Nogmaals een sterke blonde

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat de voorraad op is, tijd om nog eens een traditionele sterke blonde te brouwen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Naam receptDuvel-ish

Brouwdatum17-08-2020

BierstijlSterke Blonde

Volume53,0 l

Begin SG1,067 SG
    Berekende einddichtheid 1.005 SG

Berekende kleur (Morey)6 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU + 6 IBU Tetrahop = 32 IBU

Brouwhulp Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

37,50 lMaisch water

3,60 mlFosforzuur

1,70 gNaCl

33,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

62 mg/l7 mg/l32 mg/l110 mg/l65 mg/l74 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

10,00 kgExtra Pale Premium PilsnermoutWeyermann2 EBC70,2 %
    0,55 kgBarke pilsnerWeyermann4 EBC3,9 %

1,28 kgMaisvlokkenBrewferm2 EBC9,0 %

2,42 kgWitte suikerSupermarkt0 EBC17,0 %

(die Barke pilsner is gewoon ter aanvulling om dat ik maar 10kg Permium pilsner in huis heb)

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte

Grens-amylase58,0 °C a 60,0 °C10 min.3,2 l/kg

Beta-amylase60,0 °C a 62,0°C35 min.3,2 l/kg

Gemengde -Amylase65,0 °C a 67,0°C10 min.3,2 l/kg

Alfa amylase70,0 °C a 72,0°C15 min.3,2 l/kg

Uitmaischen75,0 °C a 78,0°C5 min.3,2 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

33,5 gSaazpellets4,7%70 min.8,0 IBU

106,0 gStyrian Goldingspellets2,9%20 min.9,1 IBU

106,0 gSaazpellets4,7%10 min.8,9 IBU

50,0 gStyrian Goldingspellets2,9%koudhop0,0 IBU

50,0 gSaazpellets4,7%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

1,90 gAntioxin STBantioxidantmaischen

20,00 mlBiersolklaringsmiddelkoken

15,00 gVitamon cerevisiaegistvoedinghoofdvergisting

2,50 ml (=6 IBU)Tetrahop goldBitterstof / schuimverbeteringbottelen

Gist

HoeveelheidNaamType

30,0 gBelgian Tripel (M31)bovengist

22,0 gBRY-97 American West Coastbovengist

(Menging van M31 en BRY 97 om het minder esters te maken)

Vergisting

KenmerkWaarde

Start. temp. vergisting17,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting27,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting26,0 °C

Temp. nagisting26,0 °C

Temp. lagering1,0 °C

Iemand aanvullingen of vragen?

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Waarom geen Wyeast 1388? Gaat die niet verder door dan de BRY 97 + de specifieke Duvel-smaak? :thinking_face:

Vooral uit gemakzucht, de M31 komt in de buurt van de Duvel smaak als je vergist bij lage temp, alleen was me die net iets te esterig de vorige keer, dus gooien we er nu wat BRY 97 bij in de plaats van enkel te brouwen met de M31.

Je vergisting gaat wel redelijk hoog in temperatuur (26°C).

Dat is toch niet echt nodig voor de BRY-97 om volledig uit te vergisten?

Hier blijft die meestal tussen 18° en max 21° en is dan ook meestal verder uitvergist dan wat het theoretisch zou moeten zijn.

Wat is de reden dat je dat doet?

(Eigenlijk had ik het bij moeten vermelden maar dan is er zo weinig interactie aan :winking_face: )
    De BRY 97 zit er in om het minde esterig te maken dus als vervanger van de M31 (hoe ver die vergist is sowiso ondergeschikt aan de vergistingsgraad van de M31)
    Ik start de vergisting bij 17°C en laat de vergistings temp spontaan oplopen tot 20°C en houd deze aan tot de eerste hevige vergisting voorbij is, vervolgens wordt de temp stapsgewijs opgevoerd naar 26°C
    De reden hiervoor is, de M31 is een Sachh var.diastaticus, dus die maakt zelf gucoamylase aan. En enzymen werken nu eenmaal sneller bij hoger temp.
    Ongeacht de activiteit of gemeten dichtheid is de vooropgestelde vergistings tijd sowiso min 3 weken daar er wordt vergist met een var. diastaticus!!

Bij mijn laatste Sterke Blonde had ik enkel M31 gist gebruikt en deze ging inderdaad vrij ver OG 1.068 en FG 1.004

Het was een zeer geslaagd en lekker biertje maar ik vond ook wel dat die ietsjes te veel esters had dus ik ben ook wel benieuwd naar het resultaat met de BRY-97.

