Hydrateren van gist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey

Misschien een domme vraag ma hier komt ze. Ik zou graag mij korrelgist Safeale S-04 hydrateren maar twijfel bij welke temperatuur ik dit zou doen. Ik lees in mij boek dat voor bovengisten (korrelgisten) ik water met een temperatuur van 30 tot 38 graden moet nemen. Er staat ook wel bij dat je moet kijken op de verpakking voor de juiste temperatuur. Op de verpakking van de Safeale staat dat de gist een range van 12 tot 25 graden heeft met idealle temperatuur van 15 tot 20 graden. Ik heb de temperaturen van de korrelgisten van Fermentis opgezocht en zie er nergens 1je met een temperatuur range van 30 tot 38 graden. (Andere merken wel nie opgezocht) Is er een reden dat er bij een hogere temperatuur wordt gehydrateerd of hou ik mij aan de temperaturen van op de verpakking?

• Ik lees in mij boek dat voor bovengisten (korrelgisten) ik water met een temperatuur van 30 tot 38 graden moet nemen.

Niet doen, dat is veel te warm. Op hun website legt Fementis zelf uit wat je moet doen : https://fermentis.com/en/tips-…ks/questions-and-answers/

Het is wel in het Engels.

Sinds enige tijd echter wordt gesteld dat rehydrateren niet echt meer nodig is. Het kan zeker geen kwaad maar het zou het uiteindelijke resultaat van je fermentatie niet beïnvloeden (tenminste met de pitching rates die wij handhaven). Als je het wil doen moet je 10x het gewicht van de gist in water (of wort) nemen en dit water moet een temperatuur hebben van 27 à 30°C. Het luistert niet zo heel nauw, ietsje kouder mag wel maar warmer zou ik zeker niet doen om de gist niet te beschadigen.

• Ach ik doe dit eigenlijk wel, dat mengt wat makkelijker door het wort, maar zoals hier gezegd hoeft dit zeker niet.

en inderdaad met gekookt water van 30 graden mengen in een plastic flesje, en regelmatig schudden.

wim: welke problemen heb jij gehad met vloeibare gist? Geen activiteit? hoeveelheid niet goed?

Nog een nadeel van sommige vloeibare gisten (Wyeast 1214) nl zeer trage starters als je ze gebruikt volgens de beschrijving op de achterkant van de verpakking. Ik had beter een starter gebruikt maar had daar geen tijd (lees te lui) voor.

• Nog een nadeel van sommige vloeibare gisten (Wyeast 1214) nl zeer trage starters als je ze gebruikt volgens de beschrijving op de achterkant van de verpakking. Ik had beter een starter gebruikt maar had daar geen tijd (lees te lui) voor.

Dat bedoel ik nu met goed of verkeerd gebruik. Zonder starter is je gist niet echt vitaal. Met starter gaat vloeibare gist in een paar uur al los.

• Dat bedoel ik nu met goed of verkeerd gebruik. Zonder starter is je gist niet echt vitaal. Met starter gaat vloeibare gist in een paar uur al los.

Mijn bieren zijn substantieel verbeterd door een goed gistmanagement (lees: voldoende actieve gist) en temperatuur gecontroleerd vergisten. Je brouwinstallatie of zelfs je maischtemperaturen zijn echt niet zo belangrijk.

• Het voordeel van een giststarter is dat je 100% zeker bent dat de gist goed werkt!

Een mogelijke oorzaak van een niet startende gisting of stilvallende gisting is dan meestal elders te zoeken.

Ik maak zelfs giststarter om brood te bakken (ik bak ineens 4 broden van 1kg).

Sinds ik met giststarters werk heb ik zowel bij wijn als bier nooit stilvallende of onvoldoende gisting van het brouwel ondervonden.

En zeg nou zelf: De gist even laten hydrateren in een klein flesje in wat lauw water is de moeite niet.

Na +-30 min. hydrateren voeg ik zelfs een koffielepel glucose of wat witte suiker of candijsiroop toe.

Ik doe dat in een leeg flesje van Candij siroop, je hoort het CO2 ontsnappen door het ventiel.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Correct hydrateren kan zeker geen kwaad en gaat de gist sneller doen werken en er zullen meer gistcellen levend aan de start staan. Maar fout hydrateren (te warm en te koud) heeft net een tegengesteld effect.

Vandaag de dag is het blijkbaar niet echt meer nodig om korrelgisten te hydrateren en deze raad wordt ook gegeven door sommige fabrikanten. Ik hydrateer al een hele tijd niet meer en moet zeggen dat ik het verschil niet echt zie. Maar toch heeft Herman me kunnen overtuigen om bij een volgend bier het weer te doen omdat het dan makkelijker in de CCT te mengen is.

