Wat te doen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi allemaal,

Ik volg al een hele tijd dit forum en nog veel meer andere en heb vooral veel gelezen hoe het brouwen in elkaar steekt.

Nu heb ik afgelopen dinsdag 18-08-'20 mijn eerste tripel gebrouwen.

mijn start SG (toen de wort (10 Liter) het gistvat in ging) was 1085 net iets hoger als verwacht (1077) op deze hoeveelheid heb ik 1 smackpack Wyeast 3787 trappist high gravity toegvoegd.

De gisting begon na 20 uur rustig opgang te komen en na 48 uur stond deze bijna continu te bluppen. De volgende ochtend na ongeveer 58 uur gebeurde er vrijwel niets meer. (verwacht dat de hevige gisting komt door de hoeveelheid gist, volledig pakje bij 10 Liter wort gedaan):see_no_evil_monkey:

Temperaturen klimaatkast eerste 24 uur 20 graden en daarna 21 graden.

Ik heb de SG gemeten na 3 volledige dagen en deze is nu 1038.

Doordat ik er eigenlijk zoveel over heb gelezen en vooral op forums ben ik eigenlijk totaal de weg kwijt geraakt. Ik had eigenlijk voor mijzelf op papier gezet na 3 tot 5 dagen overhevelen en dan nog 10 dagen nagisten op 21 graden. Dan 2 dagen koud lageren op 4 a 6 graden.

Hierna bottelen met 8 gr suiker per liter. Voor nogmaals 2 weken op 21 graden weg te zetten.

Maar zoals ik het onderwerp noem, wat te doen?

Is de SG waarde zoals deze nu is na de hoofdgisting normaal?

Hopelijk kan ik door de reacties een conclusie trekken en weet ik het weer (pffff dacht dat ik het allemaal wist maar nu de eerste in het vat zit, alles kwijt hahhahaha)

• Hallo Gijs, welkom op het forum.

Wat je vraag betreft, een bier van SG 1,085 heeft voldoende tijd nodig om te vergisten. Ik zou voor de vergisting toch twee weken rekenen eer deze volledig voorbij is. Nadien overhevelen naar een mandfles van de juiste grootte en zeker nog een weekje geven aan 20°C. Soms schiet een vergisting namelijk nog eens in gang door het overhevelen (de extra zuurstof kan een boost geven).

Daarna een weekje laten klaren door de mandfles koud weg te zetten en dan komt het wel goed.

• 2500 gram

2500 Gram Pilsner mout 3EBC

3 EBC

Swaen

650 gram

Pale Ale mout

5 EBC

Swaen

150 gram

Tarwevlokken

Arsegan

Hopsoorten

Hoeveelheid

Soort en/ of merk

% alphazuur

Leverancier

25 gram

Saaz pallets

Arsegan

20 gram

Styrian Goldings pallets

Arsegan

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Soort en/ of merk

Leverancier

250 gram

Kristalsuiker (bij het koken)

van Gilse

60 gram

Kristalsuiker (bij het bottelen)

van Gilse

150 gram

Kristalsuiker (na SG bepaling na het koken)

van Gilse

Gist

Hoeveelheid

Soort en/ of merk

Leverancier

125 ml

Wyeast 3787 high gravity (vloeibare bovengist)

Wyeast[gb2]

2 gram

Yeast Nutrient Blend (gistvoeding)

Wyeast

Door te lage SG meting suiker toegevoegd (90 a 100 gram was daadwerkelijk genoeg geweest voor de juiste SG)

Ik kwam zelf ook op 1022 uit. Is de SG waarde na hoofdvergisting niet gek? gewoon nu nog 10 dagen wachten en dan de sg waarden nogmaals meten en dit na 3 dagen nogmaals. Als deze dan gelijk is bottelen?

Ik ben bang dat er bij het koelen naar het gistvat toch teveel hop mee is gegaan het gistvat in. (iets waar ik de volgende keer anders ga oplossen) en wilde daarom ook overhevelen naar een ander vat. Zodat ik dan, de dode gist en hop dat mee is gegaan weg kan gooien. Of brengt dit geen rare smaken met zich mee, als ik de hoofdgisting en nagisting in 1 vat doe?

• Hallo Gijs, welkom op het forum.

Wat je vraag betreft, een bier van SG 1,085 heeft voldoende tijd nodig om te vergisten. Ik zou voor de vergisting toch twee weken rekenen eer deze volledig voorbij is. Nadien overhevelen naar een mandfles van de juiste grootte en zeker nog een weekje geven aan 20°C. Soms schiet een vergisting namelijk nog eens in gang door het overhevelen (de extra zuurstof kan een boost geven).

