Koelen in fermenter pro en con

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zoals de titel aangeeft : ik kwam het hier al als antwoord op een ander topic tegen, en zat met de vraag. Wat zou er tegen zijn om je wort heet in de fermenter te pompen, en daar je koeling te gebruiken vooraleer te pitchen ?

Ik heb alvast mijn pro en cons op een rijtje gezet :

Pro :

* minder kuis -en desinfectiewerk aan platenkoeler e.d.

* minder kans op infectie door minder onderdelen in de transportketen tussen kookketel en gisttank

* extra desinfecterend effect van het hete wort in de fermenter

Con :

* zal enkel lukken met rvs tanks

* risico op vervorming van de fermenter ? ( bij mijn polsinelli setup lijkt de kookketel en de fermenter in hetzelfde materiaal opgetrokken, dus laag risico als je onderdruk vermijdt ? )

* aanzuigen van lucht tijdens het afkoelen

* tragere afkoeling ( afhankelijk van het koelsysteem )

Heeft iemand nog bijkomende gedachten of ervaringen ?

• Nee, die blijft in je kookketel achter na een goede whirlpool.

Je cold breack die heb je pas als je gekoeld hebt onder de 60°C dus die trub breng je sowiso over in je gistvat als je je wort daar laat in koelen en dat is niet echt optimaal. Dus Steinie heeft in deze wel degelijk gelijk.

Wat zegt Kunze in “Technology of Brewing and Malting (5th Edition)” hier over:

En Fix in “Principals of Brewing Science (2nd Edition)”:

Citeer

“The group of interest here is the long-chain, unsaturated fatty acids that are derived from malt. They are typically found in wort trub (i.e., particles suspended in the wort), which can consist of as much as 50% lipids (Meilgaard, 1977). Cloudy wort can contain anywhere from 5 to 40 times the unsaturated fatty-acid content of clear wort, an important fact because unsaturated fatty acids can have a significant negative effect even at low concentrations. On the positive side, fatty acids contribute to yeast viability via a number of mechanisms (see chapter 3), and they also inhibit the formation of some less pleasant acetate esters during fermentation (see chapter 3). On the negative side, they work against beer foam stability, as any fatty material does. Even more significantly, they play an important role in beer staling (see chapter 4). Thus, some investigations have reported that wort clarity (via trub removal) is essential (Zangrando, 1979), whereas other investigators have found some carryover of unsaturated fatty acids in the trub to be beneficial (Hough et al., 1981). In spite of these advantages, brewers still prefer clarified worts with minimum trub carryover, if for no other reason than the negative role wort-derived fatty acids play in beer staling. Another class of beer-staling constituents consists of fatty acids. In beer, fatty acids come from two sources, namely, unsaturated fatty acids from wort trub and saturated ones from yeast metabolism. As discussed in chapter 3, the saturated fatty acids can react with alcohols to form esters. The unsaturated fatty acids, on the other hand, are major players in beer staling. They tend to be fairly resistant to oxidation and spill over into the finished beer where they tend to produce “fatty or goaty notes.””

:thinking_face:

• Ik laat het wort eerst 1 à 2 uur uitzakken in de CCT na het koelen met mijn platenkoeler, dan pas de gist erbij, dus is de vuile troep ook uit mijn wort. Schijnt dat ook veel Australiërs hun wort ook laten koelen zonder te forceren, of ze al dan niet lekkerder of slechter bier maken kan ik niet zeggen....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Wat met het verhoogde risico op oxidatie? Je gaat heet wort overbrengen van de kookketel naar het gistvat. Dat kan nooit zonder zuurstofinslag.

En vergeet ook niet dat werken met zo'n volumes aan heet wort ook de nodige risico's qua verbranden met zich meebrengt.

Wat die eiwittrub betreft : je zou eventueel als je een CCT hebt deze wel kunnen meenemen, laten bezinken en dan aftappen.

• Die cold break ben ik me van bewust, maar die pompt iedereen die met platenkoeler of tegenstroomkoeler werkt toch in de gisttank ?

En die doen het dus allen eigenlijk niet optimaal, lekker bier zullen ook wel maken maar zij die de cold breack wel afscheiden zullen dus van de voordelen kunnen genieten die beschreven staan in het stukje van de Kunze hier boven aan.
    In een groot brouwerij staat er na de eerste platen koeler een separator (whirlpool aparaat of filter) om deze cold breack als nog af te scheiden.

• Oude brouwtechniek, de aanzetkuip. De gekoelde wort na een platenkoeler komt in een kuip waarin de gist toegevoegd wordt. Dan na enkele uren pas hevelen naar de echte gisttank waarbij de trub in de aanzetkuip achterblijft. Ik denk een voorloper van de filters en centrifuge, maar wel toe te passen in de hobbybrouw.

Ingo had hier wat over geschreven op het andere forum.

• Actieve gist slaat niet neer, die neem je dus mee. Geilkuip werd het ook wel genoemd.

Maar als je de gist al toevoeg in de aanzetkuip ga je de coldbreack wel niet afscheiden volgens de Kunze :thinking_face:

Citeer

This turbidity is due to small particles about 0.5 μm in diameter. This is therefore called fine, cool or cold break (cold trub). Because of its small size, cold break settles only with great difficulty…It has the property of adhering to other particles, e.g. yeast cells or air bubbles. When it adheres to yeast cells it decreases the yeast contact surface and thereby reduces the fermentation rate.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Wort afhevelen na het koken 6

• Serge
    2. Berichten
      6
      Views
      87
      6
    3. Hanske

1. Welke vacüum-machine? 4

• tontin
    2. Berichten
      4
      Views
      23
      4
    3. wimdm

1. Een nieuwe brouwinstallatie! 39

• Kristof.anthonis
    2. Berichten
      39
      Views
      381
      39
    3. Sid

1. Lege bierbakken 55

• w@lter
    2. Berichten
      55
      Views
      1.1k
      55
    3. D_Reamzzz

1. Koelen in fermenter pro en con 16

• pepito
    2. Berichten
      16
      Views
      251
      16
    3. mbroek

1. Bottelen met F2 gist, ascorbinezuur en sorbitol 7

• polletaal
    2. Berichten
      7
      Views
      258
      7
    3. Rudy M

1. Brewbubbles: Goed(koper) alternatief voor de Plaato. 6

• wimdm
    2. Berichten
      6
      Views
      462
      6
    3. wimdm

1. Ultrasoon reinigen 29

• Hanske
    2. Berichten
      29
      Views
      233
      29
    3. aatjebanaantje

1. Brouwketel 27

• Nicoco
    2. Berichten
      27
      Views
      523
      27
    3. w@lter

1. Gärkeller Pro fermentatieketel 30 liter van Klarstrein voor slechts 180€ 51

• Serge
    2. Berichten
      51
      Views
      7k
      51
    3. w@lter