Ook even voorstellen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• We zullen ons ook maar eens even voorstellen. Ik ben Ken, 37 jaar en woonachtig in Lier.

Ik was er al lang over aan het denken om zelf eens bier te brouwen, maar altijd een beetje uitgesteld omdat het voor mij onbekend was/is. Mijn eerste idee was om zo eens een startsetje te kopen, met zo'n bierpakket, maar ondertussen heb ik voor een ander iets dat ik wil uitproberen ineens een Grainfather gekocht (met metalen deksel voor het andere testprojectje :winking_face:) en kan ik dus ineens 'echt' een biertje proberen te brouwen, iets wat me vroeger helemaal afschrikte. Ik heb al wat YouTube filmpjes gezien met de GF en met dit apparaat lijkt alles zoveel simpeler te lopen dan dat je zelf met grote pannen moet zitten klooien en zie ik het eigenlijk best wel zitten.

Ik heb ineens ook de micro-piping er bij gekocht om eerst wat met kleinere batches te kunnen experimenteren; als het niet te zuipen moest zijn (wat in het begin ongetwijfeld het geval zal zijn), is er niet zoveel verloren.

Ik hoop hier nog wel ergens te kunnen vinden met welk bier ik het best kan starten; iets wat vrij vergevingsgezind is als er eens iets niet volledig loop zoals zou moeten. Misschien in een soort moutpakket, zodat ik niet van elke mout die nodig is een aparte zak moet kopen? Verder, moest er nog iemand goede, goedkope adresjes hebben om mout te bestellen, dan hoor ik het graag. Heb er zelf al wel een deel gevonden, maar meestal gooien de vrij hoge verzendkosten roet in het eten; als je voor 30 EUR mout bestelt en daar komt dan nog eens bijna 10 EUR aan verzending bij, is de mout ineens niet meer zo goedkoop … :confused_face:

• Welkom op het forum, Ken, pakt u een pint en zet er u bij. :grinning_face:

Wat de mout betreft : Lier is niet zo heel ver van Brouwland hé?

Is niet de goedkoopste maar je kan er als beginner wel alles vinden dat je nodig hebt.

Als ik u nog een tip mag geven, begin ook meteen met een goede brouwsoftware te werken. Ik kan u zeker Brewfather aanbevelen. Is niet gratis, het kost u 20 euro per jaar, maar het is een fantastische tool. Hier is er wat meer informatie over : Brewfather

Wat een bier voor beginners betreft : SMaSH. Single Malt and Single Hop. Levert altijd een lekker bier op en stelt je op een eenvoudige manier in staat om eens je installatie te testen.

Bij Brouwland verkopen ze nu ook Viking Malt en daar heb ik laatst mee gebrouwen. Hier kan je het recept vinden.

• aatjebanaantje: we gaan rustig beginnen hé, ik weet nu al niet waar ik met alle rommel moet blijven. Zou eens dringend mijn garage moeten opruimen :slightly_smiling_face: Dat mee brouwen komt mss wel van pas als het hier niet wile lukken, alvast bedankt!

w@lter: Mwah, volgens Google Maps toch al 3 kwartier enkele reis.

I.v.m. het recept: ik zie daar bepaalde vergistingstemperaturen staan en een cold crash. Ik heb geen fermentatievat met chiller of zo, momenteel heb ik alleen plastieken vergistingsemmers van 30 l, zonder iets van koeling of verwarming. Ik hoopte eigenlijk dat er ook bier kon gemaakt worden, zonder 100 % temperatuurscontrole te hebben, dus gewoon op kamertemperatuur (als de temperaturen wat minder extreem zijn, wel te verstaan). Als er nog een fermenter en chiller moet bijkomen, ben ik nog eens 1500 EUR kwijt, dat zal toch niet voor de eerste maanden zijn dan, vrees ik.

Ik denk dat met de hittegolf hier iets vergisten momenteel sowieso geen optie is. Waar ik woon is het nu 30,5 °C, beneden in de garage iets koeler, maar nog steeds achteraan de 20 °C.

