Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hi,

Ik wil een quadrupel gaan brouwen, maar zit een beetje te sukkelen met mijn equimpent.

Heb een ketel van max 17l en zeker tijdens de maisch voor zwaar bier zit ik rap met veel te veel mout en veel te weinig water.

Daarom na veel gelezen te hebben denk ik er nu aan om 2x te maischen en daarmee zou ik dan toch een volle ketel met redelijk hoog start SG moeten kunnen hebben.

Ik twijfel alleen nog of ik het wort wat ik van de eerste maisch aftap moet gebruiken tijdens de 2de maisch of dat dat juist nadelig zou zijn voor het rendement.

Persoonlijk hou ik niet van gebrande mouten dus ik mik op een caramel/rozijnen smaak, mag best aan de zoete kant zitten.

Hebben jullie tips op deze opzet voor recept? (Dus deze maisch ik in tweevoud alvorens te gaan koken)

Geeft een beetje vertekend beeld daar de software dit niet kent.

https://share.brewfather.app/4Ywz4E1uaK6est

• Ik twijfel alleen nog of ik het wort wat ik van de eerste maisch aftap moet gebruiken tijdens de 2de maisch of dat dat juist nadelig zou zijn voor het rendement.

Persoonlijk hou ik niet van gebrande mouten dus ik mik op een caramel/rozijnen smaak, mag best aan de zoete kant zitten.

Je recept ziet met de Cara & Special B wel goed voor caramel/rozijnen smaak en met je suiker voor de zoete toets.

Ik heb een éénpansysteem dus ik maisch mijn 2de batch in mijn eerste maar je merkt dat de pompen het dan wat lastiger hebben.
    Het gemak van je eerste batch/maisch afgesloten/apart te bewaren is dat je voor de volgende keer weer van "nul" kan beginnen.
    Ik spoel mijn eerste maisch, koel mijn temperatuur terug (ja, luxe probleem, BM50plus) & stort dan mijn volgende mout om dan een normale brouwdag voort te zetten.

• De quadruple heb ik uiteindelijk gebrouwen met zelf opgekweekte la Trappe gist.

Deze lijkt wel heel traag te zijn nu. 22 dagen geleden gebrouwen, blupt nog steeds heel regelmatig en zit rond SG 1.020 waar FG 1.022 was verwacht.

Ik meet over een paar dagen nog eens om zeker te zijn dat het bier uitvergist is al voor ik ga bottlen.

Maar ik werd wel benieuwd naar jullie ervaringen met de la Trappe gist?

• Mogelijke oorzaak, als de vergisting zo traag verloopt heb je uit een fles La Trappe een mengeling van bottelgist en originele La Trappe gist opgekweekt
    (te weinig gist gebruikt laat ik buiten beschouwing als je je giststarter correct hebt uitgeteld)

Bij La Trappe is bottelgist gelijk aan de hoofdgist. Geen probleem daarmee dus. En het is ook geen extreem trage gist.

Maar als het begin SG correct was voor dit recept is de SVG nu 80% wat heel netjes is voor deze gist.

Kan natuurlijk wat onsnappende koolzuur zijn die blupjes.

• Volgens Brewfather zit ik nu op 78% svg maar ook 10,2% alcohol.

Weten jullie ook de max % voor deze gist? Misschien zit ik wel op zijn limiet.

Volgens mij zit je dat keurig op de verwachte svg van deze gist, die zit rond de 77%. De limiet van deze gist is toch wel 11% of misschien nog iets hoger. Ik zou gewoon over een dag of vijf nog eens meten, zakt het sg dan niet meer gewoon gaan bottelen.

• Deze zit ondertussen zo een 2 maanden op fles.

Het is een heel mooi bier geworden, no nonsens quadruple, heerlijk rond en soepel, licht zoetje, met een beetje fruitige toets van de La Trappe.

Nu wil ik deze nog een keer brouwen, met weinig aanpassingen, ik wil nog een poging gaan doen om de westmalle gist op te kweken, en ik zou deze graag net iets meer body/dikker mondgevoel geven.