Had ook het zelfde voor, dus dit was mijn ingeving om dat op te lossen :upside_down_face:

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Bij een bezoek aan Duvel , de voorstelling van de mouten en hop , stond daar ook een kommetje rijst bij , zouden ze dit gebruiken ?

Maltose siroop wordt van rijst gemaakt en dat is de toegevoegde suiker die ze bij Moortgat gebruiken mogelijk bedoelen ze dat er mee?

De BRY-97 American West Coast , en de Mangrove Jack's M44 US West Coast , zou deze veel verschil maken

De SVG van de BRY = 82%
    De SVG van de M44 = 77%
    dus er is een verschil tussen die 2

• Maandag lekker gebrouwen,
    en neen het liep dit keer niet al te te goed of net iets te goed 't is hoe je het wil zien)
    Na het maischen zat ik met de voorspelde dichtheid al 10 SG punten te hoog, vermoedelijk het maisch water foutief afgemeten (een litertje of 2 te weinig?)
    Vermits dit een redelijk groot brouwsel was en we dus met een verhouding van 1/1 maisch spoelwater zaten (ander was mijn filter ketel te klein) dus ook redelijk veel spoelwater tov normaal.
    Het was zonnig was en de biertjes smaakten toch zo lekker ook redelijk traag gefiltreerd de laatste afloop was slechts 1003 SG
    Met het gevolg op het einde wel de juiste liters maar dan met een einddichtheid van 1083 SG ipv 1070SG
    We hebben het maar aangelengd met water tot 1070 SG, (een sterke blonde hoeft nu echt geen 11% te zijn in het flesje voor mij.)
    De bitterheid die passen we bij het bottelen wel aan met wat meer tetrahop en voor het dryhoppen gaan we ipv 2 gr/l naar 3 gr/l gaan voor wat meer hop aroma.

Als de zon schijnt en het bier is lekker loopt er wel ergens wat fout!!!
    Maar brouwen is dan toch zo leuk!!! :rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing:

• Bier brouwen en bier drinken is inderdaad niet de ideale combinatie. Ben daar zelf ook al slachtoffer van geweest. 🤣

Ik drink nooit tijdens een brouwdag, pas wanneer het wort in het gistingsvat zit en alles bijgewerkt is in BrouwHulp, gaat er een flesje open. En dan nog 5. 😁

• Ondertussen net 7 dagen verder de vergisting was al (zo goed als) beëindigd, dus hoog tijd om de dryhop toe te voegen!!
    Nu 4 a 5 dagen dryhoppen zodat ik vervolgens kan overhevelen in de lagervaten, vervolgens nog enkel dagen nagisten in het lagervat, koelen naar 5°C lageren en bottelen.

• Ondertussen net 7 dagen verder de vergisting was al (zo goed als) beëindigd, dus hoog tijd om de dryhop toe te voegen!!
    Nu 4 a 5 dagen dryhoppen zodat ik vervolgens kan overhevelen in de lagervaten, vervolgens nog enkel dagen nagisten in het lagervat, koelen naar 5°C lageren en bottelen.

doe je de dryhop op deze manier om hopcreep te slim af te zijn of wat is de reden dat je dryhopt voor de lagering?

• doe je de dryhop op deze manier om hopcreep te slim af te zijn of wat is de reden dat je dryhopt voor de lagering?

Als je een sachh var. diastaticus gebruikt (de M31) om te vergisten heb je geen last van hopcreep, deze gisten produceren immers dezelfde glucoamyase welke ook uit de hop zou komen. dus hopcreep is geen van mijn zorgen.

Maar in principe is dryhoppen einde vergisting wel de beste methode om hopcreep en over carbonisatie in je flesjes te vermijden. Je geeft de amylases die uit de hop komen de kans de rest suikers om te zetten en de gist kan deze dan nog mee vegisten alvorens je gaat lageren. (en des te hoger de temp hoe sneller deze omzetting gebeurt)

Ik ken iemand die in twee verschillende brouwerijen gewerkt heeft en die beweerd dat ze dryhoppen tijdens de vergisting

Wat is daarvan waar ?

Als je hop toevoegt tijdens de vergisting bestaat het risico dat je biotransformatie hebt (omleggen van bepaalde hop oliën in andere smaken oa de florale aroma's naar meer het citrus achtige).
    Niet elke gist doet dit, dit is echt gist stam afhankelijk.
    Nu wij hobby brouwers hebben geen filtratie stap en dus blijft de originele gist ook tijdens de lagering en het nagisten in de fles aanwezig in je bier. Als deze gist aan biotransformatie doet, dan ongeacht dat je je hop einde vergisting of bij de lagering toevoegt zal deze bio transformatie steeds gebeuren.
    Bij sommige bierstijlen zoals NIEPA's wordt er wel degelijk om in te spelen op deze biotransformatie van hopoliën al hop toegevoegd tijdens de vergisting.
    Maar de hop mag sowiso nooit te lang (max 6 dagen) in je bier blijven zitten anders gaat het grassig smaken.