• aatjebanaantje: we gaan rustig beginnen hé, ik weet nu al niet waar ik met alle rommel moet blijven. Zou eens dringend mijn garage moeten opruimen :slightly_smiling_face: Dat mee brouwen komt mss wel van pas als het hier niet wile lukken, alvast bedankt!

w@lter: Mwah, volgens Google Maps toch al 3 kwartier enkele reis.

I.v.m. het recept: ik zie daar bepaalde vergistingstemperaturen staan en een cold crash. Ik heb geen fermentatievat met chiller of zo, momenteel heb ik alleen plastieken vergistingsemmers van 30 l, zonder iets van koeling of verwarming. Ik hoopte eigenlijk dat er ook bier kon gemaakt worden, zonder 100 % temperatuurscontrole te hebben, dus gewoon op kamertemperatuur (als de temperaturen wat minder extreem zijn, wel te verstaan). Als er nog een fermenter en chiller moet bijkomen, ben ik nog eens 1500 EUR kwijt, dat zal toch niet voor de eerste maanden zijn dan, vrees ik.

Ik denk dat met de hittegolf hier iets vergisten momenteel sowieso geen optie is. Waar ik woon is het nu 30,5 °C, beneden in de garage iets koeler, maar nog steeds achteraan de 20 °C.

Een gistkast kan je gemakkelijk maken van een oude koelkast die je op 2dehands mss gratis kunt vinden. En dan voor de temperatuurcontrole heb je nog een regelaar nodig die je voor geen geld bij Ali kunt kopen of soms hier 2dehands (op het Nederlandse forum zag ik er eentje staan)

Edit : hier dus https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Fwww%2Ehobbybrouwen%2Enl%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D41576%2E0&share_tid=41576&share_fid=47738&share_type=t&link_source=app

Met de huidige temperaturen heb je nog geen verwarming nodig zelfs. Die kan je uitstellen tot tegen de herfst.

• Ik denk dat met de hittegolf hier iets vergisten momenteel sowieso geen optie is. Waar ik woon is het nu 30,5 °C, beneden in de garage iets koeler, maar nog steeds achteraan de 20 °C.

Zoals Stiaanke al zegt, een saisongist gebruiken nu en misschien nog een paar dagen wachten tot de ergste warmte door is. Wat ook werkt (bushcraft brouwen) : een oude t-shirt vochtig maken en over je gistvat hangen. Daarna steek je daarvan eens stukje in een kom met water. Het t-shirt gaat de hele tijd hieruit water trekken en verdampen. Hierdoor koelt het af en dat kan een aantal graden schelen. Gewoon de kom blijven bijvullen.

• Zoals Stiaanke al zegt, een saisongist gebruiken nu en misschien nog een paar dagen wachten tot de ergste warmte door is. Wat ook werkt (bushcraft brouwen) : een oude t-shirt vochtig maken en over je gistvat hangen. Daarna steek je daarvan eens stukje in een kom met water. Het t-shirt gaat de hele tijd hieruit water trekken en verdampen. Hierdoor koelt het af en dat kan een aantal graden schelen. Gewoon de kom blijven bijvullen.

Dat met de t-shirt werkt prima. Met wat herbruikbare koelelementen hou ik op deze manier mijn vergisting tussen de 20-22 graden. Terwijl het binnen bijna tegen de 29 graden is momenteel

• Welkom.

Je kunt nu best een saisongist gebruiken. De temperatuur mag iets hoger.

Kan ik bij eender welk recept de gist vervangen door saisongist? Ik vermoed dat dat de smaak niet altijd ten goede komt? Of is de impact van gist op de smaak minimaal en blijven de soorten mout en hop het belangrijkste?

Ik heb op een ander forum nog een recept gevonden voor een SMaSH Tripel, leek me ook wel eens interessant om te proberen (mout bij quasi elke webshop verkrijgbaar, alsook de hop en gist).

Echter, als ik het recept in Brewfather naar best vermogen ingeef (heb hier al wel Brewfather de hop laten herberekenen naar een IBU van 33, met de hophoeveelheden van de maker, kwam ik op 59 uit), krijg ik andere resultaten dan wat de maker aangeeft (andere ABV e.d.). Als ik dat recept dan exporteer en terug importeer op de Grainfather site, krijg ik nóg eens andere resultaten.

