Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Momenteel ben ik mijn installatie aan het uitbreiden en (hopelijk) upgraden. En misschien kan ik met deze post ook mensen helpen in de toekomst die hetzelfde willen proberen.


    Zoals veel mensen ben ik eerst begonnen met het klassieke startpakket.


    Na 2 'brouwsels' is dit dan uitgebreid met een weckketel, schrootmolen, koelspiraal, ... Hier heb ik mijn afgelopen 4 bieren mee gebrouwen. Het werkte niet perfect, zo kon ik geen rollende kook houden, had ik uiteindelijk maar de helft van het beoogde aantal liters, ... . Dit zou normaal voor de volgende batch moeten opgelost zijn (op hoop van zegen) door mijn temperatuursensor te verplaatsen. Door die fouten heb ik dus een grote variatie in mijn resultaten. Enkele zijn heel lekker en andere zijn dan helemaal anders dan verwacht (niet zo lekker).


    Nu ben ik aangekomen aan mijn volgende stap in de installatie. Zojuist mijn 3e weckketel gekocht en deze keer een rvs om makkelijk te kunnen aanpassen. Deze wilde ik namelijk gebruiken om een eenpansysteem te maken met een binnenpan. Echter is het afwachten of ik met de 1800W wel zal toekomen. Ik denk dat het dan batchen van 15l maximum zullen zijn, ipv de beoogde 20 - 25l. Indien het niet optimaal kan koken kan ik nog op een 3 pansysteem overgaan met mijn huidige emaille weckketel (2000W) als kookketel. ==> Zie Update 1

    Voor het pompsysteem heb ik volgende besteld:


    Als iemand met een opleiding automatisering kan ik het natuurlijk niet laten om ook wat te automatiseren. Hierdoor komen we dus aan bij het gedeelte craftbeerpi. Volgende onderdelen heb ik hiervoor gekocht:


    De opstelling is een simpelere versie van volgende op hobbybrouwforum.nl

    Mijn vragen:

    1. Zijn er mensen met eenzelfde opstelling en tips
    2. Of mensen met een andere opstelling en tips
    3. Zijn er onderdelen die ik ben vergeten of vrij belangrijk zijn
    4. Nog verbeterpunten
    5. Onlangs gelezen dat een ketel zijn vermogen/100 ongeveer het maximum aantal liter dat kokende te krijgen is. Is dit waar?
    6. Indien ik op een 3-panssysteem moet overstappen door het te lage vermogen. Is het dan slim om geen binnenpan te gebruiken en gewoon een kleine hevelfilter aan te sluiten op mijn pomp? Kan je de pomp dan gewoon laten draaien of moet je ook nog roeren om verbranding, van de onderste mout in de ketel,te vermijden?
    7. Is rollende kook nodig :/ al veel over gevonden, maar ik ken de smaak van DMS niet echt. Dus weet het verschil niet.
    8. Had ik niet beter een automaat gekocht? ;(=O



    Ps.: foto's volgen nog van de vooruitgang


    Update 1:

    • Ketel, 2000W arsegan 27l brouwketel // 2dehands gekocht, 2000W zodat ik zeker ben om 20l te kunnen koken
    • isolatiedeken // 2dehands gevonden, indien het niet effectief is gewoon radiatorfolie 2917-pasted-from-clipboard-png
    • 2 x 40A SSR en koelplaten // om maisch/kookketel te sturen en de warmwaterketel
    • Filter
  • Ik kook zelf met een weckketel rvs 2000 Watt, start koken 24a25 liter en zo ongeveer 20 liter het gistvat in. Wel de ketel geïsoleerd.

    Voor het schakelen van de ketels zou ik SSR nemen. Let wel, de Chinese Amperes zijn de helft van de onze, dus minimaal een 40 Ampère model nemen. In prijs maakt het weinig uit. Wel koelen, maar ze gaan vele malen langer mee als die kleine relais. Een SSR kan rechtstreeks aan de Raspberry.


