Smash a la Ruby

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goede avond allen tegaren

Ik ga deze woensdag nog eens brouwen. Het zal mijn 2de brouwsel zijn. Hopelijk iets beter dan mijn eerste maar vooral gericht op nieuwe dingen proberen op technisch vlak, verbeteringen implementeren en routine kweken bij het brouwen.

Ik heb geen gebruik gemaakt van brouwsoftware daar ik voor de moment meer brouwstress ipv brouwhulp krijg, maar eerder uit de boeken en het forum hier. De software zal iets zijn om me in te verdiepen bij volgende brouwsels.

Zo hier het recept :

• Smash a la ruby voor 20l.

6kg Pilsmout van Brewferm 3 tot 3.5 EBC

SG voor koken : 1.046

SG begin : 1.050

SG einde : 1.013

20l maischwater

10l spoelwater

Totale maischtijd : 70 minuten. 10/45/15

EBC : veronderstel 3 tot 3.5 EBC (maakt niet zoveel uit.)

IBU : 40

Totale kooktijd : 1 uur.

Alc % : 5.5

14.6 gr Citra (pellets) 12.8% voor 60 min.

Extactiegehalte voor alfazuren : formule komt uit " Zelf bier brouwen doe je zo. "

Bitter = 0.7 (% totale hop voor alfazuren) x ( 40 IBU x 20l / 0.128 (Alfa in %) x 0.3 (extractgehalte in %) x 1000 ) = 14.6 gr

31 gr Citra 12.8% (pellets) voor 10 min. à Late gift voor de smaak.

Extractiegehalte voor alfazuren :

Aroma = 0.3 (% totale hop voor alfazuren) x (40 IBU x 20l / 0.128 (alfa in %) x 0.06 (extractgehalte in %) x 1000 ) = 31gr

31 gr Citra 12.8% (pellets) bij flame out. à Late gift voor het aroma.

In het boek ‘using hops’ is er sprake van 2 ounces te gebruiken bij de late gift dus die 2x 31 gr komt daarbij in de buurt.

60 gr Citra 12.8% (pellets) 3 dagen voor bottelen. (nog niet zeker, misschien eerder smaak van de late gift leren kennen.)

11.5 gr Safeale S-04.

hoofdvergisting op 15°C in vergistingskast.

navergisting naar einde toe 20°C in vergistingskast.

Bottelsuiker : kristalsuiker. Hoeveelheid nog te bepalen. (Afhankelijk van de laatste vergistingstemperatuur.)

• Instellingen Arsegan Easybrew 30 plus.

Naar 50°c met 1300 W à 10 min rust voor afbraak proteosen (troebel makend eiwit) + mout storten.

Naar 63°c met 1400 W à 45 min

Naar 72°c met 1400 W à 15 min

Naar 78°c met 2400 W à 5 min

Naar 100°c met 2500 W à 60min op 2200 W koken

1ste hop bij begin koken.

2de hop 10 min voor einde koken.

3de hop bij einde koken/begin koelen.

Graag ideeën, opmerkingen, tips waar mogelijk/nodig.

Dank bij voorbaat!

• Gebruik de checklist van die brouwhulp, uitprinten en daar aantekeningen op maken. Op die blaadjes staan ook de hoogtes in cm in je pannen als je dat netjes ingevoerd hebt.

Probeer in ieder geval je volume na maischen, voor koken en na het koken te meten en het SG.

Volume doe ik tijdens het brouwen niet, ik noteer alleen de hoogte in mm en reken dat later wel na. Na het brouwen als je gistvat pruttelt is het vroeg genoeg om alles te verwerken in je brouwdag tab.