Kegs desinfecteren zonder schuimend middel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb zeven cornelius kegs. Ben er super tevreden mee. Voordat ik ze ga vullen (gereinigd zijn ze meteen nadat ze leeg waren), desinfecteer ik met Starsan. Ik ¨blaas¨ de keg leeg met CO2. Zodat ook de bierstang goed gedesinfecteerd wordt. Echter, er blijft een heleboel schuim achter door de Starsan. Ik weet het. Don´t fear the foam. Alleen met vullen van de keg is dat een beetje lastig. Ik zie niet hoe vol de keg is en wil ´m ook niet tot aan het deksel vullen. De laatste keren heb ik ze dan ook nagespoeld met koud water. Nu las ik op de site van sS Brewtech dat Saniclean niet zou schuimen en ook een goede desinfectant is. Iemand ervaring met dat spul? Het is best duur in gebruik. Misschien weet iemand een goedkoper alternatief?

• Ik denk dat je die toestanden van star SAN ook best even kan naspoelen. Het moet niet maar men zegt dan ook in de gebruiksaanwijzing dat je het moet laten opdrogen en dat is toch wat anders dan ‘don’t fear the foam.’:wink:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik spoel mijn kegs en CCT's steeds na met een nog heet water uit een waterkoker, ben niet zo voor "het niet spoelen gedoe", ook al zou het geen kwaad kunnen. Ik zet de kranen van mijn CCT's ook steeds half open, zodat de dode ruimte ook gespoeld wordt...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb ook zeven kegs.:winking_face: Ik heb 6 taps en 1 keg is altijd gevuld met Star San. Dit is mijn procedure (nooit problemen met Star San schuim):

1. Ik vul een keg tot iets onder de rand met (demin) water, voeg de Star San toe en vul dan verder met water tot ze overloopt. Daarna het deksel er op (zodat er zo goed als geen lucht meer in zit).
    2. Vervolgens verbind ik een slangetje met aan beide kanten een zwarte connector (ball lock) van de uit van die keg naar de uit van een andere lege en propere keg.
    3. Op de in-kant van de Star San keg zet je wat CO2 druk (niet overdrijven, 0,5 bar bvb) en dan loopt alle Star San naar de tweede keg. Zorg dat het overdrukventiel op de tweede keg open staat zodat de lucht kan ontsnappen. Dit maakt amper/geen schuim aangezien je onderaan de keg vult.
    4. Als dit klaar is, is de eerste keg volledig gevuld met CO2 (de hoeveelheid O2 zal verwaarloosbaar zijn), klaar om te vullen. De tweede keg bewaar je gewoon met de star san in voor de volgende keer en dan herhaal je vanaf stap 2.

Als je kegs goed proper zijn en je gebruikt demin water kan je dezelfde batch Star San maandenlang hergebruiken (zo lang de pH onder de 3 blijft). Mijn vorige batch heb ik bijna een jaar hergebruikt (en was nog altijd helder en met pH < 3, maar voor de zekerheid toch maar een nieuwe gemaakt).

Extra tips:

• Ik transfereer de Star San meestal een dag (of 2) voor ik ga keggen en zet de met CO2 gevulde keg (onder lichte druk) in de ijskast tot ik ga vullen. De overschot van de star san en eventuele schuim verzamelt zich in het putteke beneden aan het vat en kan je er makkelijk uit blazen met wat CO2 druk.
    • Als een vat niet volledig vol met Star San is (er kan altijd een klein beetje verlies zijn, maar het is minimaal), kap ik er gewoon wat demin water bij.
    Citeer

Ik zie niet hoe vol de keg is en wil ´m ook niet tot aan het deksel vullen.

Ik vul mijn kegs (met een gesloten transfer onder druk) af op een weegschaal (ultraship 75). Dan weet je exact hoe veel er in zit zonder dat je iets moet zien.