PH IJkingsvloeistof

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb onlangs een PH-meter aangeschaft van de Lidl (voor dat geld kon ik 'm echt niet laten liggen). Of hij goed genoeg is, daar kan ik (nog) niet over oordelen. De met kwam met een paar zakjes poeder om ijkingsvloeistof aan te maken.
    Mijn vraag: ik heb nu die ijkingsvloeistof aangemaakt volgens de voorschriften en in 3 aparte bokaaltje (sauskes van D-L zijn ideaal) bewaard. Hoe lang kan ik deze vloeistof bewaren, en hoe bewaar ik die het best?

Alvast bedankt

• Eigenlijk moet je ijken met 2 potjes van elk, zo is het mij gedemonstreerd bij de aankoop van mijn kwaliteit meter, .

Neem heel kleine potjes van max 50ml.

-1. Je moet de sonde steeds nathouden in bewaarvloeistof, dat moet je weten om je sonde lang te kunnen gebruiken.

-2. Wil je ijken dan spoel je de sonde in gedemineraliseerd water, zodat je geen contaminatie meer hebt van bewaarvloeistof..

-3. Dan steek je de sonde in een potje met pH 4 en spoel je de sonde zodat er geen verontreiniging van water meer aanhangt

-4. Dan steek je de sonde in een ander potje met pH 4 en dan ijk je de meter.

Daarna herhaal je alles vanaf stap 2 om te ijken met pH 7.

Of je nu eerst begint met pH 4 of met pH 7 maakt geen verschil.

Een kwaliteits meter zegt zelf welke je eerst moet nemen als je het ijkprogramma start.