pH meten in praktijk ?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik doe het wort gewoon in een klein erlenmeyertje van 100 ml, 1 cm is voldoende en dan koel ik die onder de kraan terwijl ik ermee blijf schudden tot het koel is, dan meter erin en daarna terug de maisch- of kookketel in.

kweekwort_ph2.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Eigenlijk moet je ijken met 2 potjes van elk, zo is het mij gedemonstreerd bij de aankoop van mijn kwaliteit meter, .

Neem heel kleine potjes van max 50ml.

-1. Je moet de sonde steeds nathouden in bewaarvloeistof, dat moet je weten om je sonde lang te kunnen gebruiken.

-2. Wil je ijken dan spoel je de sonde in gedemineraliseerd water, zodat je geen contaminatie meer hebt van bewaarvloeistof..

-3. Dan steek je de sonde in een potje met pH 4 en spoel je de sonde zodat er geen verontreiniging van water meer aanhangt

-4. Dan steek je de sonde in een ander potje met pH 4 en dan ijk je de meter.

Daarna herhaal je alles vanaf stap 2 om te ijken met pH 7.

Of je nu eerst begint met pH 4 of met pH 7 maakt geen verschil.

Een kwaliteits meter zegt zelf welke je eerst moet nemen als je het ijkprogramma start.

• Ja, maar dan nog steek je de sonde best niet in te heet wort. Ze gaat dan een stuk langer mee.

Sinds vorige week heb ik in de keuken een nieuwe koelkast met zo'n ijsblokjesmachine erin. Volgende keer neem ik daar gewoon wat van om een ijsbad te maken waarin ik het staal kan afkoelen.

Geld dit ook voor de ph-papiertjes? Ik bedoel moet je je wort eerst laten afkoelen tot 20°C alvorens je een druppel er op laat vallen om de juiste waarde te meten of maakt dit bij de papiertje niet uit?

• Dan lijkt mij de ph-waarde meten met ph-papiertjes toch wel een stuk eenvoudiger?

• Ik heb ze hier beide liggen, pH papiertjes en een pH meter. Papiertjes zijn eenvoudiger in gebruik (gewoon effe in het wort soppen), de meter is nauwkeuriger.

Maar het steekt niet op een 0,1 verschil. Ik denk niet dat we het verschil zullen zien tussen pH 5,2 - 5,3 of 5,4. Belangrijk is wel dat je aanzuurt om te vermijden dat je met te hoge pH waarden zit (lees 5,6 en hoger).