100% maischrendement behalen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey allemaal,

Sinds de laatste brouwsels verdiep ik mij meer en meer in BrouwHulp, wat een geweldig programma ;-)...
    In het begin van de maand ben ik een keertje mee gaan volgen bij Koen Sels, hij haalde voor zijn pils mooi 100%,maischrendement zoals BrouwHulp het voorspeld had.
    Uiteraard wilde ik dat evenaren maar ik ben helaas maar aan 86,7% geraakt voor mijn saison. (BH gaf 1073 SG aan, ik haalde 1062).
    Het BeginSG dat in het gistvat terecht gekomen is kwam wel mooi uit op 1048 zoals BrouwHulp aangaf.
    Raar toch? Of haal ik nu begrippen door elkaar?

• Nee, het is best lastig de juiste meting te doen van je beslag. Het ligt aan je systeem waar je de beste meting kunt doen.

Ik pomp rond en meet wat er terug de ketel in gaat door even de refractometer in de straal wordt te steken. Als je roert is het al een stuk lastiger om een goede sample te meten.

Als je eind SG goed is en je volumes kloppen is blijkbaar het maischen toch goed gegaan.

• (BH gaf 1073 SG aan, ik haalde 1062).
    Het BeginSG dat in het gistvat terecht gekomen is kwam wel mooi uit op 1048 zoals BrouwHulp aangaf.

Volgens mij haal je hier toch iets door elkaar, tenzij je enorm verdund hebt.
    Ik meet altijd na het maischen (edit: EN spoelen), en daarna na het koken.
    De tweede meting bekom je altijd een hogere waarde dan de eerste, aangezien je water verdampt en daardoor je wort 'geconcentreerder' wordt.

• Volgens mij haal je hier toch iets door elkaar, tenzij je enorm verdund hebt.
    Ik meet altijd na het maischen, en daarna na het koken.
    De tweede meting bekom je altijd een hogere waarde dan de eerste, aangezien je water verdampt en daardoor je wort 'geconcentreerder' wordt.

Die 1062 waar ik het op heb is op het einde van het maischen, voor het spoelen nog. Door te spoelen kwam ik uit op 1043 en vervolgens na het koken op 1048 :-) ...

• 100% maischrendement kan je nooit of te nimmer halen, het zou willen zeggen dat je alle suikers uit het graan haalt zonder ook maar te spoelen. Het percentage dat jij behaald hebt (86%) is al een heel mooi resultaat. Ik zou eerder zoeken naar de instellingen van Brouwhulp of je dat niet opnieuw kan instellen.

BrewFather heeft ook dit maischrendement (noemt conversion efficiency) en dat zit er meestal wel redelijk op.

Maar dat maischrendement op zichzelf is eigenlijk niet zo heel belangrijk. Belangrijker voor je rendement is de manier van spoelen. Doe dit rustig en met voldoende heet water (je mag echt gewoon kokend water gebruiken, het zal sowieso afkoelen voor het aan het graanbed komt) en je zal zien dat je rendement zal verbeteren.

• 100% maischrendement kan je nooit of te nimmer halen, het zou willen zeggen dat je alle suikers uit het graan haalt zonder ook maar te spoelen. Het percentage dat jij behaald hebt (86%) is al een heel mooi resultaat. Ik zou eerder zoeken naar de instellingen van Brouwhulp of je dat niet opnieuw kan instellen.

BrewFather heeft ook dit maischrendement (noemt conversion efficiency) en dat zit er meestal wel redelijk op.

Maar dat maischrendement op zichzelf is eigenlijk niet zo heel belangrijk. Belangrijker voor je rendement is de manier van spoelen. Doe dit rustig en met voldoende heet water (je mag echt gewoon kokend water gebruiken, het zal sowieso afkoelen voor het aan het graanbed komt) en je zal zien dat je rendement zal verbeteren.

Opletten voor aannames van de nomenclatuur tussen verschillende software paketten
    100 % maischrendement bij brouwhulp is best mogelijk, (= eigenlijk normaal dat je dat haalt) je haalt zelf waardes zelfs boven de 100% als je (brouwhulp)brouwzaal rendement vb te laag is ingesteld of als je enkel grammen te veel hebt afgewogen of een beetje water te weinig in je ketel hebt zitten. (en de fout hier op wordt heel snel groot als je kleien brouwsels maakt daar de absolute afwijking per weging of afmeting van je maisch water procentueel gezien veel groter is bij een kleien brouwsel dan bij een groot brouwsel )
    Het maisch rendement geeft je rendement weer voor je gaat spoelen, waarbij reeds rekeningen gehouden is met de potentiële opbrengst per grondstof en rekening gehouden is met het ingestelde (brouwhulp)brouwzaal rendement!!!
    Het maisch rendement geeft enkel de verhouding weer tussen wat je verwachte dichtheid is na het maischen en de werkelijke dichtheid na het maischen, (dit geeft aan hoe goed je hebt alles afgemeten en hoe goed je (brouwhulp)brouwzaal rendement is ingesteld of in hoeverre de omzetting volledig is.)
    Het maisch rendement is niet het befaamde (brouwhulp)brouwzaal rendement.!!!

Zoals Khristof voorgehad heeft kan best logisch zijn.
    86,7% maischrendement dus net na het maischen voor het spoelen (BH gaf 1073 SG aan, hij haalde 1062).
    Dit wil dus zeggen dat ofwel:
    -Het (brouwhulp) brouwzaal rendement te hoog was ingesteld
    -Er een afwijking was bij het afmeten van de grondstoffen
    -De potentiële opbrengst van sommige grondstoffen niet correct zijn ingesteld in de data base van de gondstoffen
    -De omzetting nog niet 100% was.

Dat Khristof toch zijn begin SG in het gistvat mooi uit komt op 1048 zoals BrouwHulp aangaf, heeft enkel te maken met de ingestelde verdamping en of hoe goed je spoelt (SG laatste afloop is hier de indicatie voor) als je meer verdampt dan ingesteld dan ga je ondanks je een initieel te laag maischrendement hebt toch mogelijk terecht komen op je juiste einddichtheid. (evenzeer als je meer suikers uit je maisch spoelt dan vooropgesteld door brouwhulp)

Dus ja Kristof je moet de begrippen en nomenclatuur van brouwhulp niet vergelijken met andere brouwsoftware, soms dekken deze niet de zelfde lading!!!

* bij rendement: dat is (die 80%) dat is het (brouwhulp) brouwzaal rendement.
    Kristof

Na enkele brouwsels ga je een beter inzicht krijgen van je te verwachten (brouwhulp)brouwzaal rendement, (opletten dit is recept gebonden en niet steeds het zelfde voor al je brouwsels maar zit wel meestal in de zelfde grote orde)
    Tevens lijkt het of je verdamping niet correct is ingesteld, best doe je eens een testje met gewoon water in je kookketel om te zien hoeveel % je verdampt op een uur werkelijk is.
    En de handleiding is soms ook verhelderend :winking_face:

• Brouwhulp hanteert heel rare benamingen en zelfs berekeningen. Geloof me, ik heb al een paar rekenbladen geschreven en ook indertijd aan die van Ronnie gesleuteld. Niet alleen de benamingen maar ook de aanpak, bijvoorbeeld die 100%.

Maar goed, er zijn heel veel mensen tevreden over Brouwhulp en het geeft blijkbaar wel correcte data. Alleen jammer dat de terminologie ervan nogal haaks staat op de over het algemeen gebruikte methodiek.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Vandaag eerste echte Brouwdag! 15

• tontin
    2. Berichten
      15
      Views
      163
      15
    3. tontin