Houdbaarheid bier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Onlangs heb ik een rondleiding gevolgd in Brugge bij de mooie brouwerij de Halve Maan. Op het einde, van een zeer leuke rondleiding, vertelde de gids over enkele flessen Straffe Hendrik Heritage welke wel 10 jaar op fles kunnen blijven en zelfs beter worden van smaak over die 10 jaar. Ik kon dat natuurlijk niet missen en heb nu een fles in de kelder staan om op een speciale gelegenheid te benuttigen.

Echter nu vroeg ik mij af hoe dat het kan dat zo een fles over 10 jaar nog steeds goed blijft? En wat is de richtlijn van eigen gebrouwen bier? Is dit ook afhankelijk van de biersoort, gist gebruik, bottelgist toevoeging, kurken stop ipv kroonkurk, ...?

Onlangs ook een eigen 'brouwsel' (eerste biertje van een blik) gehad dat drinkbaar was na 3 maanden, maar nu, na 7 maanden, voor de gootsteen is. Dus vond die smaakverandering ook heel opmerkelijk over een 'korte' tijd.

• Echter nu vroeg ik mij af hoe dat het kan dat zo een fles over 10 jaar nog steeds goed blijft?

Niet. Na 10 jaar is dat bier hopeloos geoxideerd en smaakt het op z'n best naar nat karton waar een kat in gelegen heeft. Bier is geen wijn en drink je best zo vers mogelijk.

Ik zeg niet dat de zwaardere bieren geen baat hebben bij een wat langere rijpingstijd maar na een jaar, maximaal 2 is het goede eraf.

• Zelfs geuze heeft zijn vervaldatum maar die ligt inderdaad wel wat jaren verder als gewoon bier. Laatst nog Oude Boon gedronken van 2012 gedronken die ik in een hoekje van de keukenkast had gevonden. Was een stuk droger geworden en de wilde gisten kwamen meer naar voor als bij een vers exemplaar maar het was wel tijd om hem op te drinken vond ik.

Maar als die Heritage in dezelfde categorie valt, dan kan je hem misschien wel succesvol 10 jaar bewaren.

• Afhankelijk van het soort bier/soort gist.

Zoals hier gezegd, wilde gist kan langer bewaard worden, er is zelf veel smaakevolutie.

Geuze is daar inderdaad een mooi voorbeeld van.

Een ander voorbeeld is Orval, ik vind Orval persoonlijk het best na 4 jaar.

De gist heeft dan nog een goed deel van de rest suikers traag zitten verwerken waardoor je een ander smaak pallet krijgt.

Kleine leuke test die je zelf kan doen, koop gedurende enkele jaren 2 flesjes Orval en laat staan, na X aantal jaren ga je proeven en vergelijken.

Je zal zien, elke Orval zal anders smaken, niet omdat het recept aangepast is maar echt omwille van de smaak evolutie op fles.

Een ander voorbeeld is Westvleteren 12, ik snap dat je dit soms niet kan laten staan maar ik daag je toch uit om zeker 2 flesjes gedurende enkele jaren te sparen om dezelfde test te doen als met Orval.

Zelfde voor een barley wine.( als we dat nog bier mogen noemen)

Het hangt echt af van het type bier.

De meeste bieren die je kan bewaren zijn echter donker of zuur.

Een ding is zeker wel waar:

Blond bier en hoog gehopt bier MOET je SNEL drinken, hoe verser hoe beter!

Hier info uit mijn Zytholoog cursus:

Pils

Pils blijft bij sommige mensen langer dan 6maanden in de kelder staan.Pils begint echter zijn frisheid te verliezen na vier maanden en moet zo vers mogelijk gedronken worden. Na zes maanden tot een jaar zal je geliefde pintje eerder naar karton smaken.

Witbier

Hier geldt hetzelfde als voor pils, witbier drink je best zo vers mogelijk. Na zes maanden tot een jaar gaan de eiwitten uitvlokken en krijgen de bieren een afgevlakte smaak.

Blond en tripel

Geniet van deze bieren binnen het jaar na botteldatum. Hoe zwaarder het bier, hoe langer je het vaak kunt bewaren en hoe interessanter de smaakevolutie.

