Blond bier verdonkert tussen brouwen en drinken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

bij het maken van een triple hop merk ik dat de kleur veel donkerder is dan wat er voorspeld is en wat ik zou willen. Recept is simpel:

70% pilsmout (swaen)

5% maisvlokken

5% tarwevlokken

20% kristalsuiker

Als het naar de CCT gaat is dit zeer licht gekleurd, dus de voorspelde 7-8 EBC lijkt me wel te kloppen.

vergisting met Wyeast 1388 tussen 18° en 21°.

na dry-hopping (4g/l mosaic/amarillo met hopsock toegevoegd zonder deksel te openen - 4 dagen start bij 21° en einde bij 5° - hopsock opgetrokken tot deze boven bier hangt en deksel CCT dus niet opengedaan) nog 11 dagen cold crash bij 1°C en daarna gebotteld (rechtstreeks uit CCT + suiker & bottelgist met spuitje in flesje).

3 weken warme opslag bij -+24°C voor hergisting op fles.

Resultaat in glas: veel donkerder bier (oranjekleurig - zij foto hieronder) dan voorzien... Geur en smaak is niks mis mee, enkel met de kleur...

Bij de vorige batches zat er een groene schijn in, waarschijnlijk van hoppartikels, maar die zijn nu verdwenen door langer en kouder te coldcrashen.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van deze verdonkering zou kunnen zijn?

bedankt!

Wouter

?

• Kan dit kwaad? Ik dryhop ook vaak en nu ik deze discussie lees heb ik vaak ook iets donkerder bier in het flesje als net na het brouwen.

Als je PH niet te ver stijgt door veel dryhop te gebruiken niet.
    De lage PH van je bier is immers een van de dingen die zorgen dat je bier bacteriostatisch is en dus minder gevoelig is aan infectie's.
    Tevens kan de PH stijging leiden tot meer waas en biersteenvorming
    De hopcreep is ook veel meer uitgesproken bij een (licht)verhoogde PH daar de vrijgezetten enzymen uit de hop dan in hun optimaal pH bereik komen en dus sneller de restsuikers zullen afbreken.

• bedankt!

de pH van het wort na brouwen was 5,4 maar heb helaas geen pH metingen meer gedaan op het bier tijdens zijn verblijf in de CCT. Zal vanavond eens meting doen op bier in een flesje.

Zou dit effect kunnen verminderd of weggenomen worden door net voor het dry-hoppen de pH eerst verder te verlagen met melkzuur? Tot welke waarde zou er dan moeten gedaald worden?

• Ben ook nog eens gaan kijken naar een ipa die evenveel dry-hopping gekregen heeft, maar die daarna op de tap gegaan is en dus geen bottelsuiker en bottelgist heeft gezien. Daar is de verkleuring miniem, dus ik vermoed dat de oranje verkleuring van de bottelgist komt (Fermentis F2).

Aangezien ik die nooit echt afweeg, vraag ik me af of underpitchen/overpitchen van bottelgist misschien een effect zou kunnen hebben op de kleur? Of is dat te ver gezocht?

• Ik denk niet dat je het in bottelgist moet zoeken maar in het bottelen zelf en het bewaren van de flessen. Wat op tap zit heeft een miniem aantal handelingen gehad.

In de flessen is het waarschijnlijk een keer extra geheveld, bottelsuiker en gist toegevoegd, een beetje geroerd enzovoort. Allemaal handelingen die niet goed zijn voor je bier.

Flesjes kunnen ook nog last krijgen van lightstruck, fusten niet (Dolium fusten uitgezonderd).

Overigens, F-2 doseer je 0,2 tot 0,5 gram per 10 liter, dat is meer dan voldoende.