Alleen weet ik niet zo goed wat ik moet aanpassen om dat te bereiken. Tips?

• Nu wil ik deze nog een keer brouwen, met weinig aanpassingen, ik wil nog een poging gaan doen om de westmalle gist op te kweken, en ik zou deze graag net iets meer body/dikker mondgevoel geven.

Alleen weet ik niet zo goed wat ik moet aanpassen om dat te bereiken. Tips?

Hoger maïschen, andere gist, kleine hoeveelheid ongemouten tarwe/haver toevoegen,...?

• Een stevig deel Dextrine mout in je stort ? Viking, Weyermann en Simpsons hebben zo iets op de markt

• Van weyermann heb ik nog een pak carabelge liggen, zou dat ook werken?

Op de site van hun staat daar wel de smaak beschreven maar niet het specifieke voordeel van de extra body, welke wel bij de carafoam staat.

Carapils of Carafoam (2,5-6,5 EBC) zijn eerder vervangers voor pils of pale mout maar dan zonder diastatisch vermogen.
    Carabelge (30-35 EBC) is meer een aromatische mout met een beperkt roost aroma maar met een veel diepere kleur

• Ik wil graag jullie advies over mijn westmalle gist starter.

Hij ging als een malle, heb me waterslot wel 10x kunnen schoonmaken (ja ik weet dat je daar wat tegen kan doen maar ik wou niets toevoegen de eerste keer dat ik deze gist gebruik, eerst goed leren kennen).

Tot 0,8liter ging het heel goed, maar na opschalen naar 1,3liter heb ik het idee dat de wort 'gewoon' vergist en niet meer zo zeer extra gist cellen aanmaakt. Waarom denk ik dat, nou er zat zeker wel genoeg krausen op, maar na 3 a 4 dagen nog geen 'koffie met melk kleur'.

Ik wil zondag een Quadruple ermee brouwen, 13 liter SG ongeveer 1.090 moet ik hier nu nog iets aan doen of zou het goedkomen?

• De koelkast in om te laten bezinken en dan zondag uit de koelkast halen bij het begin van het brouwen. Afgieten of niet is een persoonlijke kwestie (ik zou het wel doen, er zijn er die het niet zouden doen) maar voor 13 liter zou dat moeten lukken. Zit er suiker in de stort? Dan kan je die toevoegen aan het einde van de hoofdgisting. Je gist moet dan niet meteen aan de slag met een heel zwaar wort en kan rustig de moeilijkere suikers aanpakken. Suiker (sucrose) daar heeft de gist geen moeite mee en dat kan dan aan het einde van het gistingsproces.

• Deze staat ondertussen al 2 weken te vergisten.

Ik heb wel een foutje gemaakt, ik heb nog geen vergistingskast en heb de temperatuur niet goed in de gaten gehouden.

Resultaat na twee weken hoofdvergisting nog elke 2 seconden en ferme blub in de blowoff. Op 14 graden 2 dagen terug :cold_face:

Nu dan stilletjes aan de cv steeds een beetje verder opendraaien op zolder en nu zitten we op 16 graden, ik wil langzaam blijven door verwarmen tot de co2 productie afneemt en dan overhevelen voor navergisting rond de 20 graden. Heb niet gemeten wat het SG is want er is nog active vergisting en wil het vat niet openen.

Wat is er nu te verwachten aan smaak afwijking voor de lage temperatuur?

• Vandaag overgeheveld, sg momenteel 1.022 en volgens Brewfather zou ik op 1.018 kunnen uitkomen dus lekker nog even laten staan.

Door het overhevelen zal de gist wel terug even opleven. Je komt dan wel aan die 1.018. Maar ik vind dat precies nogal hoog voor Westmalle gist?

Door het overhevelen raak je ook een deel gist kwijt, dus oppassen dat je niet te vroeg overhevelt. Met minder gist krijgt hij het nog moeilijker. Westmalle gist gaat normaal inderdaad wel wat verder als 1018. Je moet de gist gewoon wat vertroetelen. Zet hem op het einde lekker warm. :smiling_face_with_hearts:

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.