Momenteel ben ik mijn installatie aan het uitbreiden en (hopelijk) upgraden. En misschien kan ik met deze post ook mensen helpen in de toekomst die hetzelfde willen proberen.
Zoals veel mensen ben ik eerst begonnen met het klassieke startpakket.
Na 2 'brouwsels' is dit dan uitgebreid met een weckketel, schrootmolen, koelspiraal, ... Hier heb ik mijn afgelopen 4 bieren mee gebrouwen. Het werkte niet perfect, zo kon ik geen rollende kook houden, had ik uiteindelijk maar de helft van het beoogde aantal liters, ... . Dit zou normaal voor de volgende batch moeten opgelost zijn (op hoop van zegen) door mijn temperatuursensor te verplaatsen. Door die fouten heb ik dus een grote variatie in mijn resultaten. Enkele zijn heel lekker en andere zijn dan helemaal anders dan verwacht (niet zo lekker).
Nu ben ik aangekomen aan mijn volgende stap in de installatie. Zojuist mijn 3e weckketel gekocht en deze keer een rvs om makkelijk te kunnen aanpassen. Deze wilde ik namelijk gebruiken om een eenpansysteem te maken met een binnenpan. Echter is het afwachten of ik met de 1800W wel zal toekomen. Ik denk dat het dan batchen van 15l maximum zullen zijn, ipv de beoogde 20 - 25l. Indien het niet optimaal kan koken kan ik nog op een 3 pansysteem overgaan met mijn huidige emaille weckketel (2000W) als kookketel. ==> Zie Update 1
Voor het pompsysteem heb ik volgende besteld:
Als iemand met een opleiding automatisering kan ik het natuurlijk niet laten om ook wat te automatiseren. Hierdoor komen we dus aan bij het gedeelte craftbeerpi. Volgende onderdelen heb ik hiervoor gekocht:
- raspberry pi 3b+
- 2 temperatuursensoren ds18b20 + 4.7kOhm weerstanden
- transfo AC/DC
- 8 kanaal relaismodule
- koelplaten
- breadboard + jumper kabels
- lasklem voor draden te verbinden/splitsen
- stopcontacten om weckketels op aan te sluiten
- c14 chassisdeel, via hier komt de stroom binnen (c13 is de kabel naar stopcontact, maar deze heb ik al)
- xlr stekker, hierop sluit ik de temperatuursensoren aan
- xlr chassis, hier kunnen de sensoren dan binnenkomen
- dc plug chassis, hier kan de pomp dan binnenkomen
- dc stekker, hierop sluit ik mijn pomp aan
- en natuurlijk de benodigde draden
De opstelling is een simpelere versie van volgende op hobbybrouwforum.nl
Mijn vragen:
- Zijn er mensen met eenzelfde opstelling en tips
- Of mensen met een andere opstelling en tips
- Zijn er onderdelen die ik ben vergeten of vrij belangrijk zijn
- Nog verbeterpunten
- Onlangs gelezen dat een ketel zijn vermogen/100 ongeveer het maximum aantal liter dat kokende te krijgen is. Is dit waar?
- Indien ik op een 3-panssysteem moet overstappen door het te lage vermogen. Is het dan slim om geen binnenpan te gebruiken en gewoon een kleine hevelfilter aan te sluiten op mijn pomp? Kan je de pomp dan gewoon laten draaien of moet je ook nog roeren om verbranding, van de onderste mout in de ketel,te vermijden?
- Is rollende kook nodig
al veel over gevonden, maar ik ken de smaak van DMS niet echt. Dus weet het verschil niet.
- Had ik niet beter een automaat gekocht?
Ps.: foto's volgen nog van de vooruitgang
Update 1:
- Ketel, 2000W arsegan 27l brouwketel // 2dehands gekocht, 2000W zodat ik zeker ben om 20l te kunnen koken
- isolatiedeken // 2dehands gevonden, indien het niet effectief is gewoon radiatorfolie
- 2 x 40A SSR en koelplaten // om maisch/kookketel te sturen en de warmwaterketel
- Filter