Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Maar toch nog even he, op een serieuze noot.

Hoe komt het dat jullie nu aangeven dat deze barley wine niet in de mandfles hoeft te rijpen? Is dat alleen vanwege mijn keus voor kveik?

Ik heb namelijk enkele tientallen recepten gelezen voor/tijdens dat ik mijn eigen recept maakte en in allemaal stond wel dat er na de vergisting lang gewacht moest worden met bottelen. Nu weet ik ook wel dat er vaak dingen overgenomen worden zonder dat men eigenlijk weet waarom,.... (zo ook ik ;) )

Een originele traditionele kveik wordt niet gelagerd en snel opgedronken.
    Maar laat jij nu net geen originele kveik maar een barley wine met een kveik gist gemaakt hebben.
    Persoonlijk zou ik die wel late lagereren (rijpen) in een mandfles. het is immers meer een barley wine dan een Kveik.
    Een bier dat je wil kunnen bewaren moet colloidaal stabiel zijn dit verkrijg je als hobbybouwer enkel door je bier te lageren bij een voldoende lage temperatuur zodat je achteraf geen tweewaas of koud waas gaat krijgen.
    Het is nu eenmaal een gegeven dat deze tweewaas of koudwaas na ongeveer 6 maand overgaat in permanente waas welke nadelig is voor je houdbaarheid van je bier
    De smaak en de colloïdale stabiliteit van bier hebben veel met elkaar te maken. Met andere woorden als er troebeling in een bier verschijnen, neemt ook de smaak van een bier af.

Dus de vraag voor jezelf is dus hoe snel ga je het leeg drinken, en dat bepaalt of je echt wil gaan lageren of niet.

• Terug on-topic : ik ben het wel met Serge eens. Bij een bier van dat kaliber zou ik een tijd nagisten en lageren in een aparte fles. En deze mooi vullen tot in de hals zodat het contact met zuurstof miniem zal zijn (klontje suiker doet wonderen ;-) ).

Ik zou nog een weekje nagisten bij een gewone temperatuur (zeg 20°C) en nadien koud gaan lageren bij koelkast temperatuur. Eenmaal stabiel en helder kan je gaan bottelen.

Er is ergens op het forum een discussie over de invloed van volumes op de smaak van je bier en ik dacht dat de consensus was dat hoe groter het volume waarin je je bier opslaat, hoe beter het was voor het uiteindelijke resultaat. Op het oude NHC Bierforum (al sinds 2009 ter ziele gegaan) had een van de beheerders een proef gedaan met een bier te bottelen in verschillende volumes van 25cl tot een heuse champagnefles van 3l. De proeverij ervan wees nadien ook uit dat de grotere flessen een betere smaak hadden.

• Wat dat starter wort betreft : zoek je wat bokalen bij elkaar die je met heet wort kan vullen en die vacuum kunnen trekken (met zo'n klikdeksel). Je bekomen wort breng je even aan de kook en dat giet je meteen in de bokalen helemaal tot boven aan de rand. Dan zet je er voorzichtig een deksel op, draait het vast en zet het even op de kop. Zodoende is ook het deksel ontsmet. Na een paar minuten draai je de bokaal weer gewoon om en laat je hem afkoelen. Na een tijd ga je de typische 'klik' horen die je vertelt dat de bokaal vacuum is getrokken. Zo'n wort kan je gewoon in de keukenkast bewaren voor makkelijk een jaar. Door wat te spelen met de volumes van die bokalen heb je steeds wort in de juiste hoeveelheid.

Met bokalen bedoel je dan bvb gewoon een glazen pot waar de doperwtjes in zitten? Een potje van Hak?

• Ik heb de navergisting overgeslagen en ben gelijk gaan lageren. Het jongbier had al een SG van 1.015 en is nu al lager als verwacht, ik verwacht dan ook (en hoop) dat deze niet ver meer zakt.

Ik heb geproeft maar ik kan er nog niet zo veel uithalen,volgens mij moet ik dit echt trainen.

Uiteraard smaakt het vooral moutig, maar verder kon ik niet veel ontdekken. Het viel me ook op dat het een heel waterig mondgevoel had, ik verwacht dat dit veel dikker moet zijn bij een bier als deze, maar er zit natuurlijk nog geen koolzuur op dus misschien verbeeld ik het me.

Nu eerst maar eens een maand of 2 laten staan en dan bottelen. Echt proeven zal voor eind november zijn.