Daarna een weekje laten klaren door de mandfles koud weg te zetten en dan komt het wel goed.

Hoi W@lter, Zag je bericht nadat ik het recept had geplaatst.

Bedankt!

• En dat die gaat slepen is duidelijk, 1 pak gist zonder starter is nog niet de helft van wat je eigenlijk nodig had. Het gaat dus nog wel een paar weken duren voor je zover bent dat je kunt bottelen. Maar het gaat goedkomen met veel geduld

en ik dacht dat ik juist teveel gist had gebruikt. denk dat ik toch meer moet gaan inlezen op de gist.

en nog een extra Wyeast 3787 toevoegen na het overhevelen? of is dat helemaal verkeerd om te doen?

of hoeveel gistvoeding moet ik nog toevoegen

• Ik heb even een simulatie gedaan in BrouwHulp:

- je hebt 129,6 miljard cellen nodig, in 1 pak Wyeast zitten in het beste geval (gist van vorige maand, bewaard in optimale conditie) 100 miljard cellen. 1 pak zonder giststarter is dus echt te weinig.

- met een start sg van 1085 met mout en 250 g suiker is het voorspelde eind sg 1017. Je komt dan op 8,9 ABV zonder bottelsuiker. Met 8 g bottelsuiker/liter wordt dat 9,4 ABV.

- je hebt 129,6 miljard cellen nodig, in 1 pak Wyeast zitten in het beste geval (gist van vorige maand, bewaard in optimale conditie) 100 miljard cellen. 1 pak zonder giststarter is dus echt te weinig.

- met een start sg van 1085 met mout en 250 g suiker is het voorspelde eind sg 1017. Je komt dan op 8,9 ABV zonder bottelsuiker. Met 8 g bottelsuiker/liter wordt dat 9,4 ABV.

dankjewel, ik heb het daarstraks overgeheveld. en natuurlijk meteen weer een meting gedaan. Hij was toch nog wat gedaald naar 1032.

ik heb 2 gram gistvoeding toegevoegd en ga nu maar afwachten.

bedankt allemaal voor de reacties.

• die extra suiker om op je SG te komen kan wel maar zou ik niet gedaan hebben. Het enige dat je daar meekrijgt is meer alcohol, maar dit gaat wel wat ten koste van de smaak. (in mijn ogen). Beter om proberen te achterhalen waarom je je SG niet gehaald hebt en hierop je recept aanpassen. Eerste keren is het altijd wat zoeken naar het rendement van je installatie.

• Zou een pak Wyeast te weinig zijn voor 10l wort?

Ik reken voor zwaar wort dat je een pitchrate van 1 miljard cellen per graad plato nodig hebt, iets meer dan 200 miljard dus met dit bier. Een vers pak heeft er maximaal 100.

Nu zit er ongeveer 0,5 (of minder) per graad plato in. Geen drama maar ook geen vlotte vergisting.

Als het pak 2 maanden oud is dan is het nog maar 65% vitaal en zit je op 0,32 miljard cellen/P.

Korrelgist is echt voor beginnende brouwers veel beter, dan heb je hier allemaal geen last van. 1 zakje gist erin en gaan.

• Je hoofdgisting is al voorbij dan heeft extra gist niet zoveel zin meer. Het ligt er aan welke gistvoeding je hebt, ik schat ongeveer 2 gram ( Serge ??). Het best doe je dat tegelijk met overhevelen.

Wyeast schrijft ongeveer 1gr/10l voor,
    Wel eerst oplossen in een beetje warm water, en even laten opkoken (en terug wat laten afkoelen) zodat je er zeker geen infectie mee door oploopt. (Men schrijft het voor dus er best aan houden)

zaterdag dus overgeheveld en dacht eigenlijk dat ik het door de gootsteen kon gaan gieten. Maar voordat ik dat deed toch een meting gedaan. Hij stond zojuist bijna op de 1018.

ik zie totaal geen activiteit in het waterslot, nu toch maar wachten tot hij 3 dagen op hetzelfde SG blijft staan en dan al bottelen? of is dat erg vroeg en kan ik hem misschien beter eerst een paar dagen nog op 4 tot 6 graden weg zetten?

• Het is inderdaad goed om dit visueel te volgen en niet alleen te kijken naar het sg. Waarin lager je? Als je lagert in glas of pet, kan je mooi zien hoe de gist uitzakt zonder een staal te nemen.

Dit was hij gisteren. Je ziet nog wel soort van witte puntjes dwarrelen. Eerder waren het echt vlokken die je zag maar dat is nu niet meer. Is dat de gist? en hoever moeten die weg zijn?

