Experimenten uitvoeren

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een beetje vroeg om er al aan te denken maar dit najaar zou ik me eens graag bezighouden met wat experimenten te doen rond brouwen. Niks baanbrekends en waarschijnlijk zijn sommige experimenten al ten treure herhaald en bediscussieerd maar toch, ne mens moet hem met iets bezig houden in de winter hé :slightly_smiling_face:

Nu wil ik de experimenten wel allemaal op een vergelijkbare basis doen waar mogelijk en om een steeds vergelijkbaar basiswort te hebben ben ik aan het denken om met vloeibare moutextracten te gaan werken. Steeds met een blik een bepaald wort maken en daarmee werken.

Enkele experimenten die ik wil gaan doen zijn pitching rates van gist : klopt de aangegeven hoeveelheid van de fabrikant? En verschillen tussen dryhoppen en whirlpoolen met dezelfde hop en dezelfde hoeveelheid, wat is het verschil? En ook voor HSA heb ik een test in gedachte met een bruissteentje. En zo komen er nog wel een paar op in mijn gedachten.

Aangezien ik een absolute leek ben op gebied van wetenschap en werkwijzes aldaar vraag ik me af of er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden om de resultaten enigszins representatief te krijgen?