48 Something

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Op een bepaald Russisch forum hebben ze die ook "getest", na 3 maand werden de O2-werende kroonkurken al afgeschreven als niet werkend, man, wat weet je op zo'n periode of ze werken of niet, test het dan goed hé, ipv bvb 8 à 12 maand en meer te wachten en met tussenpozen te proeven en dan te oordelen... :face_with_open_mouth:

Precies, zoiets testen moet je op de langere termijn doen en ook met (veel) verschillende bieren. Ik heb nog maar 2 bieren ermee gebotteld en het oudste van de twee is nu bijna 3 maanden oud. Nog wat te jong lijkt me om al een oordeel te vormen maar ik ga van het eerste bier nu twee flesjes wegzetten in een koel hoekje en een maand of 6 "vergeten". Daarna kan ik eens testen of er op langere termijn een verschil is of niet.

Maar ik heb het boven al gezegd : voor de extra kostprijs moet je je het niet laten, ze kosten marginaal meer. Maar eerst de gewone zwarte doppen ook opgebruiken.

En ook : zorg eerst dat je brouwproces op orde is voor je je toevlucht moet zoeken in hulpmiddelen. O2 kroonkurken gaan niet helpen als het bier al hopeloos geoxideerd is als het in het flesje gaat!

• We zijn ongeveer een maandje verder en het bier is goed op dronk. Eerste impressies zijn dat de hop eigenlijk nagenoeg niet aanwezig is, er is wel een bittertje maar ik ervaar niet de hoppigheid die ik had verwacht.

Dit gezegd is het dus een moutig bier geworden maar wel lekker. Die Viking Vienna mout is een heel goede om als single malt te gebruiken. Hij geeft een goed doordrinkbaar resultaat met een toets van caramouten (ergens tussen karamel en zoethout in).

• Op een bepaald Russisch forum hebben ze die ook "getest", na 3 maand werden de O2-werende kroonkurken al afgeschreven als niet werkend, man, wat weet je op zo'n periode of ze werken of niet, test het dan goed hé, ipv bvb 8 à 12 maand en meer te wachten en met tussenpozen te proeven en dan te oordelen... :face_with_open_mouth: Nu goed, ze doen maar verder op "de ingeslagen weg", ik heb het al vaker ondervonden, het beste resultaat die ik ooit had was met een gecombineerde carbonisatie, deels gecarboniseerd (bier vergist op 1 Bar druk) en deels hergist op fles met extra bottelgist en bottelsuiker. Koen heeft hier eens zo een fles sterke blonde van gehad, denk meer dan een jaar op fles en nog even fris als een jong blaadje van 18... :rolling_on_the_floor_laughing:

Zoals Walter aanhaalde dan moet je wel al een bier maken dat op voorhand geen stoffen bevat welke je bier sowiso gaan laten oxideren zonder de invloed van de zuurstof die via het kroonkrukje binnen komt.
    (Auto oxidatie door producten gevormd door HSA)

• Zoals Walter aanhaalde dan moet je wel al een bier maken dat op voorhand geen stoffen bevat welke je bier sowiso gaan laten oxideren zonder de invloed van de zuurstof die via het kroonkrukje binnen komt.
    (Auto oxidatie door producten gevormd door HSA)

Yep, ikzelf pas nu zo goed op voor Hot-Side Aeration en gebruik vaak die anti zuurstof kroonkurken en antioxin-sbt en toch heb ik soms nog (vooral blonde) bieren die oxidatie vertonen na + 1 jaar op fles (:angry_face:), enkel deze met tegendruk gevuld of CO2 gecombineerd met wat bottelsuiker hebben er geen last van, bottel steeds met bottelpijpje, daarom ook dat ik tegenwoordig ook via CO2 mijn bier uit de CCT duw en zoals ik met tegendruk vul zonder echte tegendruk dan wel omdat het bier niet is gecarboniseerd.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik denk dat je dat nog heel moeilijk gaat kunnen vermijden, oxidatie na 1 jaar. Eigenlijk moet je het omdraaien, als hobbybrouwer oxidatie kunnen vermijden zodat het pas na een jaar merkbaar wordt is niet slecht gebrouwen zou ik zeggen :thumbs_up:

Bij mijn laatste brews ben ik ook meer en meer gaan letten op oxidatie. Zo heb ik het rondpompen van heet wort afgeschaft en roer ik terug mooi voorzichtig in een maischketel. En ik moet zeggen dat mijn laatste twee bieren een stuk frisser zijn. Natuurlijk kan ik dit pas met +/- zekerheid zeggen als ik binnen een maand of zes nog eens een flesje open trek.