Wijn met concentraat en Zweigeltrebe druiven

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb al jaar en dag een stok Zweigeltrebe druiven staan. Nooit echt verzorgd of onderhouden tot dit jaar. Nu heb ik hem mooi gesnoeid en onderhouden en er hangen een heleboel mooie trossen aan. Jammer genoeg gaan die voldoende zijn om er een acceptabele hoeveelheid wijn mee te kunnen maken.

Nu was ik aan het denken om een druivenconcentraat te gebruiken en dit te pimpen met de druiven. Zou dit een goed idee zijn en welk concentraat zou ik gebruiken?

• Heb hier toevallig vorige week ook eens naar gekeken.

In colruyt of Jumbo kost het druivensap 1.3 à 1.5 € / L.

Je moet gewoon zien dat er geen (of weinig) bewaarmiddelen in zitten die uw gisting in de weg staan.

Probeer eerst eens met dit aangekochte sap een kleine giststarter te maken.

Als dit goed gaat gisten is het Ok anders kun je dit sap niet gebruiken.

• Ik heb hier ook wat stokken druiven staan en normaal heb ik een kistje vol per rank, in totaal heb ik iets van een 20 flessen wijn.

2 jaar geleden had ik ook nog maar 1 stok staan (de andere komen voort uit mijn 1e stok van 6-7j oud) en heb er dan gewoon maar 3 flessen van gemaakt, wel veel werk en geduld voor zo een klein beetje :-)

Dat aanlengen gaat volgens mij op niets trekken op zo een kleine hoeveelheid, druiven doen er een paar maanden over om goede wijn te hebben, concentraat is op 2 weken al klaar om te bottelen. Ze gebruiken dit meestal gewoon nog een beetje om de begin SG te verhogen als de druiven niet genoeg suiker bevatten volgens hun recept.

En die van bms zonder etiket zou ik zeker niet nemen, niemand weet dus wat er in gedraaid is en er staat al bij dat het niet mag gebruikt worden in professionele wijnbouw dus dat zal ook wel een reden hebben :-)

• Misschien een ultra kleine hoeveelheid dan :-)

Wat ook nog kan, mijn broer heeft nog een aantal stokken in de serre staan met echte Royal en Leopold 3 druiven. Als daar wat overschot van is kan ik die ook toevoegen. Het zijn wel tafeldruiven en die bevatten relatief gezien meer water en suiker maar voor wat ik er mee wil doen zal het wel lukken.

• Ik zou eerst zien hoeveel suiker etc. de druiven bevatten en dan aanlengen met water (of een ander fruitsap)in zoverre mogelijk.

We hoeven ons niet aan regels hieromtrent vast te houden dus je kan meer spelen met toevoegingen van tannines, suikers en zuren.

Of je kan het sap toevoegen aan wort of bier en een hybride maken.

Opties zijn er altijd als ge buiten de lijntjes kleurt.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Pruimenwijn reine claude 15

• janmetdepet
    2. Berichten
      15
      Views
      362
      15
    3. HermanH