Mouten op voorraad ?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als beginnend brouwer heb ik me initieel (en zoals velen vermoed ik :-)) gericht op duvel en Westmalle varianten. Vandaar dat ik pilsmout en tarwemout ondertussen in voorraad heb. Om wat verder te gaan in het proces, welke mouten hebben jullie zoal in voorraad ? Ik ben vooral een liefhebber van tripels en duvel-varianten, een van mijn eerste brouwsels was een duvel-citra die uiteindelijk een passievrucht-duvel geworden is (wel lekker ;-)).

Bref, welke basismouten moet ik in huis hebben ? Kwestie van niet elke keer verzendingskosten te moeten betalen.

• Ik heb in mijn hobbybrouwcarrière wel een paar mouten versleten maar sommige blijven toch steeds terugkomen :

• Weyermann CaraPils : een heel gemakkelijke caramout die geen kleur toevoegd maar wel de zoetheid van je bier verhoogt.
    • Weyermann Carabelge : lekkere caramout, kleurt niet te veel maar zorgt toch voor wat zoet & karamel
    • Maisvlokken : tip die ik ooit van een professionele brouwer kreeg. Geeft een uitgesproken zoete afsmaak aan je bier (vergelijk het met Bourbon whiskey tegenover Schotse whiskey)
    • Munich MD van Dingemans : geeft een voller/moutiger bier als een bier met enkel pilsmout

Ik brouw wel meestal blonde bieren, ben niet zo'n fan van donkere bieren.

• Ben er van aan het terugkeren, doch lange tijd was het hier een "graanschuur", tientallen soorten mout waarvan je er echter maar een paar echt nodig hebt. Nu nog de basis types, enkel voor donkere bieren durf ik nog eens iets complexere moutstorten doen, maar da's meer omdat je die donkere mouten maar sporadisch nodig hebt en ze hier maar blijven meegaan, je bent eigenlijk beter af met een paar soorten kandijsiroop dan....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hier zowat van hetzelfde, vroeger had ik een tiental mouten op voorraad waarvan er elk jaar een paar aan de kippen werden gevoerd omdat ik ze niet op kreeg.

Tegenwoordig een stuk minder mouten op voorraad en ik gebruik ze meestal eerst op voor ik nieuwe bestel. En ik moet zeggen, minder en minder caramouten (buiten de twee vernoemde).