    Geen breadboard en jumper cables nemen, dat werkt onbetrouwbaar. Als ik proefschakelingen maak merk ik al dat het heel storring gevoelig is. Dat wil je echt niet tijdens het brouwen.


    Hier wat over mijn besturing.

  • Zelf inderdaad nog aan het twijfelen voor de SSR te gebruiken. Volgende week zoizo enkele testen lopen en dan nog bepalen of het noodzakelijk is. Zijn de kleine relais dan zo snel kapot?

    Het breadboard zal ook voor testopstellingen zijn echter de jumper cables wilde ik wel gebruiken om aan te sluiten. Zal dit dan ook eens opnieuw bekijken. Echter heb je toch zoizo jumper cables nodig om van uw GPIO te sturen van de raspberry?


    Ik zag ook op uw opstelling dat u de pomp apart aanstuurt ivm de PWM controller. Maar kan de pwm controller niet worden geschakeld met de relais en zo dan de aansturing van de pomp?


    Handige website trouwens ;)

  • Hoi Mbroek,


    40 ampère? dat komt neer op 480 watt, is dat niet wat :) veel?

    Ik kan ook geen 12V - 40 ampère vinden.

    Let wel, dat als er 12V 0,5-2A aanraakt normaal onschuldig is, maar nu met 40A, dit aardig kietelt, kan je niet meer aanraken!

  • De SSR modules die ik gebruik zijn ook Chinees, merk is FOTEK meen ik.

    Deze gebruik ik. In werkelijkheid zit daar een 20 Ampere thyristor in, piek 40 Ampere.

    Omdat je pulserend stuurt met mijn controller, en ik meen CraftbeerPi ook, schakel he heel wat af tijdens een brouwsessie. Bij mij is de regelcyclus 3 seconden.


    In een ander project gebruik ik een Raspberry, ik gebruik een stukje flatcable met connector.

  • Ik gebruik craftbeerpi al enkele jaren, je kan veel add-ons installeren zoals push meldingen naar je smartphone/tablet,...

    Mijn dampkap,pomp en tilt hydrometer staan er op aangesloten, als de maischketel begint op te warmen gaat de roerder ook draaien tot einde maischprogramma.


    Opwarmen gebeurt met 40A SSR en de rest zoals pomp, roerder, dampkap zijn aangesloten op een rpi relais bordje.


    Ik heb een arsegan easybrew gehad ook tussendoor maar heb deze rap weer verkocht om met mijn weckketels verder te werken :rolleyes:


  • De SSR modules die ik gebruik zijn ook Chinees, merk is FOTEK meen ik.

    Deze gebruik ik. In werkelijkheid zit daar een 20 Ampere thyristor in, piek 40 Ampere.

    Omdat je pulserend stuurt met mijn controller, en ik meen CraftbeerPi ook, schakel he heel wat af tijdens een brouwsessie. Bij mij is de regelcyclus 3 seconden.


    In een ander project gebruik ik een Raspberry, ik gebruik een stukje flatcable met connector.

    Zal die SSR toch eens goed bekijken.

    Super, iemand die met beide ervaring heeft en toch voor de weckketel gaat. Dat stelt mij gerust dat alle moeite niet voor niks is.


    Die push meldingen ga ik zeker eens bekijken, zou handig zijn. Nog handiger zou een applicatie zijn, maar daarvoor zou ik nog veel opzoekwerk moeten doen (kan natuurlijk wel via browser connecteren, maar toch)


    Die tilt hydrometer had ik nog niet gezien, wel prijzig, dus eventueel een DIY pakket zoeken. Of bestaat dat ergens?

  • Die tilt hydrometer had ik nog niet gezien, wel prijzig, dus eventueel een DIY pakket zoeken. Of bestaat dat ergens?

    Je kan ook een Ispindel of brewbrain float kopen. Ik heb 2 tilts en ben er super tevreden van, ook van hun klantenservice. Een tijdje geleden was de antenna van mijn tilt v1 afgebroken (na 2 jaar gebruik). Even de fabikant gecontacteerd en ze hebben mij zonder vragen een nieuwe v2 opgestuurd.

