Klarstein maischfest

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Heeft er iemand ervaring met volgende ketel:

https://www.klarstein.be/Grote…estvrij-staal-35-Ltr.html

Zie deze 2dehands staan en ben er over aan het denken. Maar wat zouden de voor en nadelen zijn?

Momenteel werk ik met een weckketel en filteremmer. En heb juist een extra weckketel gekocht voor spoelwater. Dus ben aan het denken of het wel degelijk een upgrade is. En of het niet makkelijker is een hevelfilter en 3e weckketel te kopen voor een "3 pan" ("3 weckketel") systeem te maken.

• Na de magisch filter ik door de kraan zachtjes open te zetten en laat ik alles in een emmer (30l), lopen ik spoel met water uit een grote waterkoker (25l ) van vidaxl tot mn benodigde liters.

Dan spoel ik de ketel uit en vul m terug vanuit de emmer. Wel steeds met siliconenslang aan de kraantjes tot op de bodem van de ketel/emmer.

Kook gaat ook vlot inderdaad.

• Wat ik wel koddig vind is dat je maar twee standen hebt voor het vermogen : 1500 en 3000 watt. Bij mijn Bulldog Brewer kan je dat per 100W instellen wat toch wel makkelijk is.

Inderdaad, vind ik ook wel een beetje raar. Kan je teveel vermogen hebben voor een kook?

Dus 1500 watt voor maischen en 3000 watt voor te koken

En verkopen ze de Bulldog brewer nog wel in BE/NL? Zie deze nergens meer staan. Of is deze van naam veranderd.

Plus, wat is die vermelde druppelring/afdrupring eigenlijk? ?(

• Die ring dient om onder de maishkorf te plaatsen tijdens het spoelen

Dus dan moet je de maishkorf optillen uit je ketel. Daarna snel de ring op je ketel plaatsen, om dan de korf er terug op te plaatsen en te beginnen met spoelen.

Lijkt mij echt heel omslachtig vergeleken sommige andere systemen. Waar je gewoon optilt, draait en het 'vastklikt'.

Dat is wel een minpunt dus

• En verkopen ze de Bulldog brewer nog wel in BE/NL? Zie deze nergens meer staan. Of is deze van naam veranderd.

Nee, ze verkopen hem niet meer. Er is een nieuwe verkrijgbaar via de UK maar dat is gewoon de zoveelste variant van de Brewmonk en Arsegan.

En voor het maischen gebruik ik hem niet meer, alleen nog voor het koken. Maischen gaat gewoon makkelijker en met minder oxidatie in mijn oude weckketel.

• Zoiets als dit dus. De binnenpan is gemaakt van een 21 liter "Menno" pan van de hobbybrouwshop.

😱 Inderdaad, zoiets dus. Ziet er heel goed uit. En bedankt om de pan te vermelden, ik was al aan het zoeken naar verschillende soeppannen.

Dan heb ik wel enkele vragen gelijk, als je het niet erg vindt.

Welke pomp gebruik je?

Gebruik je een thermowell om de temperatuur nauwkeurig in het oog te kunnen houden?

Is dit een automatische regeling of moet je nog wel handmatig elke temperatuur verhogen?

De bodem van de binnenpan, kan je die zo kopen ergens? Ik bedoel dan de filter aan de binnenkant.

Gebruik je geen deksel? Aangezien de pan er bovenuit steekt en verlies je dan niet teveel warmte?

Bedankt :danku:

• De bodem van de binnenpan, kan je die zo kopen ergens? Ik bedoel dan de filter aan de binnenkant.

Wat je eventueel kan doen, zeker met zo'n mennopan, is de gaatjes in de bodem zelf boren. 2,5mm diameter is prima en levert een goed resultaat op. Je gaat je er wel even mee bezig houden, en het zal je een boortje of 2 kosten, maar dan heb je wel die extra filterbodem uitgespaard.

• Wat je eventueel kan doen, zeker met zo'n mennopan, is de gaatjes in de bodem zelf boren. 2,5mm diameter is prima en levert een goed resultaat op. Je gaat je er wel even mee bezig houden, en het zal je een boortje of 2 kosten, maar dan heb je wel die extra filterbodem uitgespaard.

