Welke weg leidt het veiligst naar Rome?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb al enkele topics doorgelezen over het verkopen van bier maar ik merk vooral dat er vele wegen naar Rome leiden en vandaar dat ik liever even onze situatie schets en hoop zo om goede raad van jullie te krijgen die een gelijkaardige stap al eens gewaagd hebben.

Ons biertje valt in de smaak bij vrienden en kennissen, wie droomt dan niet om het in de buurt aan de man te brengen? We merken des te meer dat er in de omgeving ook interesse en vraag is naar ons speciaalbiertje. Uiteraard kunnen wij die hoeveelheden niet zelf brouwen, maar gezien de wetgeving en alles wat daarbij komt kijken is dat al snel een no-go. Ik lees dan ook dat je om in orde te zijn met je product je dat best bij een erkende brouwer kan laten doen en dit zal het dan ook worden.
    Wij willen dus enkel ons bier verkopen. Ik ben mij er van bewust dat we hier niet rijk van zullen worden, het doel lijkt ons eerder om onze eigen brouwactiviteiten hiermee te kunnen sponsoren, dat zou al mooi zijn.

Maar hoe pak je dit het best aan? Wij zijn met een groepje van 5. Ik heb al ergens gelezen dat je best een feitelijke vereniging opricht omdat dat zonder veel papierwerk kan en dat die aan weinig voorwaarden moet voldoen. Ook las ik dat wanneer je onder een bepaald bedrag qua omzet blijft, je dit ook niet hoeft aan te geven aan de belastingen.

Tot nu toe is het idee simpel, we laten (voorlopig) eenmalig een hoeveelheid bier brouwen en verkopen dit. Maar de vraag is dus eigenlijk, hoe kan dit met zo weinig mogelijk papierwerk en zonder in de problemen te komen? :-) ...

• Eerste tip die ik je wil geven : als je een boekhouder kent, haal die er zeker eens bij voor advies. Soms zit de duivel in heel kleine details.

Als het een eenmalig gebeuren is, dan zal je dat inderdaad als dusdanig kunnen aangeven op je belastingen. Aangezien alle kosten op het bier door de brouwer al zijn betaald, denk ik dat je het als een eenmalige inkomst kan ingeven in je belastingen. Maar ook hier : effe checken met een boekhouder hoe het precies zit.

Bijkomende vraag : ga je enkel aan particulieren verkopen of wil je ook winkels/cafés aanspreken? Als het enkel aan particulieren is, dan hoef je geen facturen te schrijven en heb je (imo) ook geen BTW nummer nodig denk ik. Als je ook cafés/winkels wil gaan doen dan moet je wel facturen kunnen uitschrijven en heb je een BTW nummer nodig.

Wat ik zelf allereerst zou doen is heel goede afspraken maken tussen de brouwers. Wie doet wat en wanneer, hoe wordt de winst/kost verdeeld, enzovoort.

• Dit betekent de facto dat je een drankenhandel bent.

Je moet wel degelijk een ondernemingsnummer hebben, en dat activeren bij de BTW, ook voor verkoop aan particulieren. Of je dat als feitelijke vereniging, als eenmanszaak, als BV ... doet is een keuze. Denk goed na over wat je wilt doen ( afhankelijk van de omzet voor handelaars of horeca in verhouding tot particulieren ben je ofwel detailhandel ofwel groothandel ) , en zorg dat die activiteiten meteen bij de aanvraag gevoegd zijn. Voor elke wijziging of bijkomende activiteit moet je opnieuw langs de kassa passeren.

Aangeven aan de belastingen moet je wel degelijk altijd doen : die drempel qua omzet geldt voor een eventuele vrijstelling van BTW ( die ook inhoudt dat je geen BTW kan recupereren ).

Je moet je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, maar kunt op basis van een lage winst wel vrijstelling van bijdragen bekomen.

Je moet een registratie bij favv hebben.

...

handel drijven in ons land, zonder papierwinkel is vrees ik een utopie.

Laat je erg goed informeren door een boekhouder.

• Als je omzet is lager dan 25000€ kom je wel in aanmerking voor BTW vrijstelling voor kleien ondernemingen (scheelt je veel boekhouding)

• Dit betekent de facto dat je een drankenhandel bent.

Daar ben ik niet zeker van als het een eenmalige gebeurtenis is. De wetgeving daarrond is een paar jaar geleden aangepast. Daarom ook mijn advies om het met een boekhouder te bekijken (wat jij ook aanraadt). Er zijn teveel futiliteiten waar we gewoon niet genoeg vertrouwd mee zijn en die je niet gewoon op het internet kan vinden.

• Je gebrouwen bier mag officieel de brouwruimte niet verlaten. Weggeven mag dus ook niet.

Ze gaan het niet zelf brouwen maar laten brouwen denk ik. Normaal gezien is daar dan alles al op betaald door de brouwer (accijnzen, btw, ...)

Maar ik denk echt dat de beste tip die ik hier al meermaals heb zien voorbij komen is : praat met een boekhouder.

Kristof.anthonis : waar je ook eens moet langsgaan is een ondernemingsloket. Daar kunnen ze je ook verder helpen met raad en daad. Er zijn er verschillende doorheen het land. Gaat je misschien een paar euro kosten (veel zal het niet zijn) maar dan ben je wel een stuk wijzer erna.

• Kan je dit ook in bijberoep doen ?

Ik zou me zeker eerst GRONDIG informeren bij een accountant/boekhouder om vooraf goed te weten waar je aan begint en waar je u aan kunt verwachten.

Het is zeker niet de bedoeling dat je uw brouwspullen moet verkopen om de put te dempen lijkt me ...

Alvast veel succes!

ik heb het twee jaar in bijberoep gedaan, nu ben ik brouwer in bijberoep