• Je kan nooit een recept gewoon kopiëren. Elke installatie is anders en daardoor zal je ook andere resultaten bekomen. Het is een kwestie van de brouwsoftware in te stellen op jouw brouwerij en dan het recept zodanig aan te passen dat je dezelfde beginwaarden (sg, kleur en bitterheid) bekomt.

Wat je ook zou kunnen brouwen is een Westmalle Tripel kloon. De paters gebruiken enkel pilsmout en witte kandijsuiker, meer niet. Voeg daarbij een goede korrelgist en je bent al halfweg. Als single hop kan je eventueel iets als Saaz gebruiken. Het hoeft niet altijd dat Amerikaanse citrusgeweld te zijn.

• Neen op geen enkele manier op het forum te raken. PC niet iPhone iPad. Vanalles geprobeerd, cache leeggemaakt, nieuw paswoord, geschiedenis gewist enz. Niets ging. Weet ook niet hoe het kwam.

Heb ik ook al vaak gehad, doch na eens naar een andere website te klikken en terug, of eens te vernieuwen lukt het nog wel, denk dat het aan de MYSQL-database, serversoftware of de soort server zelf ligt, te gevoelig voor sommige dingen, er zijn nog leden hier die er vaak probleem mee hebben, of onze Walter zet ons allemaal op te strenge restricties, kan ook... :smiling_face_with_halo::grinning_face_with_sweat:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Braaf zijn hé of ge vliegt den hoek in :grinning_face_with_sweat:

Neen, ik had vrijdag een package geïnstalleerd om makkelijker te kunnen volgen hoeveel bezoekers (gasten en leden) het forum elke dag heeft (don't worry was volledig anoniem). En die package gaf wat problemen, niet bij iedereen maar toch bij enkelen. Ondertussen is de package verwijderd en kan iedereen weer gewoon op het forum.

• Neen, ik had vrijdag een package geïnstalleerd om makkelijker te kunnen volgen hoeveel bezoekers (gasten en leden) het forum elke dag heeft (don't worry was volledig anoniem). En die package gaf wat problemen, niet bij iedereen maar toch bij enkelen. Ondertussen is de package verwijderd en kan iedereen weer gewoon op het forum.

Voor de toekomst, als je zo'n problemen tegenkomt, stuur me gewoon effe een e-mail via beheerder@vlaamshobbybrouwforum.be ofwel walter.cordemans@gmail.com

Oei ik had een ander e-mailadres gebruikt. Waarschijnlijk van je werk. :rofl: Of een oud.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• W@lter, je kan hier misschien een linkje of knopje van maken op de inlogpaginga van het forum. Noem het ‘contact met forumbeheerder’ of zoiets. Zodoende kunnen de mensen nog via de homepage van het forum je bereiken als ze niet meer ingelogd raken.

Eneuh oppassen met e-mail adressen op het forum te smijten. :lol::biggrin::cop:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• U gewoon netjes gedragen...

Kijk hier, nog een braaf engeltje van het hoge noorden.... :rolling_on_the_floor_laughing: Blijkbaar zijn we allemaal brave zielen, als je het aantal leden van het forum ziet (+2000) en het aantal posters dan vraag ik mij af of de rest bang is om eens iets te posten, omdat de posters te stout zijn, of wat erachter mag zitten...? Kan ik mij niet inbeelden dat het door de regelmatige posters is dat niemand anders eens iets post. Hoe komt dat eigenlijk, vraag mij dat al jaren af... :face_with_rolling_eyes::smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Kijk hier, nog een braaf engeltje van het hoge noorden.... :rolling_on_the_floor_laughing: Blijkbaar zijn we allemaal brave zielen, als je het aantal leden van het forum ziet (+2000) en het aantal posters dan vraag ik mij af of de rest bang is om eens iets te posten, omdat de posters te stout zijn, of wat erachter mag zitten...? Kan ik mij niet inbeelden dat het door de regelmatige posters is dat niemand anders eens iets post. Hoe komt dat eigenlijk, vraag mij dat al jaren af... :face_with_rolling_eyes::smiling_face_with_halo:

Vind ik een goeie vraag.

