Instellingen Inkbird ITC-308

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb gisteren de Inkbird ITC308 WiFi ontvangen en heb een probleempje met de instellingen.

Ik heb als experiment de volgende instellingen gezet

- doeltemperatuur 24,6°C

- marge om te verwarmen 0,5°C

- marge om te koelen 0,5°C

Huidige temperatuur is 24,5 en nu is hij aan het verwarmen, terwijl dat eigenlijk maar vanaf 24,1 zou mogen.

Zet ik mijn doeltemperatuur op 24,4 dan begint hij onmiddellijk te koelen, terwijl dat eigenlijk ook maar vanaf 24,9 zou mogen zijn

Of zie ik iets verkeerd? :pieker:

• Ondertussen opgelost (maar ik laat het bericht staan voor het nageslacht)

Als je de doeltemperatuur (opnieuw) instelt zal hij altijd eerst mikken naar die temperatuur.

Dus nu doeltemperatuur ingesteld en temperatuur aan de sensor laten dalen en stijgen. Dan wordt er wel rekening gehouden met de marges en slaat hij aan het koelen of verwarmen eens de marge van 0,5°C is overschreden

• ik vind een marge van 0,5°C persoonlijk te krap. Zo gaa je constant schakelen tussen warmen en koelen. Dat vreet energie. Ik zet de mijne op een marge van 1°C en probeer als doeltemperatuur altijd het 1°C onder het gemiddelde van de aanbevolen temperatuur te blijven (alhoewel je hier voor sommige gisten van moet afwijken).

• ik vind een marge van 0,5°C persoonlijk te krap. Zo gaa je constant schakelen tussen warmen en koelen. Dat vreet energie. Ik zet de mijne op een marge van 1°C en probeer als doeltemperatuur altijd het 1°C onder het gemiddelde van de aanbevolen temperatuur te blijven (alhoewel je hier voor sommige gisten van moet afwijken).

Als ik het goed begrijp is het doel van een vergistingskast om de temperatuur tijdens vergisting onder controle te houden.

De vraag die ik me dan stel, vanaf wanneer kan je (nog) van een stabiele temperatuur spreken ?

Bovenstaand idee van 1°C lijkt wel interessant ...

• Bij mij staat de koelkast ingesteld op 0,5°C verschil. Ik moet zeggen dat mijn koelkast niet continue moet aanspringen, bij een volume van 18l duurt het blijkbaar toch even tegen dat de temperatuur van het wort dusdanig is opgewarmd dat de koelkast moet aanspringen.

De vraag die ik me dan stel, vanaf wanneer kan je (nog) van een stabiele temperatuur spreken ?

Onder een stabiele temperatuur moet je in de eerste plaats verstaan dat de temperatuur niet teveel mag schommelen +/- 1°C maakt niet veel uit en ga je ook niet proeven. Maar je moet kunnen vermijden dat de temperatuur pakweg overdag 25°C en 's nachts 15°C is. Dat gaat niet goed zijn voor je bier.

• Onder een stabiele temperatuur moet je in de eerste plaats verstaan dat de temperatuur niet teveel mag schommelen +/- 1°C maakt niet veel uit en ga je ook niet proeven. Maar je moet kunnen vermijden dat de temperatuur pakweg overdag 25°C en 's nachts 15°C is. Dat gaat niet goed zijn voor je bier.

Duidelijk, was niet zeker van de grootte-orders waarover we spreken bij "stabiele temperatuur".

• TS: Temperature Set
    HD: Heating Differential
    CD: Cooling Differential

To set the parameters, here's an example,
    TS=20,HD=2,CD=3
    When measured temperature is higher or equal to 23°C(TS+CD), system enters refrigeration status;
    When temperature decline to 20°C(TS), stop refrigeration;
    When measured temperature is lower or equal to 18°C(TS-HD), system enters heating status;
    When the temperature raised to 20°C(TS), stop heating.

• net DE reden dat ik de mijne op 1°C verschil zet. Als hij stopt met warmen, dan geeft het element nog enige tijd warmte af, waardoor ik snel 0,5°C hoger uitkwam, waardoor de koeling meteen weer opsprong. Andersom net hetzelfde, hij koelde ook wat verder door. Maar dit zal koelkast-afhankelijk zijn wsl. Voor de mijne werkt 1°C perfect.

• Als hij stopt met warmen, dan geeft het element nog enige tijd warmte af, waardoor ik snel 0,5°C hoger uitkwam, waardoor de koeling meteen weer opsprong.

Ik heb het hier en daar al vermeld, in mijn opstelling is de verwarming een gewone gloeilamp. Deze geeft (60W) meer als genoeg warmte af en als de verwarming afspringt, dan stopt ze ook quasi meteen met hitte afgeven.

Het moet soms niet moeilijker zijn als dat.

• Ik heb het hier en daar al vermeld, in mijn opstelling is de verwarming een gewone gloeilamp. Deze geeft (60W) meer als genoeg warmte af en als de verwarming afspringt, dan stopt ze ook quasi meteen met hitte afgeven.

Het moet soms niet moeilijker zijn als dat.

Ik denk dat die gloeilamp toch nog wel een tijdje warmte blijft geven na het doven, probeer ze dan maar eens uit te draaien ik denk dat het een beetje pijn zal doen ^^

Maar het zal inderdaad minder lang duren dan de doorsnee verwarmingselementen. De verwarmingsdraad die ik gebruik wordt max. 40°C dus kan je je hand zonder problemen ophouden en is tot nu toe altijd voldoende geweest om mijn kast op temperatuur te houden. Maar ik heb nog nooit op meer dan 25°C vergist.

• Ik denk dat die gloeilamp toch nog wel een tijdje warmte blijft geven na het doven, probeer ze dan maar eens uit te draaien ik denk dat het een beetje pijn zal doen

Ze zal heus niet zoveel warmte afgeven dat je je zorgen moet maken dat de temperatuur van je gistend bier te hoog zal worden. Na een minuutje durf ik die gerust met blote handen uit te draaien.

Waar ik ook al vaak aan gedacht heb, is om een ventilatorkacheltje in de gistkast te zetten (je weet wel, zo'n ding om in je badkamer te zetten). Je hebt die van 500W en in theorie moeten die dus vrij snel je wort kunnen opwarmen. En eenmaal uit warmen ze ook niet meer. En je hebt een ventilator erbij.

• Inderdaad. In serie zou het niet veel nut hebben.

;)

Dan gaan ze wel dubbel zo lang mee gaan omdat de spanning over iedere lamp halveert (bij 2 lampen), maar idd, als er eentje de geest geeft zal uw biertje het koud krijgen als je niet af en toe gaat kijken of de temperatuur nog OK is in de kast... 8o^^

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."