Misschien niet, maar is de gist voldoende uitgezakt om te gaan bottelen? Teveel gist mee op fles trekken is ook niet goed.

Hoi W@lter, wat is jou advies? Wel nog een aantal dagen op koude temp. weg zetten?

En zoals ik aan Koen ook al vroeg, wat is teveel? (zeker veel doen en je bier goed bestuderen:see_no_evil_monkey::grinning_face_with_sweat:)

Is het dan een gewoon een kwestie van wachten, wachten en wachten? Of zou je bij het overhevelen in de bottelemmer een hele fijne filter kunnen zetten zodat die de ronddwarrelende gist achterlaat?

• Hoi W@lter, wat is jou advies? Wel nog een aantal dagen op koude temp. weg zetten?

En zoals ik aan Koen ook al vroeg, wat is teveel? (zeker veel doen en je bier goed bestuderen :see_no_evil_monkey::grinning_face_with_sweat: )

Hoe helderder hoe beter, die gist die je nog ziet rondzweven gaat bij het bottelen uiteindelijk allemaal naar de bodem van de flesjes zakken en daar een laag vormen die heel lang met je bier in contact komt (veel langer als in het gistvat). Bijgevolg gaat die op een gegeven moment ook een invloed op de smaak krijgen.

Ik zou het nog een week aankijken en dan nog eens een staal nemen. Als het bier dan nog een stuk helderder is, bottelen.

• :sad_but_relieved_face:

ik heb vanmiddag mijn bier gebotteld en wilde het ook op temperatuur weg zetten. Ik was alleen vergeten de voeler erbij in de kast te leggen. (ja ik weet het :huilen: heel dom) hierdoor heeft de lamp continu aangestaan en was het dus heel warm geworden.

De sensor toen ik hem wel in de kast legde gaf 40 graden aan. Ik ben hem nu rustig terug aan het koelen tot 21 graden.
    Dat hij zo warm heeft gestaan heeft ongeveer 5,5 uur geduurd.

Gaat dit problemen geven?

ik heb het bottelsuiker middels een water/suiker oplossing (5ml per flesje) bij het gebotteld bier gevoegd middels een spuitje.

Van fouten moet je leren zeggen ze altijd maar hier baal ik wel enorm van. Stomme fout!

• Niet panikeren en rustig afwachten, het is niet omdat het zo warm in de gistkast is geworden dat dit ook zo was in de flesjes. Trek binnen een week eens een flesje open, als er al koolzuurvorming is dan is de hergisting bezig. Anders kan je dan nog wat bottelgist toevoegen.

oké ik hoop het. bedankt ik wacht nog even een week af:thumbs_up:

• Nog geen koolzuur maar het is natuurlijk nog vroeg. Ik wacht gewoon nog een tijd af.

Nu zie ik echt helemaal niets van troep onderin de flessen zitten. Misschien een hele domme vraag maar, die levende gistcellen zweven die rond in het wort of zou je dat als troep op de bodem van de fles moeten zien liggen?

• 12 dagen zou al een beetje koolzuur moeten opleveren. Is er helemaal geen koolzuur aanwezig of gewoon weinig?

Ben je zeker dat er voldoende bottelsuiker bij het bier zit?

en ik heb 313 g suiker en 437 g water gekookt en dit middels een doseerspuit a 5 ml toegevoegd per flesje.

Ik hoor wel een klein sis geluid als ik de dop eraf haal maar proef eigenlijk geen koolzuur.

Erg jammer want de smaak is wel echt goed. Gelukkig is het geen grote bache dus mocht het de volgende brouwsessies nog niet op de juiste koolzuur en schuim zitten. Hoop ik dat de volgende beter gaat.

En klopt het dat er helemaal geen troep onderin de fles ligt of zoals ik al aanhaalde maakt dat niets uit voor de gistcellen?

• Ik denk dat het nog langzaam op gang komt omdat je ook nog geen laagje onderin de fles hebt. Een dagje de flessen op zijn kop zetten wil wel eens helpen, in ieder geval even de flessen een keer goed op zijn kop walsen.

En houd ze lekker warm, 24 graden

• Ter info, ooit een heel straf bier gehad (13%) dat er meer als drie maanden over heeft gedaan.

ja ik heb de tijd haha. Eerste paar weken merkte ik dat ik heel ongeduldig was. Maar merk dat dat al niet meer is en het dus gewoon wachten is. En nu nog meer info verzamelen voor het volgende brouwsel.

bedankt allemaal voor de snelle, goede en duidelijke reacties:clapping_hands: