Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik wil graag eens een Barley wine proberen te brouwen.

Vrij uitdagend vanwege de restricties die ik heb aan mijn brouwketel, maar ik wil dit toch proberen.

Ik heb het recept simpel gehouden, beetje caramel en rozijntjes van de special B en voor de rest juist zo min mogelijk toevoegingen. Daar ik geen klimaatkast heb gekozen voor kveik voss, ik verwacht dat de temperatuur rond de 25 graden zal zijn, maar wel wat schommelt. Na de hoofdvergisting wil ik overhevelen, en na ongeveer 2 weken wil ik deze weer overhevelen naar een mandfles om nog een maandje (of twee) te lageren, bij het bottelen dan of een beetje verse kveik erbij of F-2.

Dit zou dan mijn kerst biertje mogen worden, al weet ik dat deze dan nog jong is, ik zal proberen er ook nog te bewaren voor kerst 2021 ;)

Deze zou ik graag brouwen komende donderdag, als de piek van de hittegolf er af is.

Graag jullie mening over dit recept en als ik iets geks doe hoor ik het graag.

Barley wine

English Barleywine

11.9% / 26.2 °P

Recipe by

BrewBenji

All Grain

Benji's set-up Heavy

75% efficiency

Batch Volume: 7 L

Boil Time: 90 min

Mash Water: 14.36 L

Sparge Water: 0.79 L @ 78 °C

Total Water: 15.15 L

Boil Volume: 11.95 L

Pre-Boil Gravity: 1.074

Vitals

Original Gravity: 1.111

Final Gravity: 1.020

IBU (Tinseth): 41

Color: 38.5 EBC

Mash

Temperature — 67 °C60 min

Mash Out — 78 °C5 min

Malts (3.2 kg)

3 kg (87%) — The Swaen Dutch pale ale — Grain — 7.5 EBC

200 g (5.8%) — Dingemans Special B — Grain — 310 EBC

Other (250 g)

250 g (7.3%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (45 g)

20 g (26 IBU) — Goldings, East Kent 5% — Boil90 min

25 g (15 IBU) — Goldings, East Kent 5% — Boil15 min

Miscs

5 g — Yeast Nutrients — Boil10 min

Yeast

0.9 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik

0.1 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik

Fermentation

Primary — 25 °C3 days

Secondary — 25 °C11 days

Tertiary — 20 °C30 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

• Lijkt heel goed op klassieke recepten.

Gisteren William Younger 1888 160/-, op Barclay-Perkins, waar de kooktijd zelfs twee uur bedraagt.

Ik vroeg aan Ronald Pattinson waarom zulke lange kooktijden, maar dat was blijkbaar standaard toen.

Ik vermoed omdat ze zodanig spoelden dat ze bijna 100% extractie hadden, waarschijnlijk ook voor de smaak.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Nou, eigenlijk heb ik geen idee, ik heb gewoon verschillende recepten gelezen en dit kwam vaak naar voren.

Ik vermoede dat het wat zou helpen om de kleur iets te versterken.

Maar als het niet nodig is hoeft het voor mij ook niet ;)

Langer koken zorgt voor een wat donkerdere kleur en iets meer smaak door de vorming van maillardproducten, maar dat effect kan je ook imiteren door speciale mouten zoals die special b of biscuitmout.

Het nadeel voor jouw vrij kleine installatie is dat je in verhouding veel verlies zal hebben door koken en dus minder wort gaat overhouden.

• Het weinige spoelwater komt uit me instellingen van Brewfather, daar waar mogelijk hou ik graag 4 liter per kg mout aan. Ik weet eigenlijk niet of spoelen voor een hoog sg nog nut heeft?

Anders doe ik de mout nog kort in een andere pan om wat wort te maken voor een gist starter voor de volgende brouw.

Saison, das nou net een van de weinige bier soorten waar ik niet blij van word, ik ben dan ook een beetje terughoudend om deze gist te gebruiken.