  • en ze hebben mij zonder vragen een nieuwe v2 opgestuurd.

    Mag wel voor die prijs. Je kan daar gemakkelijk 3 iSpindels voor kopen.:)

    Ik ben trouwens ook zeer tevreden van mijn iSpindels en heb ze bij 3d-mechatronics.de gekocht.

    Er staat nu wel een melding op de site dat zijn project te koop is. Maar er zijn genoeg DIY alternatieven op internet die nog goedkoper zijn (deze bv. opensourcedistilling.com).

  • Zelf inderdaad nog aan het twijfelen voor de SSR te gebruiken. Volgende week zoizo enkele testen lopen en dan nog bepalen of het noodzakelijk is. Zijn de kleine relais dan zo snel kapot?

    Het breadboard zal ook voor testopstellingen zijn echter de jumper cables wilde ik wel gebruiken om aan te sluiten. Zal dit dan ook eens opnieuw bekijken. Echter heb je toch zoizo jumper cables nodig om van uw GPIO te sturen van de raspberry?


    Ik zag ook op uw opstelling dat u de pomp apart aanstuurt ivm de PWM controller. Maar kan de pwm controller niet worden geschakeld met de relais en zo dan de aansturing van de pomp?


    Handige website trouwens ;)

    Guidomarree,

    ikzelf had een 10A relais gebruikt om een verwarmingselement van 2000W aan te schakelen.

    Het relais heeft net één dag volgehouden en was compleet gesmolten.


    Er bestaan meerdere types SSR zoals oa:

    SSR-25AA : is een SSR die een piekstroom van 25A aan kan. Het stuursignaal is Analoog en je schakelt Analoog

    SSR-40DA : is een SSR die een piekstroom van 40A aan kan. Het stuursignaal is Digitaal (bv van de microcontroller) en je schakelt Analoog


    weetjes:

    - Een SSR heeft geen mechanisch bewegende delen (= in feite een electronische relais).

    - Een SSR is vrij goedkoop en kan je reeds voor enkele euro's vinden.

    - Je moet een SSR op een voldoende grote koelplaat schroeven zodat deze z'n warmte kwijt kan.


    Zoals mbroek aangaf kun je maar beter voor een 40A SSR gaan gezien die dan een 20A continue kan schakelen wat voldoende is voor de aansturing van uw ketel. Chinese amperes zijn :)

  • Pomp, roerder, dampkap dat weinig stroom vragen regel ik met 1x relais 5v en kost nog geen €5. Ze hebben er ook met 8 aansluitingen voor als je automatische kranen e.d. wil gebruiken.


    En neem inderdaad zowieso een 40A SSR en kijk goed dat het een wisselstroom SSR is want ik had mij de eerste keer miskocht en daarmee werkt het niet :shushing_face:


    Die pomp kan zowel apart als automatisch gestuurd worden, is maar in de instellingen aan te passen. De pomp dient bij mij voor het spoelwater in de maischketel te pompen met sproeiers.

  • Ik heb in die plastic tuitjes voor de wartels waar je ook snelkoppelingen op kunt draaien niet echt vertrouwen. Met de slangen op de tuitjes ben ik al heel voorzichtig. Ik heb wel aan camlocks gedacht hierop, maar ook dan ben ik bang dat het een keer afbreekt.


    Ik moet dringend nog eens een reserve pomp gaan bestellen.

  • Ik heb in die plastic tuitjes voor de wartels waar je ook snelkoppelingen op kunt draaien niet echt vertrouwen. Met de slangen op de tuitjes ben ik al heel voorzichtig. Ik heb wel aan camlocks gedacht hierop, maar ook dan ben ik bang dat het een keer afbreekt.


    Ik moet dringend nog eens een reserve pomp gaan bestellen.

    Ja, ik dacht eenmaal de camlock vastzit moet ik er niet teveel meer aan trekken ofzo. Maarja, één draai teveel gegeven blijkbaar.

