Hergisting op fles bij ondergisters

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na 6 jaar biertjes van hoge gisting heb ik me nu aan mijn eerste pils gewaagd. Het proefbrouwsel van een kleine 10 liter is nu exact 1 maand geleden gebotteld.

Smaak en kleur zijn helemaal zoals gepland maar er zit nog steeds bijna geen koolzuurgas in en dus ook geen schuim.

Gebotteld met 5,1 gr glucose suiker per liter.

Moet ik gewoon langer geduld oefenen of is er ergens iets misgelopen?

• OK

Bedankt voor de tips.

De suikerhoeveelheid was de maximum die brouwhulp aangaf voor een lager (2,3 vol.)

Met het gebruik van bottelgist ben ik (bij de bovengisters) gestopt omdat dit een nare bijsmaak gaf. Althans, ik vermoed dat het de bottelgist was.

Vorige week heb ik een 15 liter van hetzelfde recept (ik weet niet goed hoe je dit vanuit Brouwhulp kunt bijvoegen op het forum) gebotteld na een week lagering op 2°.

Zal al eens een flesje proberen.

Volgend pilsbrouwsel zal ik dan toch nog maar eens bottelen met wat extra bottelgist.:thumbup:

• Ik denk wel dat je voldoende bottelsuiker hebt gebruikt. Maar lagergist is traag, ook met hergisten. Maar de hergisting mag best tegen de 20 graden gedaan worden voor een ondergister. Het ou best wel eens een maandje kunnen duren.

• In totaal heb ik 9 liter gebotteld met 46 gr glucose als bottelsuiker.

Volgens mij heb je te weinig bottelsuiker gebruikt. Je hebt glucose gebruikt en dit heeft, dacht ik maar een zoetcoëfficiënt van 69%. Dus eigenlijk zal je maar tegenover gewone kristalsuiker een 3.5gr per liter gebruikt hebben. En dat is toch veel te weinig.

Als ik het fout heb gelieve mij te verbeteren.;)

• Glucose lost 100% op. Dus heb je 5g/l gebruikt. Zou je moeten ongeveer 2,1 volumes CO2 hebben. Ik doe hetzelfde voor mijn bockbieren, die ook ondergisters zijn, maar wel vier tot zes weken worden gelagerd. Die bottel ik dan met CBC-1, en conditioneer op kamertemperatuur.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik bedoel hiermee dat je van 100gr glucose niet evenveel opbrengst hebt dan van 100gr gewone suiker.

Beiden zijn inderdaad 100% vergistbaar.

Maar ik kan mij natuurlijk ook vergis(t)sen.

Dus bij een volgende, test ik het even uit.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• 100 g gewone suiker is sucrose, een verbinding van glucose en fructose.

Het verschil is dat, wanneer je 50g glucose en 50 fructose bij elkaar zou doen, dit iets meer zou wegen dan wanneer de hoeveelheid sucrose zou worden genomen om dezelfde hoeveelheid alcohol en CO2 te bekomen.

Het molair gewicht van sucrose is C12H22O11.

Het molair gewicht van sucrose en fructose samen is C6H12O6 + C6H12O6, wat een totaal molair gewicht van C12H24O12 geeft, dus twee waterstofatomen en één zuurstofatoom extra.

Dus je hebt inderdaad iets minder sucrose nodig dan het totaal glucose, maar toch worden ze allebei volledig vergist.

Voor de vergisting wordt de sucrose door de gist gesplitst in een glucose en een fructose molecule. Het verschil in de moleculen moet wel ergens uit aangevuld worden, dus de gist moet ergens wel een bron hebben om die ene zuurstofatoom en de twee waterstofatomen aan te vullen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Beste 7Berger,

als je nagisting op 2-3 graden doet, dan komt de gist heeeel langzaam op gang en duurt de nagisting heel lang.

Ik zou even aanhouden wat Koen zegt, ikzelf doe de nagisting op 22graden, en met een oplossing van kristalsuiker 7-8 gr /liter. Deze los ik dan op in kokend water die het volume heeft van 2x het gewicht van het toe te voegen suiker, maar dan in ml water.

En ja, Belgische bieren zijn top bieren!

• Ik bedoel hiermee dat je van 100gr glucose niet evenveel opbrengst hebt dan van 100gr gewone suiker.

Beiden zijn inderdaad 100% vergistbaar.

Maar ik kan mij natuurlijk ook vergis(t)sen.

Dus bij een volgende, test ik het even uit.

Even vlug getest.

Respectievelijk 10gr kristalsuiker en glucose opgelost tot 100ml.

Resultaat:

- Kristalsuiker +/- 9,7°P

- Glucose: +/- 9°P

Komt overeen met de info op het pakje dat er per 100gr 91,8gr suiker inzit.

De getallen hadden eigenlijk respectievelijk 10°P en 9,2°P moeten zijn maar mijn refractometer is blijkbaar niet van de beste, of mijn maatglas of weegschaaltje.:@

• of alle drie :P

Nog een vierde. Mijn ogen. :cool:

Volgens mij heb je te weinig bottelsuiker gebruikt. Je hebt glucose gebruikt en dit heeft, dacht ik maar een zoetcoëfficiënt van 69%. Dus eigenlijk zal je maar tegenover gewone kristalsuiker een 3.5gr per liter gebruikt hebben. En dat is toch veel te weinig.

Als ik het fout heb gelieve mij te verbeteren.;)

Had mij gebaseerd op het zoetcoëfficiënt en dat is natuurlijk wat anders dan de ‘echte’ suiker.

• Normaal zou de carbonatie calculator de keuze moeten geven tussen verschillende soorten suikers: pure glucose, sucrose, glucosestroop, DME

• In die file die ik hier gepost heb bij brouwtools staat de verhouding van de verschillende suikers, gewoon ingeven en je ziet hoeveel bottel"suiker" je moet gebruiken tov andere suikers...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."