• De restrictie van me pan zit in de maisch fase, voor het koken heb ik plek genoeg. Bij het maischen mis ik 2,5 liter inhoud welke de binnenpan inneemt.

Als ik geen 90min kook maar 60min dan verdamp ik natuurlijk ook minder.

Als ik me batch dan op 7,5 liter zet, en in de settings de verhouding water per kilo mout op 2,5 zet kom ik op het volgende uit. Graag jullie advies over de beslagdikte, andere optie is 3 liter per kilo dan kom ik 2 liter spoelwater.

Barley wine

English Barleywine

11.8% / 26.2 °P

Recipe by

BrewBenji

All Grain

Benji's set-up Heavy

75% efficiency

Batch Volume: 7.5 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 11.13 L

Sparge Water: 3.74 L @ 78 °C

Total Water: 14.87 L

Boil Volume: 11.42 L

Pre-Boil Gravity: 1.082

Vitals

Original Gravity: 1.111

Final Gravity: 1.021

IBU (Tinseth): 40

Color: 37.5 EBC

Mash

Temperature — 67 °C60 min

Mash Out — 78 °C5 min

Malts (3.45 kg)

3.25 kg (87.8%) — The Swaen Dutch pale ale — Grain — 7.5 EBC

200 g (5.4%) — Dingemans Special B — Grain — 310 EBC

Other (250 g)

250 g (6.8%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (50 g)

25 g (27 IBU) — Goldings, East Kent 5% — Boil60 min

25 g (13 IBU) — Goldings, East Kent 5% — Boil15 min

Miscs

5.358 g — Yeast Nutrients — Boil10 min

Yeast

Fermentation

Primary — 25 °C3 days

Secondary — 25 °C11 days

Tertiary — 20 °C30 days

• Verdamp je niet teveel? Boil volume 11,42 en dan 7,5 liter overhouden of lees ik het verkeerd?

In ieder geval, ik denk om je rendement te halen wat langer maischen, beter nog 45 minuten op 64 graden en dan 20 minuten op 72 dan 1 relatief korte stap van 67 graden. Verder gewoon alle stappen meten wat je volume en sg is.

• Ja ik kook op de elektrische fornuis in de keuken, deze is prima af te regelen. In mijn eerdere brouwsels heb ik een keer te zachtjes gekookt en dat gaf me een te laag SG, maar kan gerust zijn dat ik nu te hard kook, en de gulden middenweg nog moet vinden.

Ondertussen ook een concessie met mezelf bereikt, ik wil graag een bier van 12% maken, maar laat ik eerst maar eens wat meer ervaringen opdoen en dus niet op de limiet van me systeem gaan zitten. Nu ingezet op een bier van 10% met 3 liter beslag dikte waardoor er ook 3 liter spoelwater in het recept is gekomen.

Barley wine

English Barleywine

10.0% / 22.5 °P

Recipe by

BrewBenji

All Grain

Benji's set-up Heavy

75% efficiency

Batch Volume: 8.5 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 12.7 L

Sparge Water: 3.06 L @ 78 °C

Total Water: 15.76 L

Boil Volume: 12.36 L

Pre-Boil Gravity: 1.073

Vitals

Original Gravity: 1.094

Final Gravity: 1.018

IBU (Tinseth): 39

Color: 36 EBC

Mash

Temperature — 65 °C45 min

Temperature — 72 °C30 min

Temperature — 78 °C5 min

Malts (3.4 kg)

3.2 kg (89.5%) — The Swaen Dutch pale ale — Grain — 7.5 EBC

200 g (5.6%) — Dingemans Special B — Grain — 310 EBC

Other (175 g)

175 g (4.9%) — Brown Sugar, Dark — Sugar — 30 EBC

Hops (50 g)

25 g (26 IBU) — Goldings, East Kent 5% — Boil60 min

25 g (13 IBU) — Goldings, East Kent 5% — Boil15 min

Miscs

5 g — Yeast Nutrients — Boil10 min

Yeast

Fermentation

Primary — 25 °C3 days

Secondary — 25 °C11 days

Tertiary — 20 °C30 days

• Ik ken weinig van kveik gist maar die gistvoeding zou ik eruit laten. Dat is goed voor giststarters maar in een gistend wort niet echt nodig.

