Analyses van bier?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik vraag me af of er mensen geïnteresseerd zouden zijn om een aantal parameters van hun bier te laten analyseren.

En zo ja, wat ze ervoor zouden willen betalen. Natuurlijk zo min mogelijk maar er is natuurlijk altijd een kost aan verbonden...

Neem nu Ethanol, Bitterheid en Kleur bijvoorbeeld. Zijn er nog andere parameters die jullie interessant vinden?

• Dat is de vraag natuurlijk, ik heb een alternatieve manier gevonden om ethanol te kunnen bepalen zonder GC of oxidatie. Maar dan zit ik al snel op €12 (inc. btw) voor een ethanol bepaling. Ik kan naar analogie nog bitterheid, FAN, Kleur, suiker(Glucose, Fructose, Sucrose en Maltose) en pH bepalen. Al denk ik dat de meesten wel een pH meter hebben :). Voor de andere analyses heb ik nog geen concrete data maar in ieder geval kosten ze minder dan ethanol.

• Ik ben wel geïnteresseerd.

Eigenlijk vooral in ethanol, extract (werkelijk en schijnbaar) en begindensiteit. Resterende suikersamenstelling kan ook interessant zijn. Vooral het fenomeen diastaticus indachtig kan dit interessant zijn.

Kleur en bitterheid (hoe bepaalt?) interesseert mij minder.

Over welke alternatieve methode heb je het?

En is er bij opstart een vergelijking met de meer klassieke methode ter verificatie van juiste meting?

• Kleur en bitterheid (hoe bepaalt?) interesseert mij minder.

Over welke alternatieve methode heb je het?

En is er bij opstart een vergelijking met de meer klassieke methode ter verificatie van juiste meting?

Kleur en bitterheid wordt bepaald volgens de standaard methodes van de EBC. De ethanol bepaling is afgeleid van een EBC methode maar niet volledig hetzelfde.

Dit is nog maar een zaadje natuurlijk er is nog veel werk aan als ik er iets mee zou doen. Ik ben wel van plan om een vergelijking te maken met de EBC GC-FID methode maar voordat ik het laat valideren wil ik eerst kijken of het mogelijk is om er iets mee te doen. Voorlopig is het een prima "in-house" methode ;).