Wort afhevelen na het koken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Daarvoor ben ik ook eigenlijk nog opzoek naar een betere manier om gemakkelijk te kunnen spoelen.

Nu gebruik ik een klein Solar waterpompje en een silicone slang waarmee ik heet water vanuit mijn weckketel manueel over het beslag spoel. Maar wil dit eventueel vervangen door een Manifold of iets dergelijks maar deze zijn vrij duur. Misschien bestaat er nog een alternatief of kan je deze zelf maken? Iemand not tips?

Ik heb een drijfbal voor mijn spoelwater van bij nonkel Ali (vind je in alle maten en soorten)
    De silicone slang (12 x 16) zit geklemd in de de doorgang van de bal (15mm) en die drijft gewoon boven op het filterbed.

• Ik heb dit bericht even gecopieerd naar een nieuw onderwerp omdat ik met een idee/vraag zit.

Zoals ik al elders heb gezegd is het toch altijd nog wat moeilijk om de prut na het koken achter te laten als je het wort naar het gistvat overhevelt. Nu zag ik dit bericht van Serge en ik dacht : wat als je die bol nu eens gebruikt voor een silicone slang in je kookketel waardoor je wort afhevelt van bovenaf in plaats van onderaan? Zou zoiets werken?

• Ik heb dit bericht even gecopieerd naar een nieuw onderwerp omdat ik met een idee/vraag zit.

Zoals ik al elders heb gezegd is het toch altijd nog wat moeilijk om de prut na het koken achter te laten als je het wort naar het gistvat overhevelt. Nu zag ik dit bericht van Serge en ik dacht : wat als je die bol nu eens gebruikt voor een silicone slang in je kookketel waardoor je wort afhevelt van bovenaf in plaats van onderaan? Zou zoiets werken?

Dan zou ik eerder het Clear Beer Draught System of een Corny Keg Floating Dip Tube gebruiken
    (ook te vinden bij nonkel Ali)