Rooie (Vlaams rood)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Eind augustus wil ik een poging doen om een Vlaams rood biertje te brouwen.

Recept ben ik ergens tegengekomen op een forum, deze heb ik door brouwhulp laten gaan;

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk0004

Naam receptRooie

Brouwdatum08-2020

BierstijlVlaams Rood

Volume29,0 l

Begin SG1,058 SG

Berekende kleur (Morey)70 EBC

Berekende bitterheid (Rager)14 IBU

Brouwzaalrendement70,0 %

Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

29,10 lWater leiding

12,13 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,94 kgPale moutWeyermann6 EBC59,5 %

1,32 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC15,9 %

0,92 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC11,1 %

0,66 kgAroma 150Dingemans150 EBC7,9 %

0,40 kgSpecial BDingemans350 EBC4,8 %

0,07 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC0,8 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,5 l/kg

Beta-amylase63,0 °C20 min.10 min.3,5 l/kg

tussensatp 67°63,0 °C15 min.30 min.3,5 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,5 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

33,0 gGoldings. B.C.pellets5,0%65 min.14,4 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

20,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

1,0 pak(ken)Roeselaere Belgian Blend (3763)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting17,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,000 SG

Schijnbare vergistingsgraad100,0%

Temp. nagisting0,0 °C

Temp. lagering0,0 °C

Vergisting in een fastferment 30L met de T-58 a 17-19°C, na de hoofdvergisting ga ik de Roeselaere toevoegen en deze 2 maand laten staan in mijn gistkast a 16°C.

Ik heb een tijdje geleden een frans eiken vat aangekocht van 20L.

Het eiken vat is nog niet gebruikt maar wil het bier er +-4 maand op laten staan, gaat dit te sterk smaken naar het hout? Wat denken jullie?

De overige 10L gaat in een mandfles, eventueel zet ik hier krieken (als ik er ergens kan vinden...) op of frambozen uit de tuin.

Eventueel kan ik na de 4 maand van een deel een blend maken tussen de 2 biertjes.

Hopelijk krijg ik dan een lekker biertje, zoniet heb ik wel wat bijgeleerd :)

• Even over de Roeselare Blend ...

Ik heb nu 2 maal een bier gebrouwen met deze gist. Bij het overhevelen en bij het bottelen ruikt het bier zoals het moet ruiken. Ook de vooropgestelde FG is zoals verwacht.

Maar na het bottelen is de geur helemaal anders ... Dan krijg ik de gevreesde 'putjesgeur'. Het ene bier heeft op krieken gelegen voor een 2-tal maand (in het gekende witte gistvat) , het ander heeft geen extra handelingen ondergaan (en hier werden dame jeanne's gebruikt).

Flesjes zoals steeds de dag voor het bottelen in de vaatwas, en de dag zelf nog eens met wat starsan op de avvinatore.

Nu lees ik hierboven ergens 6 maanden tot een jaar lageren... Heb ik alles gewoon te vroeg in flesjes gedaan, of is het toch iets anders?

Andere bieren (na deze gebrouwen) ruiken op 't eerste zicht zoals ze moeten ruiken.

• Is er een specifieke reden waarom je de hoofdgisting met t58 doet ?

Om geen starter te moeten maken van de Roeselare ?
    Of om meer fenolen te hebben welke achteraf door de brett's in de Roeselare te laten omzetten naar de heerlijke brett smaken?

Het idee dat je beter eerst met een sachh vergist is ondertussen gedeeltelijk achterhaald. Maar wordt toch nog steeds toegepast door sommige brouwers

Citeer

Co-pitching all of the microbes to begin with, including the primary Saccharomyces culture, can produce different results than staggering the pitches of individual species over time. For example, many brewers pitch a single mixed culture that contains ale yeast, Brettanomyces, and lactic acid bacteria. Other brewers, such as Vinnie Cilurzo at Russian River, prefer to pitch their ale yeast first, and then pitch Brettanomyces and/or lactic acid bacteria after the primary fermentation

Maar je kan ze even goed samen toevoegen als je geen starter wil maken.

