Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb gisteren een degelijke (140x60) 2de-hands koelkast op de kop kunnen tikken die ik wil inrichten als gistkast.

Ik denk niet dat ik verkeerd kan doen met de aanschaf van een Inkbird ITC-308 als temperatuurregelaar.

Als verwarming had ik zoiets (45W) of iets dergelijk in gedachten. Of moet het iets straffer?

Is een ventilator noodzakelijk?

Tony

• Een ventilator is aangewezen daar dit de warme en koude overdracht tussen de inhoud van je gistvat en de omgevingslucht in de gistkast bevorderd, Best draait deze ventilator dus continu .
    Zonder ventilator gat de omgevingslucht in je gistkast bij het verwarmen of koelen een veel groter overshoot hebben dan als je zonder werkt.

Tevens zonder ventilator loopje het risico dat de temperatuur gaat oscilleren.
    Je regelt immers niet de omgevingslucht temperatuur in je gistkas maar de temperatuur in je gistvat (temperatuur sonde van de Inkbhirt tegen het vat geplakt en geïsoleerd met een sponsje of met een thermowell die in je gistvat is gemonteerd)
    Alvorens je gistvat op temperatuur is gaat de omgevingslucht in je gistkas dus veel hoger of lager zijn dan die in je gistvat De rest energie die nog aanwezig is gaat er mogelijk voor zorgen dat de temp in je gistvat te hoog of te laag gaat worden waardoor je verwarming of koeling terug op moet springen.
    Dus zo kan je temperatuurregeling beginnen te oscilleren en ga je onnuttig veel energie verbruiken.
    Een PC ventilator die continu in je gistkast de lucht omzet beperkt sterk dit oscilleren.
    Hoe sterk of hoe groot moet die PC ventilator zijn, een goede regel is dat je de inhoud van je gistkas (vb een 250l ijskast) ongeveer één maal per minuut moet verplaatsen met de ventilator (in het voorbeeld heb je dus een ventilator nodig die 250l/min blaast)

• Ik heb in mijn gistkast een gewone gloeilamp zonder ventilator of wat dan ook als verwarmingselement. Het is er eentje van 60 watt en dat werkt prima. Net nog mijn Nelson Saison mee vergist aan 22,5°C zonder enig probleem.

Deze lamp is in mijn gistkast gemonteerd met een armatuur die bedoeld is voor buiten maar waar ik het glas heb uitgehaald.

• Bedoel je dan de inhoud van de lege gistkast of de inhoud verminderd met het volume dat je gistvat vertegenwoordigt?

• Ik gebruik geen verwarmingsplaten dus daar kan ik me niet meteen over uitspreken, maar ik zou inderdaad veronderstellen dat je daar het probleem meer gaat hebben. Tenslotte hoe warm wordt dat ding? En aangezien je het onder je gistfles/vat zet gaat het nog eens eerst de gistkoek opwarmen en dat lijkt me niet meteen wenselijk?

• Ik had vroeger ook mijn gistingsvat direct op een zelfgemaakte plaat gezet en vond dat de temperatuur te veel schommelde in mijn gistingsvat daardoor. Nadat ik dunne houten balkjes er tussen had geplaatst was het wat beter maar nu met mijn gerecupereerde koelkast staat deze plaat nu rechtop in de deur en dit gaat nog beter. Dus mijn mening is ook dat je beter je gistingsvat niet rechtstreeks op een verwarmingsplaat zet.