Donker, dubbel en stout

Licht alcoholische donkere bieren, drink je best binnen het jaar op. Bij veroudering krijg je immers een onaangename karamellisering. Zware dubbel of een hoog alcoholische stout, zoals Imperial Stout, kan je gemakkelijk twee jaar bewaren. Sommige zelfs tot vijf jaar.

Zwaar blond / bruin, quadrupel en oak aged

Deze bieren kunnen probleemloos twee tot vijf jaar in je kelder blijven liggen. De alcohol helpt de bewaring, maar ook de smaak en het karakter, waardoor je na jaren vaak toetsen van porto en madeira krijgt. Houtgerijpte bieren zullen jarenlang positief blijven evolueren in smaak.

Hoppige bieren, saison en IPA

Alle hoppige bieren moet je binnen de zes maanden consumeren. Daarna verliest het bier zijn frisse en fruitige hoparoma’s in sneltempo.Daarna wordt het bier zelfs ‘kazig’ in de geur. Zeer onaangenaam!

Geuze en kriek

Authentieke oude geuzes en krieken kun je zonder problemen twintig jaar (!) bewaren. Zelfs na veertig jaar zijn sommige nog zeer mooi. Dankzij de wilde gisten zal hun smaak blijven evolueren. Telkens anders en dat maakt het juist zo interessant.

Oud bruin

Authentiek oudbruin kan je met gemak tien tot vijftien jaar laten liggen. De melkzuurbacteriën zorgen niet alleenvoor het heerlijke zoetzure karakter, maar ook voor een lange conservatie van het bier.

• Een ander voorbeeld is Westvleteren 12, ik snap dat je dit soms niet kan laten staan maar ik daag je toch uit om zeker 2 flesjes gedurende enkele jaren te sparen om dezelfde test te doen als met Orval.

Die test heb ik vroeger gedaan, na een jaar was die Westvleteren niet meer te drinken, hopeloos geoxideerd. Ik weet dat ik toen héél teleurgesteld was, het "beste bier ter wereld" dat na een jaar meer op madeira gesopt in karton leek dan een topbier. Vers daarentegen is het wel een heel goed bier, niet het beste maar toch een van de betere.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik bijzonder gevoelig ben voor oxdatie. Ik kan de smaak heel goed herkennen en moet er absoluut niet van hebben in bier. Dus eenmaal een bier dat "gerijpte" smaakje begint te krijgen is er voor mij de lol af.

Waarom dit niet het geval is bij bieren als Orval en Geuze is omdat volgens mij de aanwezige gisten en aanverwanten blijven die zuurstof opgebruiken waardoor oxidatie veel minder hevig gebeurt. Maar op een gegeven moment moet zelfs een Geuze of Orval het loodje leggen.

• Zwaar blond / bruin, quadrupel en oak aged

Deze bieren kunnen probleemloos twee tot vijf jaar in je kelder blijven liggen. De alcohol helpt de bewaring, maar ook de smaak en het karakter, waardoor je na jaren vaak toetsen van porto en madeira krijgt. Houtgerijpte bieren zullen jarenlang positief blijven evolueren in smaak.

Toetsen van porto en madeira = oxidatie toch?

Blond en tripel

Geniet van deze bieren binnen het jaar na botteldatum. Hoe zwaarder het bier, hoe langer je het vaak kunt bewaren en hoe interessanter de smaakevolutie.

Een interessante smaak evolutie = in vele gevalle oxidatie

Maar er zijn vele mensen die graag geoxideerd bier drinken, mogelijks om dat de marketing het toch zo mooi aanprijst of ook omdat ze het werkelijk lusten. (wie ben ik om daar over te oordelen)
    Maar het is voor bepaalde stijlen wel beperkt toegelaten.

En als het over bewaren van bier gaat nog eens de visie van onze beste vriend prof Charlie Bamforth :winking_face:

• Bedankt, daar ben ik veel mee. Ook voor mijn eigen bieren natuurlijk. Misschien toch wat meer en sneller drinken.

Die test met Orval klinkt wel leuk, maar dan moet ik niet vergeten er elk jaar 2 te kopen :grinning_face_with_sweat:

En zeker niet 'per ongeluk' opdrinken.

Who knows...

On topic : je zou eigenlijk 10 flessen moeten kopen en er elk jaar eentje opdrinken. Zien of het bier nu echt beter wordt of niet. En dan moet je ook geen 10 jaar wachten om er eentje te drinken.

