To pils or not to pils

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mogelijk mss een (heel) domme vraag, maar ergens worstel ik er toch al een tijdje mee.
    Wat maakt een pils een pils? Is dat enkel de gist en vorm van vergisting?
    Stel dat ik alle ingrediënten voor een pils heb en dit bier ga brouwen. Ik neem aan dat ik bij de vergisting daarna ook gewoon een bovengist zoals bvb een US-05 kan gebruiken. Is dit dan minder een pils dan wanneer je een ondergister gebruikt?
    Tripels bvb heb ik al met heel veel verschillende gisten gezien, toch blijven het tripels. Daaruit kan ik dan afleiden dat het niet de gist is die de bierstijl bepaalt.

• Pils kan je alleen maken met een ondergist en bij een lagere temperatuur. Gist en vergistingstemperatuur zijn absoluut bepalend voor de smaak van je bier, meestal meer dan je moutstorting.

Gebruik je pilsmout met dezelfde hop als een pils maar een bovengist, dan krijg je een blonde. Meer esthers, minder clean en crispy. Doe de test eens en je zal 2 compleet verschillende bieren krijgen.

• Pils kan je alleen maken met een ondergist en bij een lagere temperatuur. Gist en vergistingstemperatuur zijn absoluut bepalend voor de smaak van je bier, meestal meer dan je moutstorting.

Gebruik je pilsmout met dezelfde hop als een pils maar een bovengist, dan krijg je een blonde. Meer esthers, minder clean en crispy. Doe de test eens en je zal 2 compleet verschillende bieren krijgen.

helder... kan ik hieruit dan ook afleiden dat bvb alle ingrediënten van een standaard tripel met een ondergister te maken zijn?

• Wat ik een vrij goeie leidraad vond om de stijlen te onderscheiden is de 'BJCP guide'.

Tgeeft een goed overzicht van een goed aantal bierstijlen en verschillende kenmerken ervan.

Let wel, het blijft een leidraad geen regelboek

Doe maar eens ergens mee aan een wedstrijd als Kraft, industriële, of hobby brouwer en kleur eens buiten die lijntjes van die richtlijn, je wordt dadelijk gediskwalificeerd daar je het bier niet in de correcte klasse hebt binnen gebracht.
    (Het is dus eigenlijk wel een regelboek dat zowat overal ter wereld wordt gehanteerd) :thinking_face:

• Doe maar eens ergens mee aan een wedstrijd als Kraft, industriële, of hobby brouwer en kleur eens buiten die lijntjes van die richtlijn, je wordt dadelijk gediskwalificeerd daar je het bier niet in de correcte klasse hebt binnen gebracht.
    (Het is dus eigenlijk wel een regelboek dat zowat overal ter wereld wordt gehanteerd) :thinking_face:

Aha, een goed argument om de betere blonde bieren uit onze vhm 2020 te diskwalificeren ! 😂🤣😃

• Doe maar eens ergens mee aan een wedstrijd als Kraft, industriële, of hobby brouwer en kleur eens buiten die lijntjes van die richtlijn, je wordt dadelijk gediskwalificeerd daar je het bier niet in de correcte klasse hebt binnen gebracht.

Kbedoel natuurlijk voor onszelf eh :winking_face:.

Dat er zo sterk wordt naar gekeken vind ik persoonlijk zeer spijtig, maar et is idd nu zo.

Het blijft natuurlijk een goeie richtlijn voor eens na te lezen

• Smaak is mijn enige richtlijn, ik kleur graag buiten de lijntjes, maar dan moet je de lijntjes kennen natuurlijk.

Ja dat doe ik ook en dan nog met dikke potloden , als mijn bier goed is voor mij ben ik al content maar je wil toch ook dat iemand anders uw bier goed vind anders moet je alles alleen opdrinken en ben nu zover gekomen dat ik bijna niet rap genoeg kan brouwen , buren en vrienden vragen ook of ik soms niet een paar bakken wil brouwen voor hun , maar daar begin ik niet aan als ze dorst hebben moeten ze maar afkomen :grinning_face_with_sweat:

• Official Post

Smaak is mijn enige richtlijn, ik kleur graag buiten de lijntjes, maar dan moet je de lijntjes kennen natuurlijk.

Volledig mee eens, wie heeft er die lijntjes getrokken tenslotte? Maar als leidraad kunnen ze hun nut hebben. Ik kleur zelden binnen de lijntjes en geef er mijn eigen draai aan. Maar ik probeer ook mijn recepten zo simpel mogelijk te houden om zo toch de nadruk op een hop, gist of mout te kunnen leggen.

• Pils is een mooie stijloefening. Zo weinig ingrediënten dat elke fout afgestraft wordt. Zeker wat water betreft. Ik zou gewoon 3/4 demiwater gebruiken en 1/4 Montille of zoiets. Dubbele hoeveelheid lagergist, en veel geduld. In de winter brouwen, meegaan met de seizoenen ipv teveel energie te verspillen aan het terugkoelen van 30 naar 12°.

• Een Kölsch is eigenlijk ook leuk biertje om te maken, is in principe ongeveer hetzelfde resultaat (en moutstort, ongeveer dan...) van een pils, vergisten vanaf 12° (in mijn geval toch ipv 15° volgens de "normen") en die is echt super meegevallen, is eentje die vanaf het brouwen ervan in mijn assortiment staat, echt een super leuk biertje met weinig alcohol en lekkerder dan een gewoon pilsje... :thumbs_up::face_blowing_a_kiss: Als het kouder wordt is dit het eerste wat ik in mijn ketel ga gooien... :smiling_face_with_hearts:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."