• Maar in principe is dryhoppen einde vergisting wel de beste methode om hopcreep en over carbonisatie in je flesjes te vermijden. Je geeft de amylases die uit de hop komen de kans de rest suikers om te zetten en de gist kan deze dan nog mee vegisten alvorens je gaat lageren. (en des te hoger de temp hoe sneller deze omzetting gebeurt)

Plus, als je bloemen gebruikt om te koudhoppen, een beetje "anti" oxidatie daar de gist de zuurstof tussen de bellen ook nog verwerkt, wat je bij puur koudhoppen niet meer hebt. Doch dat is relatief daar je gekoudhopte bieren geen jaar weg zet...

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Maar de hop mag sowiso nooit te lang (max 6 dagen) in je bier blijven zitten anders gaat het grassig smaken.

Is dit voor alle soorten hop zo? Ik heb nu een Witbier al een week in mijn lagervat zitten op basis van een recept van brouwerwaldonk en daarin zegt hij dat je de Cascade samen met de kruiden 2 weken moet lageren. Misschien neem ik deze avond eens een staaltje om te proeven.

• Serge heb je ondertussen al ééntje kunnen proeven of zit deze nog in je lagervat?

Ik zou dit binnenkort ook eens willen brouwen maar heb de BRY-97 niet in huis dus zou ik deze nog moeten bestellen of is het resultaat toch niet zoals je had verwacht?

Die was op 17 augustus gebrouwen dus die staat nog netjes te lageren en gaat pas op fles volgende week vrijdag 18/9 op fles.

Haastige spoed is zelden goed!!

Is dit voor alle soorten hop zo? Ik heb nu een Witbier al een week in mijn lagervat zitten op basis van een recept van brouwerwaldonk en daarin zegt hij dat je de Cascade samen met de kruiden 2 weken moet lageren. Misschien neem ik deze avond eens een staaltje om te proeven.

Tegenwoordig hanteert men eerder een kortere contacttijden.

Recent research indicates that short dry hop contact times are better with peak flavor often achieved in 24-72 hours, and dry hop times should certainly be kept below two weeks

The most common cause of grassy off-flavors is from excessive dry hopping contact times. For example, it was once common to “keg hop” beer, leaving hops in the keg for weeks or months at a time. This can easily lead to grassy off-flavors. Now we know that peak dry hop flavor can be reached in as little as 24–72 hours, so most of us limit dry hop times to 3 days at most.

• Heb mijn koudhop van een sterke blonde met de M31 een paar dagen geleden uit de keg gehaald, zat er 6 dagen in, een dag meer dan voorzien, maar is nog niks van grasachtige toestanden te merken, zalig biertje geworden, veel beter dan de gewone versie die op de keg ernaast zit, ook al was het van dezelfde batch, het lijkt echt een ander biertje.

koudhop_m31.jpg

Eerst druk stilletjes van de keg gehaald, geopend en dan even paar keer mee "gewaggeld", zo komt de koker vanaf de bodem omhoog drijven. Dan keg terug dicht en terug paar keer ontluchten met CO2. Klaar... :thumbs_up:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Voor diegene die nu kunnen brouwen, brouw een biertje met verse niet gedroogde hop, een wereld van verschil aan smaak en aroma.

2 weken geleden gedaan. Saison met verse cascade, saphir, magnum en spalter select uit de tuin.

Omdat de alfazuren uiteraard niet gekend waren is er voor 55liter pellets gebruikt (24 IBU) voor de bitterhop en dan iets meer dan 1KG verse hop op 10-5-1 minuut (6,5 IBU).

Ben benieuwd naar het resultaat!

