Hydrateren van gist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Rudy, dat is niet echt wat we onder een giststarter verstaan denk ik. Wat jij beschrijft is het hydrateren van gist dat zeker zijn nut kan hebben.

Dag Walter, ik leerde dit systeem destijds op een wijnforum.

Men starte de gist meestal op in appelsap, appelsiensap...

Toen ik op de gebruiksaanwijzing van de gist de aanbeveling zag om die eerst te hydrateren, kwam ik op het idee om dat inderdaad ook gedurende 30 minuten te doen. Daarna voeg ik steeds een vergistbaar materiaal toe.

Een glucoseoplossing maak ik ook wel door wat kokend water op glucose te gieten, en na afkoelen aan de gehydrateerde gist toe te voegen.

Na +-30 min. staat die dan mooi te gisten.

Mijn belangrijkste ervaring is dat ik na hydrateren en eventueel een giststarter maken met vergistbare suikers erbij altijd goed startende brouwsel heb, en die vanaf dan ook nooit stilvallende gistingen. Dat had ik vroeger wel.

Maar ik herhaal, het komt wel uit het hobby wijnbrouwen en hier zitten we natuurlijk met bier.

Maar als ik de replieken hier lees blijkt dat velen goede ervaringen hebben met hun systeem... leuk!

Als ik nog eens een paar kleine testjes doe (ik maak wel al eens een piepklein brouwseltje van 5L) dan strooi ik de korrelgist er ook eens rechtstreek in ('t is altijd extra werk gespaard...).

Groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik heb zelf heel lang gehydrateerd en wat me vooral als voordeel opviel was dat de gist op die manier veel makkelijker onder het wort mengde. Ik denk dat de vergisting ook marginaal sneller opstartte.

Gist hydrateren in een vergistbaar medium wordt wel meer gedaan en blijkbaar (Serge legt het hier ergens uit) heeft het ook zijn voordelen. Ik ga een volgende keer de proef eens op de som nemen en de gist hydrateren in wat verdunde wort.