Grootte binnenpan RIMS

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zelf een principe overeenkomst voor aankoop van een 17l pan. Echter twijfel of ik hiermee een batch van 20l 'sterkere' tripel kan maken?

Als ik 19l sterk bier wil brouwen in mijn Bulldog Brewer, dan is de moutkorf ervan eigenlijk te klein. Die korf is iets van een 20 liter denk ik. Dus in een 17l pan ga je geen 20l sterk bier maken. Daar is ze te klein voor.

• Ik ben ook aan het rondkijken voor een moutkorf.

Dus als ik het goed begrijp zoekt men best een moutkorf die net in de ketel past om de maximum hoeveelheid mout erin te doen die men nodig heeft voor het aanmaken van een sterk bier.

@Walter: wat is uw totale inhoud van uw ketel (bulldog brewer) ?

De maximum inhoud van m'n ketel is 27 Liter, hoe groot moet m'n moutkorf dan zijn om een sterk (bv 8.5°) bier te brouwen ? en hoeveel van dit bier kan men dan in één batch maken. (maischen en koken gaat in dezelfde ketel gebeuren)

Een ander vraagje die ik hierbij heb is het materiaal van de moutkorf zelf.

Kan men een kookpot gebruiken die ook voor inductie geschikt is en in de bodem hiervan gaten boren.

Ik was aan het denken ... inductie -> magnetisch -> zit hier dan ijzer in die bodem en veroorzaak ik dan geen probleem door hier gaten in boren ? of is dit een legering die geen problemen geeft bij het brouwen van bier en begint dit zeker niet te roesten

Heeft iemand hiermee enige ervaring ?

• Volgens mij zijn die bodems van verschillende metalen. Het wordt ook vaak een sandwich bodem genoemd. Meestal zit er ijzer en koper in de bodem.

Nog een nadeel van een dikke bodem is dat die de warmte goed vasthoud, juist met maischen wil je niet dat de binnenpan de warmte gaat vasthouden, daardoor wordt je temperatuur regeling trager.

• wat is uw totale inhoud van uw ketel (bulldog brewer) ?

30 liter.

Kan men een kookpot gebruiken die ook voor inductie geschikt is en in de bodem hiervan gaten boren.

Kan zeker maar waarom zou je een dure kookpot vernielen en er veel boortjes op verslijten? Met een mennopan ben je een stuk goedkoper uit, die zijn volledig uit rvs en hebben een dunne bodem wat het boren makkelijker gaat maken. Kijk eens op z'n website : https://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

Edit : ondertussen alle reacties gelezen en je had al de tip gekregen :smiling_face:

• Waarom geen valse bodem?

Of een doodgewone hevelfilter met aan de onderkant gaatjes of sleuven, werkt als een tierelier, enkel een extra pan nodig om het gefilterde wort in te hevelen, alhoewel je die zou kunnen overhevelen in een grote brouwemmer, de draf uit uw maischketel en even uitspoelen, dan de verzamelde wort uit uw brouwemmer in de eerder gebruikte maischketel en koken. Hieronder een zeer bekende hevelfilter waar ik zéér tevreden van ben, zeer heldere wort in je kookketel.... :thumbs_up:

ketel_en_hevelfilter.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• HermanH

ik ben aan een opstelling aan het werken waarbij het maischen en het koken in dezelfde ketel zal gebeuren.

@Walter

u zegt: "Als ik 19l sterk bier wil brouwen in mijn Bulldog Brewer, dan is de moutkorf (20l) ervan eigenlijk te klein."

Ik ben ondertussen zo ver dat ik brouwhulp heb geinstalleerd en wat in de verschillende receptje aan het gaan ben.

Wat mij opvalt is dat wanneer ik met mijn ketel (27l totaal) een sterk bier zou willen brouwen (laat ons zeggen 8°) ik volgens het recept +- 8kg mout zou moeten gebruiken.

Ik begrijp dat de mout wat moet kunnen bewegen in de korf maar waarom is dan een moutkorf van bv 17 liter niet voldoende ?

Is eerder de ketel geen beperkende factor bij het brouwen van sterk bier gezien men blijkbaar 3 liter water / kg mout de min norm is.

• Je beslag moet ook dun genoeg zijn voor de pomp. Ik werkte meestal met 3,5 l/kg als basis maar Brewfather rekende ook 2 liter extra voor de dode ruimte onder de moutkorf. In realiteit wou dit zeggen dat het praktische maximum van de moutkorf een 6-tal kg mout was.

Ik heb een ketel van 27liter max (stel dat we deze max gebruiken tot 24 l) en dat we voor de verhouding 3l / 1 kg mout hanteren (om vlot te kunnen rekenen).

Dan kun je in principe maar max (3 x 6 liter water) + 6 kg mout = 24 liter verwerken.

Dus je kunt maar max 6 kg mout gebruiken. Dit mout ligt in de moutkorf en ligt dus in 18 liter water.

