden dat je dat kokende water, wat al afgekoeld is op de moment dat je het uit de ketel schept (meet maar eens, het zit meteen onder de 97°C), bovenop je beslag giet. Tegen dat het in je beslag zit is het al afgekoeld naar de juiste temperatuur. Ik heb het in het verleden wel eens nagemeten en de temperatuur in mijn beslag steeg eigenlijk niet boven de 80°C uit.

• Update van brouwsel #2:
    Na 5 dagen op 19°C heb ik de koudhop toegevoegd. Temperatuur vervolgens verhoogd naar 22°C. Nu 4 dagen later de koudhop er weer uitgehaald en SG-meting uitgevoerd. Na omrekening met de BrouwHulp tool kom ik uit op een SG van 1008. Precies hetzelfde als de vorige keer. Het waterslot is gisteren helemaal stilgevallen, ik schat dus dat hij wel uitvergist zal zijn. Nu laat ik het nog 3 dagen op 22°C graden staan en vervolgens opnieuw SG meting. Als deze hetzelfde is dan laat ik de temperatuur zakken naar 2°C.

Ik kon het uiteraard ook niet laten om even te proeven, zéér bitter maar lijkt me vanzelfsprekend als er net 4 dagen koudhop in gezeten heeft. :P

• leuke info over de bitterheids gewaarwording t.g.v dryhoppen. ('t ja IBU's alleen maken het plaatje niet volledig)

Citeer

Summary Points

• Dry hopped beers with intense aroma profiles can enhance the perception of bitterness, especially with moderate and high IBU bases.
    • Beers with IBUs under 20 can become more bitter by dry hopping.
    • Beers with IBUs above 30 can become less bitter by dry hopping.
    • Dry hopping will increase the pH of beer, which also increases the bitterness perception of beer.
    • Humulinones introduced to beer via dry hopping imparts a “smoother” bitterness than iso-alpha-acids and are 66% less as bitter.
    • Humulinones are more soluble than alpha acids, however, because hops contain so much more alpha acids than humulinones, even if 10% gets into the beer vs 100% humulinones there generally is more alpha in the beer.
  • Brouwsel #2 is vandaag een week op fles, de hoogste tijd om eens eentje te openen ;-)...
    Gelukkig staan er hier nog een paar (al gaat het snel :beaming_face_with_smiling_eyes:) van brouwsel #1 dus ik heb van beide eens eentje opengedaan...

Voornaamste verschillen in brouwproces tussen #1 en #2:

Brouwsel #1
    -Bitterhop gebruikt maar geen koudhop, wel meer vlamuit.
    -Na een dikke week is de temperatuursensor gelost en heeft het jongbier een dagje op 50°C gestaan (woeps)
    -Slechts een dag of 3 coldcrash op 2°C
    -6 g/l bottelsuiker

Brouwsel #2
    -Geen bitterhop dus, iets meer op 15 minuten, minder vlamuit en 1,5g/l koudhop.
    -Geen 50°C deze keer, vergisting is verlopen zoals voorzien.
    -Coldcrash rond het vriespunt voor een volle week.
    -7 g/l bottelsuiker

Bevindingen na eerste keer proeven.
    -Brouwsel #2 is lichter van kleur en iets helderder.
    -Brouwsel #2 komt fruitiger over t.o.v. brouwsel #1
    -Brouwsel #1 heeft meer schuimvorming ondanks minder bottelsuiker toegevoegd.

Uiteraard heeft Brouwsel #2 nog wat meer rijpingstijd nodig en hoop ik echt dat er nog wat meer schuimvorming komt, maar voorlopig leunt brouwsel #2 wel meer aan bij wat ik wil van dit bier :winking_face:..

• -Brouwsel #1 heeft meer schuimvorming ondanks minder bottelsuiker toegevoegd.

De hoeveelheid bottelsuiker heeft weinig te maken met je schuimstabiliteit. (een van de grote misverstanden!!)

Een bier met 6 gr bottelsuiker kan een veel beter schuim hebben dan een bier met 9 gr bottelsuiker.
    Een bier met 9 gr bottelsuiker kan wel veel prik bevatten maar totaal geen schuim vormen!!

De hoeveelheid schuimvormende eiwitten, en hop bestanddelen zijn voornamelijk schuim bevorderend.
    De hoeveelheid hogere alcoholen en esters zijn meestal schuim negatief (als je vb te warm vergist of te weinig gist gebruikt)

• Dag allemaal,

Brouwdag gehad van poging 3 voor deze blonde vandaag. Even de veranderingen met jullie doornemen die ik gedaan heb dankzij jullie tips op het forum en een gezellige en leerrijke namiddag op het terras Van Serge.

Vlak voor het maischen 0,5g/10l Antioxin SBT toegevoegd, hopelijk komt dat de houdbaarheid ten goede.
    Het spoelwater aangezuurd tot een pH van 5,1 en ook hier brouwzouten en Antioxin SBT toegevoegd, dingen die ik hiervoor nog niet deed.

Een extra stap van 10 minuten op 60°C in het begin van de maisch, vervolgens 20' op 66°C en 10' op 72°C, met opwarmen bij in totaal wel een uur gemaischt. Ook jodiumtest gaf aan dat er geen zetmeel meer te vinden was. Resultaat --> 3 extra SG-puntjes, vorige keer was dit 1,050 en vandaag 1,053. Een verhoging van het maischrendement dus.

Bij het spoelen de moutkorf heel grondig laten uitlekken en het filterbed ook rustig de tijd gegeven. Het gevolg was een dikke laag schuim op de wort (wit en wat bruinig), die heb ik vervolgens wel afgeschept. Nog een gevolg was dat er wel heel wat kleine deeltjes ronddreven in het wort. Misschien weinig aan te doen in een BrewMonk?

Koken ging zoals anders en vrij vlot gekoeld naar 22°C. Vervolgens het wort ongeveer anderhalf uur laten uitzakken (wat ook nieuw was van vandaag). Vervolgens bij het overhevelen een nieuwe jumbo siphon gebruikt die in een hopspider stond. Aan het andere uiteinde in het gistvat het wort door een hopsock laten lopen. Dubbele filtering dus eigenlijk. Resultaat was een prachtig helder wort in het gistvat, veel helderder dan de vorige keren. Naar mijn gevoel een serieuze stap vooruit gezet met dit brouwsel!!
    Wel een kanttekening hierbij... De siphon stopte wel met hevelen wanneer er nog ongeveer 4 liter wort in de BrewMonk zat. Niet dat ik die 4 liter in mijn gistvat wil want die zat natuurlijk vol met bezinksel. Maar misschien wel iets om mee in rekening te brengen voor volgende brouwsels naar hoeveelheid wort in het gistvat toe...

Het gistvat nog even laten koelen in de ijskast naar 15°C (US-05 gebruikt dus aan de lage kant van de ideale range) en dan nu de gist gepitcht. Ben benieuwd wat dat gaat geven voor de schuimstabiliteit..

Al bij al dus een tevreden hobbybrouwer hier en aan allen een welgemeend dankjewel voor de vele tips.
    Lezen jullie hier nog iets wat aan verbetering toe is? Vuur maar raak ;-).