De zoveelste Jan

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

OK nog een Jan. Oorspronkelijk van Mortsel, maar woon al 36 jaar in de VS.

Ik ben beginnen brouwen toen ik in NYC woonde en goed bier vinden een zeldzame zaak was.

Met enige jaren hiatus terug begonnen en brouw hoofdzakelijk Ales. Wit, Speciale Belge (ben van Antwerpen... ) en zuur bier.

De laatste 5 jaar ga ik zwarte zure kersen plukken. Dit jaar omwille van de vries was de rode kriekenoogst mislukt en ben ik er spijtig genoeg naast gevallen want op minder dan een dag had men het hele veld van zwarte krieken leeg geplukt.

Dus did jaar als alternatief framboos. En daar heb ik geen ervaring met. Vandaar dat ik op zoek ben naar opinies en terecht kwam op deze site.:whistling:

• Welkom Jan.

Voor frambozenbier gebruik ik minimum 350gr diepvries frambozen per liter. Tot nu toe altijd een witbier als basis gebruikt. De frambozen gaan erin na de hoofdgisting. Je moet wel oppassen want de frambozen geven meestal een hevige vergisting dus best een blowoff gebruiken. Overhevelen is ook een aandachtspunt want de frambozen worden een leuke brij. Dus zeker overhevelen en lageren. Succes!

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• 't Geeft nie hoor Jan, ik noem soms ook Jan, allé, volgens mijn vrouw dan, als ik uitsteek of doe da nie mag zegt ze altijd "ja dag Jan", dus welkom Jan... :):thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Grtz Jan, net een eerste frambozenbier gebotteld ( er moet altijd een eerste keer zijn 😊). Gespiltste batch, 20 liter op 2kg diepvries frambozen (coulis gemaakt met 200gr suiker). Heel lekkere geur framboos, natuurlijke zurige smaak van de framboos (aciditeit die aan oude zure kriek doet denken) 😋, wel al lange vatlagering). Nog veel brouwplezier, Martinus