Ik denk dat een Kveik eerder meer gistvoeding nodig heeft, heb daar eens ergens een grafiekje van gezien, doch vind het niet direct terug...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik ken weinig van kveik gist maar die gistvoeding zou ik eruit laten. Dat is goed voor giststarters maar in een gistend wort niet echt nodig.

Zolang je wort van 100% mout is gemaakt klopt die stelling voor de meeste bieren, Ga je een deel mout in je recept vervangen door suikers dan heb je heel snel een tekort aan aminozuren en mineralen, dik kan je enkel compenseren door gistvoeding toe te voegen
    En een Kveik heeft vooral veel gistvoeding nodig als omdat je die zo fel underpitched.

• Hier staat de ketel ook aan.

Thunder Hopped Double I.P.A.

• Lekker brouw dagje gehad.

Wat lager rendement dan volgens brewfather maar daar had ik al rekening mee gehouden, deels opgelost door 20min langer koken en een paar procentjes meer suiker toegevoegd en daarmee op een acceptabel sg van 1.090 gekomen.

Het volume was ook ietsje minder dus het was geen probleem in de verdamping.

Helemaal snap ik het niet maar deze keer vond ik het niet erg.

Ik was namelijk al van plan om van de overgebleven bostel nog een starter wort te maken en dat is prima gelukt, 3 liter van 1.042 dus er zat genoeg potentie in de mout, het is aan de brouwert om deze er uit te krijgen.

Kan je flesjes starter wort ook invriezen?

• Lekker brouw dagje gehad.

Dat is het allerbelangrijkste bij het brouwen :grinning_face:

Wat lager rendement dan volgens brewfather maar daar had ik al rekening mee gehouden

Bij bieren met een hoog begin SG moet je je rendement altijd wat naar beneden instellen. Het is wat moeilijker om daarmee grote rendementen te bereiken.

Wat dat starter wort betreft : zoek je wat bokalen bij elkaar die je met heet wort kan vullen en die vacuum kunnen trekken (met zo'n klikdeksel). Je bekomen wort breng je even aan de kook en dat giet je meteen in de bokalen helemaal tot boven aan de rand. Dan zet je er voorzichtig een deksel op, draait het vast en zet het even op de kop. Zodoende is ook het deksel ontsmet. Na een paar minuten draai je de bokaal weer gewoon om en laat je hem afkoelen. Na een tijd ga je de typische 'klik' horen die je vertelt dat de bokaal vacuum is getrokken. Zo'n wort kan je gewoon in de keukenkast bewaren voor makkelijk een jaar. Door wat te spelen met de volumes van die bokalen heb je steeds wort in de juiste hoeveelheid.

• Hoe had hij het anders kunnen aanpakken ?