• De belangrijkste reden voor mij om te hydrateren is om zeker te zijn dat de vergisting snel start. Zeker bij een aantal Mangrove Jack's gisten is dat belangrijk (M44, M36, MJ lager gisten).

En ik hydrateer dan niet een half uur op voorhand, maar de dag ervoor. Daardoor is de gist zeker snel actief, en op de juiste temperatuur.

Dan gaat mijn vergisting meestal binnen de twaalf uur van start, eigenlijk in de loop van de nacht met 's morgens al een kraüsen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Gewoon, hydrateren volgens instructies fabrikant in een erlenmeyer waar ik een stop op kan plaatsen, dan op de plaats zetten waar de vergisting doorgaat. Koelen tot juiste temperatuur en gist toevoegen.

Ik ben daar eigenlijk mee begonnen omdat ik ooit een bier brouwde met de rest van een zakje S-33 dat al een jaar in de koelkast lag, en waarvan ik zeker wou weten dat het startte. Dus heb ik ze gehydrateerd, daarna wat suiker bijgedaan om te zien dat de vergisting startte, en daarna gebruikt in het betreffende bier.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De belangrijkste reden voor mij om te hydrateren is om zeker te zijn dat de vergisting snel start. Zeker bij een aantal Mangrove Jack's gisten is dat belangrijk (M44, M36, MJ lager gisten).

En ik hydrateer dan niet een half uur op voorhand, maar de dag ervoor. Daardoor is de gist zeker snel actief, en op de juiste temperatuur.

Dan gaat mijn vergisting meestal binnen de twaalf uur van start, eigenlijk in de loop van de nacht met 's morgens al een kraüsen.

In wat hydrateer je dan in wort of in water?

Als je hydrateert in water dan ga je je gist cellen wel hun interne reserves aanspreken, en dit is niet voordelig voor je vergisting, ze starten mogelijk wel sneller maar je gaat niet zo een laag eind SG halen daar de interne reserves al zijn aangesproken voor de vergisting is begonnen
    Hydrateer je in wort zo vroeg op voorhand moet je wel opletten dat de suiker in die kleien hoeveelheid niet opgebruikt zijn alvorens je deze bij de rest van je brouwsel gist andrers zijn zoals hier boven de interne reserves van de gist weer opgebruikt alvorens je aan de gisting moet beginnen.
    (de vitaliteit en gezondheid van je gist celen gaat er dus mogelijk mee achteruit!!)

Het is de bedoeling dat je je wort ent met voldoend maar ook vitale en gezonde gistcellen met voldoende interne reserves.
    Beter een tragere start van je vergisting maar met uiterst vitale gistcellen dan met heel veel Ethiopische honger leidende gistcellen.
    Door zo vroeg te hydrateren verkort je enkel de lag fase van je gist (1 tot meerdere uren afhankelijk van de giststam)

En dan hebben we in dit verhaal zelfs nog geen rekening gehouden met de lag fases tussen de verschillende fase van het suiker metabolisme van de gist. Als je in je gist in die je gehydrateerd hebt in een kleien hoeveelheid wort al aan de maltotriose of in het geval van een diastaticus al aan de hogere suikers bezig is en dus al enzymen aan het afscheiden is om deze af te breken. Dan schiet je het voordeel van dit heel vroeg hydrateren er bij in omdat je dan toch sowiso terug een lag fase gaat hebben daar de gist terug moet schakelen naar zijn maltose metabolisme toestand .

Timing is in deze dus belangrijk, een dag op voorhand lijkt me echt veel te vroeg of je moest je gist al in een behoorlijke hoeveelheid wort gaan hydrateren zodat je zeker bent dat je maltose tegen dat je gaat enten nog niet opgebruikt is.

In 99% van de gevallen als je hydrateert in wort is dit voldoende als je dat enkel uren van te voren doet
    Hydrateer je in water mag dit max een uur op voorhand zijn .
    Hydrateer je niet en strooi je de gist gewoon op je wort dan duurt het een uurtje of 2 langer alvorens je gisting start.

Als je wort steriel in je gistvat zit en je gistvat is gesloten, dan is er geen kans op besmetting meer.
    Het heeft het dus eigenlijk ook geen toegevoegde waarde dat je vergisting zo snel mogelijk start.
    Door het hydrateren introduceer je eigenlijk meer stappen en ook meer besmettingsrisico, wees je daar van bewust.

En Ja, het is altijd mooi dat je vergisting tegen de avond al op gang is, het geeft je wat gemoedsrust maar echte voordelen heb je daar niet aan.