Bier laten brouwen en verkopen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een beetje een longshot misschien om dit hier te vragen maar ik zoek een manier om mijn toekomstige plannen te financieren :D.

Stel ik blijf hobbybrouwer maar laat mijn recept brouwen/of brouw zelf bij een brouwerij (incl. botteling, etikettering, accijnzen ... ) Wat moet ik dan nog in orde stellen om het gebrouwen bier zelf te mogen verkopen aan handelaren en particulieren?

- Is een btw nummer, en een "handelaarsvergunning alcohol" voldoende/nodig

- Wat voor kosten en voorwaarden hangen hier nog zoal aan verbonden (los van marketing, of stockage)

mvg,

Brecht

• Beginnen met een goed businessplan. Eens aan tafel gaan zitten met pen en papier en de zaken eens uitrekenen. Ga je het in bijberoep doen of maak je er je hoofdberoep van?

Als je er mee wil doorgaan zal je best eerst een BTW & ondernemingsnummer (of is het nog handelsregisternummer?) moeten aanvragen.

Je moet ook in orde zijn met je papieren en daar neem je best een boekhouder voor.

Accijnzen moet je je niet druk om maken, dat regelt de brouwer voor je.

Hou er rekening mee dat je ook leeggoed gaat terug krijgen, zelfs al verkoop je je flesjes zonder statiegeld. Dus je zal die ook moeten kunnen verwerken.

• Een camionette huren hiervoor is de kost niet, maar zo begint het wel aan te dikken natuurlijk. En niet vergeten, op 1000 liter, oftewel 3000 flesjes, heb je ook niet zo'n heel grote marge. Zal gemiddeld iets van een halve cent bruto zijn. Dus 1500 euro maar daar moeten alle kosten (uitgezonderd het bier zelf) nog af. Rijk ga je er niet van worden.

• "Beginnen met een goed businessplan."

- de notities stapelen zich al aardig op :p

met veel zaken zit ik niet zo in & zijn al over nagedacht

- 2000 liter is b 3 x l 2 x h 1,25m van volume :D

- transport lukt wel (mijn ouders hebben een citroen jumper en veel vrije tijd :D)

- BTW & ondernemingsnummer ( boekhouder heb ik reeds, ik werk namelijk als ontwerper in bijberoep dus dit is een kwestie van een beroepsactiviteit toe te voegen - denk ik - een factuur meer of minder zit ik niet zo mee in)

- er zal geen leeggoed opstaan dus komt er iets terug is het voor de glascontainer (lees spoelen en voor hobbygebruik)

ter informatie:

-> het laten brouwen van 2000 liter komt neer op 2,5 euro/liter (ong.) incl. bottelen en etiketten, excl statiegeld d.i. wel veel om te verkopen en het bier wat ik in gedachten heb heeft niet bepaald de langste houdbaarheid dus ik zoek nog wat af naar alternatieven.

MAAR eerst verder zoeken wat er nog allemaal bij komt EN ik heb het gevoel dat ik iets nog elementairs over het hoofd zie.

toekomstmuziek:

uiteindelijk zijn de plannen om 1 dag per week te brouwen&bottelen

de installatie zelf zal low entry zijn hoor, 2 braumeisters van 50l en 8 kellermeistsers van 65 liter + koelcel van 150x200 om te lageren ...

wat zal neerkomen op 400 liter per maand. Verkoopprijs zou rond de 5 euro/liter liggen minimum. --> als de verkoop goed gaat zou het moeten lukken de investering terug te hebben op -2 jaar (excl. de werkuren :D)

- in principe zou het lukken 2x te brouwen op 1 dag maar ik hou het bij 1x -

Rijk ga ik er niet van worden maar wel een mooi extraatje + dan kan ik meedoen aan wedstrijden, wat als hobbybrouwer niet mag in Belgie.

• Als ik in een café zit en er is pils op tap, er is craft bier a 5 Euro+, en degelijke tripels (West Malle oid) a 4 Euro dan zal ik echt niet veel "craft" bier bestellen.

Het ligt heel erg aan het aanbod, maar de meeste "craft" bieren voegen niets extra's toe. Er zijn uitzonderingen gelukkig en gelukkig zijn er hier ook biercafés met een degelijk aanbod met wel degelijk goede bieren.

Dus voor je weer een bier op de markt zet, je zult wel een overtuigend bier moeten maken wil je in het enorme overschot een paar centen verdienen.

Inmiddels stoppen er ook veel mee, en niet door de corona crisis, voor velen was dat alleen het laatste zetje.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Welke weg leidt het veiligst naar Rome?

• Kristof.anthonis
    2. Berichten
      0
      Views
      6
    1. Bier laten brouwen en verkopen 13

• Prentekot
    2. Berichten
      13
      Views
      616
      13