Meer info

• Heb hier ook zo'n "vergeten" kriek staan, ook van de krieken geheveld met een Roeselare Blend, gebrouwen 11/8/18... :smiling_face_with_halo::face_with_rolling_eyes: Zou eens moeten gaan nippen hoe die geworden is, zal met een rietje o.i.d. moeten, want ik vind mijn wijndief niet meer.... :unamused_face:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Niet gewoon in de zetel naar TV aan 't kijken? :zany_face:

Nee, ik ben er al een tijdje naar op zoek, dus is niet vanaf vandaag hoor, zit nu wel op terras, dus hier ga ik niet zoeken... :grinning_face_with_sweat:

Ben er zelfs ne foto gaan nemen van het bestofte vergeten brouwsel, dus ge ziet, ik ben niet lui vandaag... :rolling_on_the_floor_laughing:

kriek_2018_roeselare_blend.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Niet gewoon in de zetel naar TV aan 't kijken? )

[EDIT2]: Awel Jochen, ge hebt mij nieuwsgierig gemaakt, ben met een gewoon stukje darm eens gaan 'tappen/hevelen'. Hmmm, echt lekker geworden, er staat zelfs een pellicle op. Mag zelfs nog iets zuurder zijn voor mij, binnenkort moet die wel op fles of ik vergeet hem weer.... :grinning_squinting_face: Was vergist met 1 zakje T-58 en 2 zakjes MJ 21, beetje veel moutsoorten maar daar doe ik nu niet meer aan, restjes opwerken wel... HIER het receptje van het basisbier, verrassend lekker eigenlijk, ben nie gewoon om lekker bier te brouwen eigenlijk... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing: Maar dees smaakt echt naar meer, zeker indien het nog wat aangezuurd wordt, heb er een paar druppeltjes melkzuur bijgedaan, veel frisser zo.... :face_savoring_food: 400 gram krieken gebruikt per liter bier, daarna de Roeselare Blend erbij bij overhevelen van de krieken, tot op vandaag laten staan dus.

kriek_2018_roeselare_blend2.jpg

• Om geen starter te moeten maken van de Roeselare ?
    Of om meer fenolen te hebben welke achteraf door de brett's in de Roeselare te laten omzetten naar de heerlijke brett smaken?

Het idee dat je beter eerst met een sachh vergist is ondertussen gedeeltelijk achterhaald. Maar wordt toch nog steeds toegepast door sommige brouwers

Maar je kan ze even goed samen toevoegen als je geen starter wil maken.

Meer info

De reden hiervoor is inderdaad om de sach eerst zijn werk te laten doen zonder dat de brett en lacto hem voorbij steken...

Ik was wel niet van plan om een giststarter te maken van de Roeselaere, zou dit dan wel nodig zijn als ik de gisten niet tegelijk ent?

• Als het een nieuw vat is zal je heel veel karakter uit het vat krijgen, zelfs al na een paar weken. Ik zou zeker wekelijks proeven of het niet te sterk wordt en dan overhevelen naar een glazen mandfles ofzo.

Bedankt voor de tip! Hopelijk blijft er op het einde voldoende over na al dat proeven, mezelf kennende ;)

• De reden hiervoor is inderdaad om de sach eerst zijn werk te laten doen zonder dat de brett en lacto hem voorbij steken...

Ik was wel niet van plan om een giststarter te maken van de Roeselaere, zou dit dan wel nodig zijn als ik de gisten niet tegelijk ent?

Als je eerst met een sachh vergist is dit mijn inziens totaal niet nodig, Ik heb zelfs goede resultante behaald met 1 smash pack op 40l in secundaire vergisten.

• Bedankt voor de tip! Hopelijk blijft er op het einde voldoende over na al dat proeven, mezelf kennende ;)

Als je je vat dikwijls gaat openen om te proeven of om een staal te nemen gaat het te fel verzuren door de grote toevloed van O2
    Wat je al sowiso gaat hebben daar je ook maar een 20l eiken vat gebruikt

Citeer

The problems of a low volume and a high surface area expressed above are an even greater a threat when aging sour beer in such a small barrel. When Brettanomyces is exposed to oxygen, it produces acetic acid and small barrels can quickly produce too much acetic acid. Although aging for a very short amount of time in these very small barrels (perhaps 1 month or less) might produce favorable results, we recommend against aging sour beer in barrels that are smaller than 5 gallons (19 liters). Some people warn that the manufacturer of these small barrels uses very thin staves even for their larger version (20 liter). They are sold by a large number of outlets, and can be identified by their spigot and dot in the center of the head [18].

Om het even in perspectief te zetten tov de grote foeders die men voor rodenbach gebruikt.

Edit w@lter : ik heb het grote bestand verwijderd uit de post en naar de bibliotheek verhuisd. Je kan het hier vinden : Zure bieren : zuurstoftoevoer en vergistingsverpakking

• Dat doet me er aan denken: ik heb in de kelder nog een mandfles met daarin een mix van een kriek met Roeselare blend (brouwdag juni 2017) en een oud bruin met Windsor (brouwdag januari 2019). Misschien moet ik die toch maar eens gaan bottelen... :thinking_face:

Vandaag deze eindelijk gebotteld, 21,5 liter zure kriek, en zuur is die echt wel. Gebotteld met 5 g bottelsuiker/liter + 0,5 g bottelgist. Eind sg was 1005 met 6,5 ABV. Een bewaarbiertje.

Laat de zomer nu maar terugkomen!