Spoelen in de Arsegan easybrew 30.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Yo

Bij de volgende batch wil ik graag wat meer aandacht geven aan het spoelen. Eerder ifv helder wort te krijgen dan ifv rendement. Omdat mijn rendement wel goed zat. (Moest 1,046 halen en had 1,054)

Ik pomp bij het maischen mijn wort rond over de filter en haal om het kwartier de bovenfilterplaat eraf, roer effe goed om, en ga dan verder.

Ik trek mijn bostel eruit, laat 10 a 15 min staan om filterbed te vormen en spoel dan met water pH 5,2 op 80 graden over de bovenfilterplaat.

Nu vraag ik mezelf af of ik het wort nu nog eens over de bostel moet pompen om helderder wort te krijgen, of het rondpompen tijdens het maischen al genoeg is. En dan op andere momenten in het proces helder wort moet proberen te krijgen. Dan denk ik aan filteren na het koken, lageren, ...

Tips meer dan welkom!

• Iedere keer als je roert verstoor je het filterbed. Aan het begin van het maischen als je alle suikers er uit wilt halen voor je rendement kan dat best. Maar zeker een half uur voor het maische klaar is zou ik alles met rust laten en alleen pompen. En niet sneller pompen als nodig is.

Als je de moutkorf in stappen eruit kan halen is het ideaal. Als het filterbed goed is kun je dan al af en toe wat spoelwater op de filterplaats gieten.

Bij mijn eigengebouwde systeem takel ik de mout er in stappen uit en giet af en toe water op.

• Nu vraag ik mezelf af of ik het wort nu nog eens over de bostel moet pompen om helderder wort te krijgen, of het rondpompen tijdens het maischen al genoeg is. En dan op andere momenten in het proces helder wort moet proberen te krijgen. Dan denk ik aan filteren na het koken, lageren, ...

Ik heb steeds helder wort op het einde van de maisch. Laatste kwartier niet meer roeren.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Als ik mijn Bulldog Brewer (soortgelijk systeem) gebruik met de moutkorf & pomp, dan doe ik het volgende :

Zoals Chiel & Steinie al zeggen, aan het einde van het maischproces niet meer roeren zodat er een goed filterbed ontstaat.

In mijn brouwerij heb ik in het plafond (is een houten garage) een dikke oogvijs gedraaid waar ik zo'n spantakel (om dingen vast te zetten op een aanhangwagen) aan monteer. Hiermee kan ik mijn moutkorf centimeter per centimeter optillen uit de brouwketel. Ik doe dit heel langzaam, cm omhoog en het verschil aanvullen met heet spoelwater (ik doe kokend heet water, tegen dat het bij de maisch komt is dat toch afgekoeld). Dit doe ik tot mijn spoelwater op is en dan til ik de korf er verder cm per cm uit tot hij helemaal uit het wort getild is. Zo voorkom ik ook dat er oxidatie zou kunnen ontstaan door heet wort dat uit de moutkorf komt gekletterd.

• Ik heb steeds helder wort op het einde van de maisch. Laatste kwartier niet meer roeren.

Ziet er inderdaad mooi helder uit! :) Hef jij de moutkorf ook cm per cm eruit zoals Walter of is het ook alles of niets?

Had al gehoord van ketels , van Brewmonkey dacht ik, waar ze extra steuntjes halverwege de ketel hebben voor de moutkorf. Maar zo'n takel lijkt me wel nog beter! Want ik verdenk mijn eerste brouwsel ervan geoxideerd te zijn. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik 15l in een 30l emmer gelagerd heb. Wel maar 9 dagen ipv 4 weken (Dankzij het forum) maar toch. Alle beetjes helpen om oxidatie tegen te gaan.

Merci voor de tips!

• Die band waar ik het over heb is zo eentje : Complete-spanband-5ton-9meter-CH.jpg

Je hebt die uiteraard van veel merken, geuren en kleuren. De mijne komt uit de action en heeft denk ik nog geen 10 euro gekost.

Wat het oxideren betreft : al veel over geschreven natuurlijk en ieder heeft er zo zijn wijsheden over maar over het algemeen mag je stellen dat hoe minder je wort/bier met zuurstof in aanraking komt, hoe beter.

Tijdens het brouwen is je wort heel heet en daardoor ook gevoelig voor oxidatie. Ik verdenk het rondpompen als een van de oorzaken dat mijn bier nogal snel oxideerde in het verleden. Hierdoor ben ik terug naar een tweepans systeem gestapt met een maischketel (mijn oude weckketel) en een kookketel, waar mijn Bulldog Brewer dienst voor doet. Filteren/spoelen gebeurt nu met een hevelfilter en ik probeer om het wort zo voorzichtig mogelijk in de kookketel te krijgen. Uiteraard let ik er ook op om mooi helder wort te hebben.

• Ik brouw meestal buiten. Dan moet ik een of andere staander maken.

Vrijdag opnieuw voor de derde keer al mijn bouwvergunning indienen om het tuinhuis uit te breiden zodat ik men eigen plekje heb. Dan kan ik een systeempje voorzien.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ruby, waarom denk je dat je eerste bier last heeft van oxidatie? Oxidatie is toch iets dat je meestal pas later in je bier merkt?

Of ben ik mis?

Zelf heb ik het enkel nog maar voor gehad met bier dat al meer dan een jaar op fles zat en dit was dan gemaakt met extract uit blik.

Maar de laatste tijd lukt het me niet om mijn bier langer dan 6 maand te bewaren, tegen dan zijn ze al allemaal op. :drinken:

• Oei. Ik had zurigheid met oxidatie gelinkt in mijn hoofd ma is toch iets anders precies. X_XMisschien is het acetaldehyde? Had mijn bier na hoofdgisting overgeheveld en op 3 graden laten lageren terwijl het waterslot nog een beetje broebelde. Was wel volgens recept uit het boek 'zelf bier brouwen doe je zo'. Of misschien is het niets en proef ik met andere verwachtingen. Moet nog veel leren! Ik ga mijn biertje eens laten proeven door wat mensen om een beter idee te krijgen.

Allesinds al bedankt voor de nodige tips! :thumbup:

• Eerder om volume te behouden. Maar zal oxidatie toch ook al een stuk tegenhouden denk ik.

Ik denk het niet. Het volume dat je zal verliezen is echt minimaal te noemen, wort moet echt goed koken om veel vocht te verliezen. En voor de oxidatie zal het ook niet veel uitmaken omdat het deksel niet echt luchtdicht is. Waar het wel mee gaat helpen is het behouden van een stabielere temperatuur in je maischketel.