Mijn vraag: waarom zou men een moutkorf van 20 liter nemen als je toch maar max 6 kg mout kan verwerken in deze ketel (om de verhouding 3l/1kg te respecteren) en dit vlot in een moutkorf van 10 liter zou passen ?

Ik wil dit gewoon begrijpen want een inox ketel van 10 liter heb ik nog wel op de zolder staan en als ik die als moutkorf zou kunnen gebruiken dan hoef ik bijna niets te doen.

Ik zou mijn opstelling zo maken dat ik mijn moutkorf kan laten zakken tot op de diepte dat ik zelf wil (of totdat de mout onder het water staat). Dus dat zou ook geen probleem vormen.

• Even een paar opmerkingen. Als je moutkorf kleiner wordt en je houd gewoon de beslagdikte aan, dan zit de mout heel strak in je moutkorf en belemmer je de doorstroming. Mijn korf is 21 liter in een 29 liter pan, maar toch is de totale limiet tegen de 8 kg. Zeker weten doe ik dat niet, ik heb nooit tegen de limiet aan gewerkt.

Verder even rekenen, 1 kg mout is ongeveer 0,9 liter in volume zodra die nat is.

Mocht ik een superzwaar bier willen brouwen, kan ik altijd het batch volume verminderen, of 2 maal maischen. Het eerste doe ik wel, zwaar bier gaat hier toch niet zo snel op. Bieren rond de 5% daarentegen ... Maar daarvan kan ik makkelijk 22 liter batches brouwen met deze setup.

In de 29 liter ketel maisch ik maximaal tot 25 liter totaal volume, maar er kan nog een liter of twee bij.

• Nog niet gelezen hier: BIAB!

BIAB is een goede manier om te beginnen brouwen op dat het weinig investeringen vergt, maar na verloop van tijd als je de knopen van het vak door hebt en echt voor kwaliteit wil gaan.
    Als je vervolgens wat meer gevorderde brouwkennis heb opgestoken en doorgespit, kom je toch steeds tot de vaststelling dat BIAB eigenlijk eenslecht systeem is. (te veel trub in de kook ketel, te veel HSA, je kan niet of heel moeilijk spoelen, laag rendement. kwalitatief minder bier,...)

• Klopt maar om je eerste stappen te zetten kan het wel dienen. En zo'n zak kost echt niet veel.

Nog een mogelijkheid : koelbox (of frigobox). Je hebt er wel ergens eentje liggen rond het huis, hij moet gewoon in staat zijn om je maisch warm te houden (een °C per uur mag hij gerust zakken, zelfs 2). Daar bouw je wat koperwerk in zodat je een filter hebt en de pret kan beginnen. Ik heb daar zelf jaren mee gewerkt in het begin en goed bier mee gebrouwen. Ok, allemaal eenstaps maisch maar dat bederft de pret niet.

• Je kan ook kiezen om er sleuven in de slijpen van 2mm breed maar grote gaten boren en dan een zift erin moet ook werken. Wel opletten dat de zift niet te fijn is.

Ik heb er mij direct 2 verschillende modellen besteld zodat ik kan zien welke het beste resultaat geeft (anders moet ik terug 1-2 maand wachten en nu kan ik er mss m'n vrouw nog gelukkig mee maken).

https://www.aliexpress.com/ite…937460.0.0.c85d2e0e6oqBT0

https://www.aliexpress.com/ite…937460.0.0.c85d2e0e6oqBT0

Nu afwachten wat de chinezen gaan leveren :-)

• Om er muggen mee te ziften? Herkenbaar. :unamused_face:

Koen, ik heb zo een ziftje in m'n handen gehad bij m'n buren en deze was alleszins ideaal geweest.

Wat de chinezen mij gaan toesturen weet ik niet al heeft 1 verkoper mij aangegeven dat het 100% inox zou zijn.

Voordat ik gaten ga boren in men moutkorf moet ik zeker zijn van m'n ziftjes.

Desnoods nog een ander type zeef zoeken of een andere oplossing.

Het slijpen van sleuven is ook een mogelijkheid.

Nog even afwachten zodat ik de verschillende opties kan overwegen maar dat komt in orde.

• Ik denk dat je zeef filters te fijn zijn en in notime dicht lopen. Ik gebruik dit soort valse bodems. Die zijn er in verschillende diameters.

De gaatjes lijken groot (2,54 mm) maar het zijn de kafjes die het echte filter vormen.

Die filters die je nu besteld hebt zullen het als bovefilter wel goed doen om je retour mooi te verdelen. Zulke heb ik ook gehad maar die was niet van rvs.