    Nu ga ik het model bestellen welke jij hebt. Blijkbaar had die zoizo al meer vermogen. Maar hopelijk kan deze wel worden gerepareerd om in mijn aankomende vakantie proef te kunnen draaien alvast.

  • Kleine update:

    Gaten zijn geboord, filter geplaatst, pootjes gezet. Pomp, ventielen en snelkoppelingen gemonteerd. En momenteel is mijn craftbeerpi zichzelf aan het autotunen.

    Hopen dat we snel (morgen :thinking_face:) een brouwsel ermee kunnen proberen te maken.

    Filmpje huidige test


    Ps.: Ja het elektrische gedeelte zal nog veiliger worden gemaakt, maar dat wordt nog zoeken naar een goede elektrische kast.

  • Dat aantal gaten gaat wel werken. Ik zou wel die pootjes van RVS maken, RVS dopmoeren en bouten en klaar. En even eenmaal dik in de starsan als passivatie van de boorgaten.


    Succes morgen. Niet te fijn schroten.

    Filmpje ziet er goed uit.

  • Dat aantal gaten gaat wel werken. Ik zou wel die pootjes van RVS maken, RVS dopmoeren en bouten en klaar. En even eenmaal dik in de starsan als passivatie van de boorgaten.


    Succes morgen. Niet te fijn schroten.

    Filmpje ziet er goed uit.

    Inderdaad, bij mijn test gemerkt dat het geen RvS bouten en moeren zijn 😅 dus die moeten nog worden gehaald. Plus ik moet nog een hijssysteem maken voor de binnenpan. Een schraag past spijtig genoeg niet perfect.

    Dus het brouwen zal worden uitgesteld tot volgende week, maar ik ben wel benieuwd om er bier mee te brouwen.

  • Bij die van mij heb ik Fenderogen gemonteerd vlak bij de afgezaagde handgrepen. Daar klik ik dan de takel spullen aan vast. Die Fenderogen zijn ook te vinden in zaken die spullen voor zeilboten verkopen.

    Ik heb alles destijds hier besteld. Kleine zendingen gaan in een envelop, wel zo goedkoop.

  • Bij die van mij heb ik Fenderogen gemonteerd vlak bij de afgezaagde handgrepen. Daar klik ik dan de takel spullen aan vast. Die Fenderogen zijn ook te vinden in zaken die spullen voor zeilboten verkopen.

    Ik heb alles destijds hier besteld. Kleine zendingen gaan in een envelop, wel zo goedkoop.

    Bij mij zal het denk ik zelfs lukken zonder Fenderogen. Het gaat meer om het hijssysteem. Daarvoor moet ik nog een constructie maken. Aangezien ik geen hakenoog in het plafond kan maken.


    Ik zal die site eens bekijken, bedankt.

  • Moet niet, maar zou handig zijn. Maar geen gaten in de muur of plafond. Dus zal wel een houten constructie worden.

    Eventueel gewoon zelf een grotere schraag maken. Simpelste, stevig en makkelijk opbergbaar indien met scharnieren.

    Een 3 poot maar de deftige modellen zijn wel niet goedkoop deze is nog betaalbaar maar of je er komt met max 1.5m? Of een een driepoot voor een open vuurpot (met katrol) maar ik vermoed dat dit laatste een beetje speelgoed is.
    Natuurlijk zijn er de 3 poten voor redding maar die zijn wel heel duur maar daarvan is de hoogte tot 2.2m en meer.
    Een opvouwbare motorblok kraan is er net over vermoedelijk (al is het niet te duur or wat het is en heb de dadelijk ook je hefsysteem)
    'is maar een "brain fart"

  • Op deze foto zie je een kleding rek van (daar is tie weer) IKEA. Dat rek is totaal verkeerd in elkaar gezet door wat knutselwerk. De basis past precies om de pan heen. Daaraan twee van die takel katrollen die Serge al eens heeft laten zien.

    Dat rekje had ik een keer gekregen, dus geen idee of het duur was maar ik denk het niet. En simpel uit elkaar te halen om op te bergen.