Uw rendement blijft altijd een beetje een gok, alhoewel dat dat meestal wel in de buurt komt van je vooropgestelde getal, maar als het eens niet loopt zoals het moet, moet je keuzes maken, kan ook zijn dat je onvoldoende hard gekookt hebt, oudere mout, te veel spoelwater enz. Dus als je dan moet doorkoken tot er meer verdampt is zal je bitterheid ook een stuk omhoog gaan omdat je hoppen langer in je wort zitten. Iemand die begint leert er wel van, maar het is ook zo dat indien je al wat langer brouwt je niet meer zo gefocust bent op sommige dingen, ik lig er bvb niet meer van wakker of mijn biertje nu een halve % meer of minder uitkomt. Maar bij een kloon e.d. wil je wel mooi op de waarden van het origineel blijven natuurlijk. Je kan ook wel wat op voorhand werken en door het gebruik van vloeibare Tetrahop uw bittergift berekenen, kom je dan een lager SG uit en wil je langer koken gebruik je dan finaal minder Tetra omdat je dat maar moet toevoegen tijdens het bottelen en je zo kan spelen met de uiteindelijke bitterheid. Nu, je kan ook de compromis maken minder body en juist eind-SG door het aan te vullen met (meer) suiker, maar da's een keuze dat men zelf maakt hé. Ik kies nog weinig voor een getal (benaderen van het eind-SG) maar wil de verhouding mout en suikergift behouden, te zien in welk biertje natuurlijk. In een pils ga je geen loads suiker kieperen, geen zelfs, evenmin in bieren die je later bvb op vat gaat laten verzuren of je krijgt ook een leeg bier, maar ja, keuzes zullen er altijd moeten gemaakt worden. Wat je eventueel wel zou kunnen doen als je veel langer gekookt hebt is het volume aanvullen met water en eventueel wat (droog) moutextract, maar dan heb je niet meer de verhouding van je verschillende mouten uit je stort maar zit je wel op de juiste bitterheid.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Qua bitterheid klopt inderdaad wel, volgens recept 40IBU en nadat ik 20min meer gekookt hebt heb ik volgens Brewfather 50IBU. Bij een moutig bier als een Barley wine denk ik dat het met de maanden wel weg zal vallen, is een extra motivatie om het niet te vroeg te gaan opdrinken ;)

Maar ik had het wel kunnen voorkomen, na de maisch had ik al besloten wat langer te gaan koken, dus had niet meteen me hop moeten toevoegen maar eventjes de eerste 20 minuten moeten afwachten, maar allez das voor de volgende!

Na 4 uurtjes zat er al een flinke laag krausen op het wort, de Kveik weet wel raad met deze temperaturen.

• Wat extra koken en andere aanpassingen is allemaal niet erg, zeker niet de eerste keren als je installatie nog niet helemaal goed is ingevoerd in brouwsoftware. Iedere keer een beetje bijstellen na een brouwsessie en het gaat steeds beter kloppen.

En zelfs als je na jaren met een goed ingevoerde installatie brouwt zul je nog steeds verschillen zien, al zijn ze dan veroorzaakt door de ingrediënten die je gebruikt.

• Holy f*ck !!

Donderdag middag om 16.00 de kveik gepitched in wort van SG 1.090 en nu slechts 42 uur later is het SG al 1.016 !!

Vergisting van 96% en al 9,7% alcohol in zo een korte tijd, echt heel bizar, heel gaaf ;)

De zolder ruikt heerlijk fruitig, ik ga proberen deze gistslurrie te wassen en er een startertje van maken om te oefenen, en daarna gaat het toch kriebelen voor een IPA ;)

Waterslot staat al stil, ik wil over 2 dagen overhevelen naar een PET fles voor een dag of 10 en daarna naar een mandfles voor en maand of 2.

• Sla die mandlfles maar over, deze gist klaart heel goed en is na de PET fles klaar om te bottelen. Maar dat kun je ook mooi zien met zo'n PET fles.

Hier na 10 dagen gebotteld met een beetje bottelgist, na een week was die al prima te drinken.

• Maar toch nog even he, op een serieuze noot.

Hoe komt het dat jullie nu aangeven dat deze barley wine niet in de mandfles hoeft te rijpen? Is dat alleen vanwege mijn keus voor kveik?

Ik heb namelijk enkele tientallen recepten gelezen voor/tijdens dat ik mijn eigen recept maakte en in allemaal stond wel dat er na de vergisting lang gewacht moest worden met bottelen. Nu weet ik ook wel dat er vaak dingen overgenomen worden zonder dat men eigenlijk weet waarom,.... (zo ook ik ;) )