Brewfather waterkwaliteit invoeren

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als een van men volgende stappen in het brouwen zou ik me ook wat meer willen richten op de kwaliteit van het brouwwater.

In de brewfather app heb ik opgemerkt dat ik dit hier kan in toevoegen.

Echter meteen op een paar probleemjes gestuit waar google me niet meteen een antwoord op kan geven en ik het antwoord ook niet meteen op het forum vind.

In brewfather moet men de waardes in ppm invoeren, iemand een iedee hoe ik de waardes van mg/l, ug/l omvorm naar ppm?

Alsook spreken ze in brewfather van ca+2, mg+2,Na+,...

Waar op het document van de watergroep gebruik gemaakt is van ca, mg, Na,...

Kan ik de waardes hiervan overnemen of moeten deze ook omgezet worden?

Alvast bedankt!!

• De waarden die je in Brewfather moet ingeven zijn de volgende :

Ca+2 = 152

Mg+2 = 20

Na+ = 12,7 (kan zijn dat hij enkel hele cijfers aanvaardt, dan moet je gewoon 13 nemen)

Cl- = 60

SO4-2 = 110

Voor de HCO3- moet je een formule gebruiken op basis van de hardheid van je water (is in ofwel Franse of Duitse graden). In België wordt normaal gezien de Franse waarde gegeven. 1 Franse graad staat voor 1 miligram calciumcarbonaat (CaCO3) per 100 mililiter water, 1F° = 1 mg CaCO3 / 100 ml.

Van CaCO3 kunnen we daarna de HCO3 waarde berekenen :

Als je hardheid bijvoorbeeld 10° is, dan is de waarde voor CaCO3 10 * 10 = 100 mg/l

Hierop kunnen we volgende formule toepassen (van het internet geplukt) : HCO3 = CaCO3/100 x 2 x 61

Dus (100/100)*2*61 = 122

• Top!

Bedankt W@lter!!:danku:

• Walter,

volgens mij klopt uw redenering niet? Ik worstel daar zelf ook altijd wel wat mee, dus ben ook niet helemaal zeker.

De hardheid wordt wel uitgedrukt in CaCO3, maar dat wil niet zeggen dat dan ook alle HCO3- eruit zijn.

De CaCO3 is volgens mij een maat. Maar bevat eigenlijk de hoeveelheid Ca en Mg.

Je moet eigenlijk de alkaliniteit weten (ook uitgedrukt)in CaCO3 om uw berekening te kunnen.

De hardheid kan hoger of lager zijn dan uw alkaliniteit. Alkaliniteit staat niet vermeld op de openbaar beschikbare analyse.

Allee, zo zie ik het momenteel toch.

• In BrouwHulp, kan je dit berekenen: je vraagt de hoeveelheid bicarbonaat (HCO3) op bij je watermaatschappij (ik heb dat gedaan via mail en kreeg snel antwoord. Dit getal vul je in BrouwHulp in bij Waterprofiel, Bicarbonaat. Je vult natuurlijk ook de andere parameters is. Je krijgt dan een berekening van de totale alkaliteit (CaCO3). Die totale alkaliteit vul je in en de restalkaliteit wordt automatisch berekend en ingevuld.

Het enige probleem is dat de watermaatschappij zeer brede marges opgeeft van je bicarbonaat, in Diest is dit "tussen 9 en 21 Franse graden (°F)". Ik heb gewoon het gemiddelde genomen.

• volgens mij klopt uw redenering niet? Ik worstel daar zelf ook altijd wel wat mee, dus ben ook niet helemaal zeker.

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd, maar ik baseer me op wat ik op het internet kan vinden.

Koen, naar wat ik dus terug vond is de hardheid in Franse graden net de CaCO3 en niet de HCO3?

Op den duur weet ik het ook niet meer :S

• Serge is op vakantie toch.

CaCO3 * 1.22 = HCO3 of CaCO3 = HCO3 * 50 / 61. Een vaste waarde dus die in brouwhulp door dat rekenhulpje ook gedaan wordt. Hoe dat met die Franse graden zit weet ik niet, hier staat dat niet op het waterrapport.