Zou dat niet iets van de stevigheid van die bodem afdoen?

Uw laatste link werkt niet goed. Bedankt voor de info al, daar ga ik ook eens verder op zoeken.

• Ik gebruik dat zwarte pompje, iets zwaarder als die van Cies. Die had ik eerst maar die trok het af en toe niet. Uiteindelijk kwam er sluiting in en ging de voeding van de controller stuk. Ik heb er nu een losse voeding en regelaar op zitten. Ik gebruik deze pomp.

Als temperatuur sensor gebruik ik een rvs buis met 6 mm binnendiameter waarin ik precies een temperatuur sensor in kon lijmen met 2 componenten metaallijm. Prefect schoon te maken (50 cm lengte). Tijdens het maischen steek ik die voor de kraan uitgang en houd die op zijn plaats met zo'n grote klem.

Die bodem van de binnenpan, dat is een half bol filter wat bij veel Ali shops te koop is. Dat scheelt heel veel 2 mm gaatjes boren. Ik zet die vast met een vleugelmoer, makkelijk met schoonmaken. Er gaat ongeveer 6,5 kilo mout in.

Die controller is volledig automatisch, maar er bestaat maar 1 exemplaar van. Het is een verbeterde versie van de Ardbir regelcomputer die een paar jaar terug erg populair was. Als je goed in electronica bent kun je die wel namaken. Je kunt ook prima CraftbeerPi of de smartpid gaan gebruiken. Of alles met de hand regelen. Dat is het mooie als je alles zelf samenstelt. Maar een PID voor de regeling is ideaal.

De deksel heb ik een stuk uitgehaald voor de koelspiraal, maar die kan er ook op tijdens het maischen. De retourslang ligt dan wel snel in de weg, die hangt gewoon over de rand. Moet ik nog steeds eens iets voor verzinnen. Maar het werkt en dan is de haast er niet meer.

Als het koud is leg ik los de oude deksel van de binnenpan er losjes op.

• Is een regelaar bij de pomp nodig? Kan deze niet geregeld worden door een ventiel aan de uitgang? Of gewoon een klem op de slang?

Of moet er effectief iets zoals dit worden gebruikt: snelheids regelaar

dit dan in combinatie met deze pomp

Heb je toevallig een link naar zo een half bol filter? Ik snap niet goed welke je bedoelt. Anders zou ik inderdaad de filter van Cies ook wel kunnen gebruiken.

De controller zal voor iets later zijn, misschien al wel wat onderdelen van Ali bestellen.

Neen, als je een centimeter van de rand afblijft dan gaat het aan stevigheid zeker niet inboeten.

Oke, misschien ook wel interessant

Weet er iemand ook of je een gat kan boren in een emaille weckketel? Zojuist opgezocht en het wordt afgeraden ivm kans op roesten en splinters. Is dat zo snel al en is er toch geen manier om dit te doen?

==>Antwoord gevonden op dit forum: hier en hier

Zelf heb ik 2 weckketels, eentje van 2000W maar zonder kraan en nu ook een van 1800W, maar met kraan (wel maar 3/8"). Wilde dus origineel deze van 1800W gebruiken voor spoelwater, maar anders moet ik uittesten of ik met deze kan koken

• Om te koken zou ik de 2000 Watt nemen, goed voor de koude dagen.

In eerste instantie had ik dat pompje zonder regelaar en kneep ik de uitgaande kant. Maar met de opbrengst van dit pompje moest ik eigenlijk de slang bijna geheel dichtknijpen. Dus toch maar een regelaar er tussen gezet. En knijpen doe ik soms evengoed erbij. Dit pompje zuigt makkelijk alle water onder de moutkorf weg, en dat wil je niet.

Maar dat solarpompje had wel eens moeite om weer op gang te komen na een pauze, vooral met veel tarwe of rogge in de stort. Dit zwarte pompje komt tot nu toe altijd op gang.

Dit filter als voorbeeld. Ik weet zo even niet of de diameter klopt. Ik denk ook dat ik die ooit hier besteld heb.