Ik denk dat ik mijn budget op het moment liever in het brouwen steek dan in het drinken. Zeker als ik nog 10 jaar moet wachten :upside_down_face: En die flessen zijn ook niet het goedkoopste, maar zou wel interessant zijn. Echter het jaar erna zou ik de smaak al niet meer weten.

• Sofie Van Raefelghem heeft een maand of twee geleden in haar (toen) wekelijks biercafe (nu maandelijks) de test gedaan met Orval van 12 jaar en WV12 van 14 jaar. De Orval was blijkbaar vreselijk, maar de WV12 was blijkbaar wel lekker.

Ik denk dat het een beetje gokken is.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De Orval was blijkbaar vreselijk, maar de WV12 was blijkbaar wel lekker.

Beauty is in the eye of the beholder... Wat voor de ene lekker is, is dat niet noodzakelijk voor de andere en dat maakt discussies erover heel subjectief. Orval is een specialleke dat geen spek voor ieders bek is. Hetzelfde gaat op voor geuze.

Maar wie graag een fles bier 10 jaar bewaart en vindt dat die lekkerder is geworden, waarom niet, het gaat er tenslotte om wat je zelf graag drinkt en niet wat een ander vindt dat je graag moet drinken.

• Eigenlijk snap ik de hele discussie hier niet.

Iemand die graag bier drinkt (zoals ik) gaat toch geen jaren wachten om het op te drinken?

Bier wordt toch nooit gebrouwen met de bedoeling om het pas over 10 jaar ( zoals bij wijn) te kunnen drinken?

Ik moet wel toegeven dat ik ook liever een Orval van 6 maanden drink dan een jongere versie maar 6 maanden is voor mij zowat de grens.

Enkel bier dat zeer goed wordt bewaard kan eventueel nog wat later worden gedronken, ik dacht ook dat dit in het filmpje van Serge ook wordt uitgelegd?

Al mijn zelf gebrouwen bieren zijn meestal al lang opgedronken voor ze 6 maanden oud zijn of anders worden ze gebruikt voor stoofvlees :beaming_face_with_smiling_eyes:

• Ik heb vorig jaar eens een Westvleteren van 15 jaar geproefd naast een van 2 jaar, had die van een ex collega meegekregen, die bak stond daar maar te staan onder zijn trap in de kelder zei hij, de oude had totaal geen prik meer, en geen schuim, was mega zoet geworden en mega "geportoriseerd", geef mij dan maar eentje van 2 jaar. Op het einde wel de 2 eens 50/50 bij mekaar gegooid, dat was wel nog OK, doch...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Over smaken en kleuren valt niet te twisten, ik walg bijvoorbeeld van rauwe tomaten, vind het snot in rode velletjes, maar mijn echtgenote is er helemaal zot op. Dit lijkt er een beetje op : de ene vind geoxideerde smaken lekker (binnen een bepaalde grens natuurlijk), de andere niet.

Doet me denken aan een bier dat ik vroeger heb gebrouwen met héél veel whiskeymout erin. Smaakte naar mijn mening naar verbrand rubber en een aantal forumleden deelden deze mening. Maar bij een wedstrijd (de allereerste VHM in 2009 wie weet dat nog?) kreeg ik van een jurilid de vraag waarom ik dat niet had ingestuurd? Toen ik zei dat het kwam vanwege de uitgesproken rubbersmaak zei hij me dat hij het wel lekker vond.

• Bieren staan bij mij niet langer dan 6 maanden, maar vind bij de meeste de smaak na 3 maanden wel weer wat op zijn retour gaan.

Witbieren en flink gehopte bieren halen bij mij de 3 maanden niet.

Uitzondering op die regel zijn toch wel de zware RIS en stout bieren . in de kelder bewaard, zijn ze voor mijn smaak na 8 maanden tot 1,5 jaar op hun best.

Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een oudere orval heb gedronken, dus wie weet.

Toch maar eens proberen

• Uitzondering op die regel zijn toch wel de zware RIS en stout bieren . in de kelder bewaard, zijn ze voor mijn smaak na 8 maanden tot 1,5 jaar op hun best.

Ja, da's waar, heb hier over een tijd nog een herfstbiertje, met vijgen/kastanje(pasta) gevonden die ik vergeten was, gebrouwen 5/8/2016, man, dat was een zalig biertje geworden... :smiling_face_with_hearts:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."