Denk enerzijds dat het merendeel van de bezoekers wat meer praktische info over bepaalde topics zoekt zonder meer, en het niet nodig vindt om daarover uit te wijden.

Daarnaast zou het wel eens kunnen dat (zoals je zelf suggereert) dit forum een beetje gezien wordt als een vast clubje kaarters waar je niet zomaar bij aanschuift (wat natuurlijk niet jullie schuld is voor alle duidelijkheid :grinning_face_with_smiling_eyes:).

• Op elk forum heb je verschillende soorten leden, in het kort heb je lezers en schrijvers. Niet iedereen voelt zich voldoende op zijn gemak om mee te schrijven in onderwerpen en is tevreden met gewoon mee te lezen. Niks mis mee.

Ik wil toch iedereen uitnodigen om als schrijver deel te nemen aan het forum maar als je je meer op op je gemak voelt als lezer ben je evengoed welkom. Het forum is er voor iedereen.

In die 2500+ leden zitten er ook een aantal die het forum al een tijd niet meer volgen. Van deze mensen komen er altijd een deel na een tijdje terug eens kijken. Wat ik in de toekomst eens wil doen is een nieuwsbrief rondsturen. Dit brengt het forum weer eens onder de aandacht van deze leden.

• w@lter Ik mag je complimenteren? Ik kom van het NL forum. Ja, die hebben nog veel meer leden. Daar is het kommer en kwel. Men kan mekaar niet luchten of zien. De beheerder ligt constant in de clinch met bepaalde lieverds daar. Waaronder ondergetekende. Hier speelt dat absoluut niet. Chapeau!!! Ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden. En ja, ik heb hier ook een foutje begaan. Dat hebben we samen mooi opgelost. Zand erover, klaar!

• Kijk hier, nog een braaf engeltje van het hoge noorden.... :rolling_on_the_floor_laughing: Blijkbaar zijn we allemaal brave zielen, als je het aantal leden van het forum ziet (+2000) en het aantal posters dan vraag ik mij af of de rest bang is om eens iets te posten, omdat de posters te stout zijn, of wat erachter mag zitten...? Kan ik mij niet inbeelden dat het door de regelmatige posters is dat niemand anders eens iets post. Hoe komt dat eigenlijk, vraag mij dat al jaren af... :face_with_rolling_eyes::smiling_face_with_halo:

Goh, ik denk dat het vooral te maken heeft met kennis; degenen dien hier heel actief zijn op het forum zijn mensen met echt wel kennis van zaken (althans, zo komt het bij mij toch over). Als je dan een n00b bent zoals ik, zijn er niet veel topics waar je een nuttige bijdrage kan leveren en laat je de eer aan degenen die wel weten waarover ze praten.

Het heeft ook voordelen natuurlijk; zo krijg je alleen antwoorden waar je effectief iets mee kan, dit in tegenstelling tot Facebook, waar elke idioot met een een IQ gelijk aan zijn schoenmaat zich tegenwoordig voordoet als expert.

Voor wat toogpraat en andere zever, kan je normaal wel op mij rekenen :winking_face:

• Alléé dan , pak er ene en zet u

Ben je zeker dat je op het juiste forum zit ? en dat je niet op een koi forum moet zijn , uw forum naam heeft iets koiachtig :biggrin:

Lol. Nee, nadat mijn aquarium in de nacht van mijn verjaardag mijn woonkamer onder water heeft gezet, heb ik voorlopig niets meer met vissen :slightly_smiling_face:

neen, betekent hoofdpijn. De film in kwestie zou hypnotiserend werken, maar ik kreeg daar schele koppijn van. :face_with_head_bandage:

Yup, daar heb ik inderdaad de naam van.

Heb de film vroeger als kind gezien en is me altijd bijgebleven. Vooral het begin met de opstijgende raket en ... (spoiler!) de exploderende raket op het einde, dat in combinatie met de muziek ... Normaal ben ik meer voor SciFi en horror, maar deze film vond ik echt fascinerend.

Is trouwens een woord an de Hopi-indianen en betekent iets in de zin van "life out of balance".