• Vrijdag is het brouwsel op fles gegaan, dus zij die er willen van komen proeven mogen afkomen binnen een maandje :upside_down_face:

Héél gevaarlijk zoiets zeggen hè, hoeveel man telt dit forum? Stel je voor dat ze allemaal komen, je gaat niet genoeg hebben, je zult dan moeten bijkopen in den bierbazar. :grinning_face:

• Bij Herman bedoel je? 😉

Nee daar moet ik het zelfs niet gaan halen.
    Als ik dat aan Herman vraag dan brengt die met plezier wel een "Scheer je weg potpourri bier" mee.
    Iets in de aard van een Ambachtelijk Vlaams bruin bier van 7 vol% gemaakt met 9 soorten mout, 7 soorten hop, een boeket aan kruiden en een dosis lavendel honing uit de Provence !! (De Provence in Frankrijk om duidelijk te zijn hé)
    Met nagisting op fles zonder toevoeging van CO2 en schuimstabilisator!!
    Ooo dit zou ik nog vergeten, natuurlijk ook nog eens afgerijpt op Amerikaanse medium toasted eik ...
    :taart: :party:

• Er komt er dan in ieder geval 1 minder af, het gebied waar ik woon is inmiddels niet meer toegestaan om bij Serge langs te komen en mijn Passenger Locater Form is inmiddels verlopen :lol:

Maar tegen die tijd kunnen we wel virtueel proosten, uit de Dufelse voorraad van Herman is dan wel een van zijn bieren die hier staat te rijpen gereed voor consumptie.

Walter moet denk ik een video conferentie dinges aan het forum gaan toevoegen. 8-> Toch een blonde VHF party?

• Nee daar moet ik het zelfs niet gaan halen.
    Als ik dat aan Herman vraag dan brengt die met plezier wel een "Scheer je weg potpourri bier" mee.
    Iets in de aard van een Ambachtelijk Vlaams bruin bier van 7 vol% gemaakt met 9 soorten mout, 7 soorten hop, een boeket aan kruiden en een dosis lavendel honing uit de Provence !! (De Provence in Frankrijk om duidelijk te zijn hé)
    Met nagisting op fles zonder toevoeging van CO2 en schuimstabilisator!!
    Ooo dit zou ik nog vergeten, natuurlijk ook nog eens afgerijpt op Amerikaanse medium toasted eik ...
    :taart:

Haha, denk dat je mij met een " ict-metser" iod wil vergelijken... :grinning_face_with_sweat:, ben misschien niet zo slim(?), maar heb veel meer tact en ook meer brouwervaring dan die "ervaren rot", die beweert dat hij al van zijn 21 aan het brouwen is, NOT!!! Ik kan je de pm's doorsturen met de vragen die er gesteld werden, na amper 2 brouwseltjes was hij "om" en ging het in het groot aanpakken, zielig, maar respect voor de moed, doch ieder zijn ding, misschien moet ik hem eens een bezoekje brengen binnenkort om bij te praten... :grinning_squinting_face::grinning_face_with_sweat:

Edited once, last by HermanH ().

• Maar tegen die tijd kunnen we wel virtueel proosten, uit de Dufelse voorraad van Herman is dan wel een van zijn bieren die hier staat te rijpen gereed voor consumptie.

Ja, een mens mag geen plagiaat plegen hé, daarmee dat ik "DuFel" brouw met een M31, ipv Duvel met de 1388, kunnen ze nog een poepje aan ruiken die grote heren, haha... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing: De keg-versie is in ieder geval TOP, vooral de zacht gekoudhopte versie met Saaz en Cascade, en nee Chiel, door deze opmerking mag je uw fles die ik bij Keun mee gaf nog niet open doen, nog zeker 2 maand wachten verdomme... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing::clinking_beer_mugs:

• Official Post

Walter moet denk ik een video conferentie dinges aan het forum gaan toevoegen.

Dat zou het nog zijn hé, video chat. Ik denk niet dat het kan maar ik zal er eens achter kijken. Stel u voor, een vrijdagavond chatsessie :slightly_smiling_face:

• Ja, een mens mag geen plagiaat plegen hé, daarmee dat ik "DuFel" brouw met een M31, ipv Duvel met de 1388, kunnen ze nog een poepje aan ruiken die grote heren, haha... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing: De keg-versie is in ieder geval TOP, vooral de zacht gekoudhopte versie met Saaz en Cascade, en nee Chiel, door deze opmerking mag je uw fles die ik bij Keun mee gaf nog niet open doen, nog zeker 2 maand wachten verdomme... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing::clinking_beer_mugs:

Hij staat in een donker hoekje in de kelder, er moet eerst een laagje stof op komen. :1:

• Ik heb gisteren eens geproefd van mijn versie van dit recept nadat hij ong. 2 weken op fles zit.

Deze heeft inderdaad minder esters dan de vorige versie (zonder die BRY-97). Maar hij is wel iets droger van smaak.

Jammer genoeg heb ik geen flesjes meer liggen van de vorige versie om ze met elkaar te kunnen vergelijken maar ga nog eens een echte Duvel in huis halen om te vergelijken want ik vermoed dat deze toch wel redelijk dicht in de buurt komt.