Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Waarschijnlijk gaat morgen de brouwketel nog een keer aan. Dit keer zou ik graag iets brouwen in de richting van een witbier.

Ik ben van plan volgend recept te brouwen:

https://share.brewfather.app/7rAB25FxOBXDce

Met dat ik recent jarig was heb ik een brew monk 30L bij unibrew NL gekregen (weer een stap dichter naar grain brew). Klopt het dat ik in brewfather best de instellingen van de brewster beacon overneem?

Verder vroeg ik me af of je niet snel verstoppingen krijgt van de pomp? Ik veronderstel dat de trub na het koken in het gat naar de pomp terecht komt. In de handleiding staat dat je de pomp niet mag gebruiken tijdens koken maar trub gaat daar toch sowieso naar uitzakken? Gaat dit geen problemen opleveren of kan dit makkelijk gecleaned worden achteraf door even door te pompen met bvb wat soda?

Grtz

Jef

• Ja beide zijn quasi hetzelfde. Ik heb zelf ook de Brew Monk 30L en ik heb nog nooit problemen gehad met verstopping van de pomp.

Maar deze gebruik je best inderdaad niet tijdens het koken en bij het koelen pas beneden de 80°C en dan loopt alles prima.

Het reinigen na het brouwen doe ik zoals staat omschreven in de handleiding met bv Enzybrew 10 en dat gaat vrij vlot en is zeker voldoende wel goed naspoelen en drogen met propere handdoeken dan is hij weer klaar voor een volgende brouw!

Super tevreden van de Brew Monk en al veel lekkere biertjes ermee gemaakt!

• Nog beter: bij de bron aanpakken. Waarom brandt het aan of waardoor wordt die kalklaag gevormd? Ik heb er zelf (gelukkig) nog nooit last van gehad?

Er zijn gebieden in België waar het water via krijtrotsen opgepompt wordt, zo lijkt het. Het is waar net waar je woont en waar jij woont heb je goed water.

Hier heb ik ook bijna geen last van kalk, maar wel weer veel andere ongewenste stoffen in het water.

• Hier kan je met het water je muren bepleisteren. 40°F is de hardheid en dat is heel hard op alle machines die met dat water in aanraking komen. Om te brouwen heb je de nodige hoeveelheid melkzuur nodig om het pH naar beneden te krijgen.

Maar ik wijk af van het originele onderwerp. Harmonics , ik ben benieuwd naar je brouwsessie. Ik plan in het najaar een paar experimenten die ik met moutextract zou willen doen.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. JEST white 8

• Harmonics
    2. Berichten
      8
      Views
      162
      8
    3. w@lter