• Kleine deeltjes in de pomp heb ik toch niet echt last van. Wat wel nuttig is, de pomp staat uit als ik de mout ga storten, dan wacht ik een minuut of vijf voor ik het programma verder laat lopen met pomp. In die wachttijd kan de mout mooi een filterbed vormen. Zodra je de pomp weer aanzet kan er best nog even wat fijnstof doorlopen, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Tegen de tijd dat het maischen klaar is, maar meestal al veel eerder is je rondgepompte wort al helemaal helder.

Toen ik dat filter kreeg dacht ik ook, wat een grote gaatjes.

• Ik denk dat je zeef filters te fijn zijn en in notime dicht lopen. Ik gebruik dit soort valse bodems. Die zijn er in verschillende diameters.

De gaatjes lijken groot (2,54 mm) maar het zijn de kafjes die het echte filter vormen.

Die filters die je nu besteld hebt zullen het als bovefilter wel goed doen om je retour mooi te verdelen. Zulke heb ik ook gehad maar die was niet van rvs.

mbroek,

ik heb de indruk dat deze filter wat bol van vorm is. Klopt dat ?

u zegt: "Die filters die je nu besteld hebt zullen het als bovenfilter wel goed doen om je retour mooi te verdelen." Wat bedoel je daarmee ?

• mbroek,

u zegt: "Die filters die je nu besteld hebt zullen het als bovenfilter wel goed doen om je retour mooi te verdelen." Wat bedoel je daarmee ?

Als je het water vanonder naar boven pompt wil je het liefst dat dat water goed wordt verdeeld over al je mout. Dus als je zo een spatwaterdeksel er bovenop legt bij het 'retouren' van water/wort, zal dit het beter verdelen.

Dat denk ik toch dat hij bedoelde.

• Als je een snelle oplossing wilt kan je die platen van de Hubo gebruiken die ik had doorgestuurd.

Anders hetgeen mbroek heeft doorgestuurd. Of anders gewoon veel gaten boren in je binnenpan :grinning_face_with_sweat:, maar dat vergt het meeste werk en boortjes denk ik.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn. In de foto's zie je twee platen van 50*50 cm dacht ik. Deze zijn geperforeerd (eentje wel een speciale vorm) en kan je in de Hubo krijgen voor €15. Gewoon op maat knippen, wat bouten onder en je hebt jezelf ook een mooie plaatfilter.

• Als je het water vanonder naar boven pompt wil je het liefst dat dat water goed wordt verdeeld over al je mout. Dus als je zo een spatwaterdeksel er bovenop legt bij het 'retouren' van water/wort, zal dit het beter verdelen.

Dat denk ik toch dat hij bedoelde.

Helemaal. En over die IKEA versies, die zijn dus niet van tvs en heb ik na twee keer gebruiken weggegooid.

• mbroek,

Deze filters zijn wat bol. Dat is op zich wel mooi want dan stroomt het wort er onder goed naar de gaten in de bodem van de binnenpan.

De bovenfilter heeft guidomarree al mooi uitgelegd.

• Volledig eens met de bovenstaande tips. Je zou het zelfs nog wat mooier kunnen maken (ik pruts graag met dingen) door een groot gat in de filter te zagen en bijvoorbeeld een rand van +/- 2 cm aan de binnenpan te laten. Dan neem je zo'n metalen plaat die Guido aanbeveelt en zaag je een cirkel uit die net in de binnenpan past en op die rand van 2 cm rust. Die maak je dan aan elkaar vast met rvs bouten/vijzen die dan ook meteen kunnen fungeren als pootjes onder je moutkorf.

• Volledig eens met de bovenstaande tips. Je zou het zelfs nog wat mooier kunnen maken (ik pruts graag met dingen) door een groot gat in de filter te zagen en bijvoorbeeld een rand van +/- 2 cm aan de binnenpan te laten. Dan neem je zo'n metalen plaat die Guido aanbeveelt en zaag je een cirkel uit die net in de binnenpan past en op die rand van 2 cm rust. Die maak je dan aan elkaar vast met rvs bouten/vijzen die dan ook meteen kunnen fungeren als pootjes onder je moutkorf.

Ik moet wel zeggen dat een van die platen (het raster) maar 0,5mm dik is. Dus niet stevig genoeg om het kaf te dragen zonder door te buigen denk ik.

Degene met speciale motief was wel 1mm dik en veel steviger.

Je kon er wel van 1mm dik kopen en een aster, maar dat kwam dan ook weer duurder uit.

• Kwaliteit kost nou eenmaal meer...

Dat is waar, alhoewel je natuurlijk met geduld, zelf bouwen en goed rondkijken veel kunt besparen.

En zeker voor de beginnende brouwer is het een risico om ineens veel er aan uit te geven. Als je vantevoren weet dat je het heel je leven gaat doen is het inderdaad het slimste om kwalitatieve en vaak dure spullen te kopen. Echter weet je dat natuurlijk niet vantevoren.

Plus ik vind het wel leuk om koopjes te vinden :beaming_face_with_smiling_eyes: