Schoeën Sezouën

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik denk de saison iets te lang op de gist gestaan heeft. Heb deze eens niet overgeheveld en nu proef ik toch precies en raar gistsmaakje. Volgende keer toch maar weer overhevelen.

Gisteren nog eentje geproeft. Gistsmaak is verdwenen. Smaakt nu friszoetig zoals we gewoon zijn bij de Belle Saison.

Nu weet ik ook weer waarom ik deze gist al een hele tijd niet meer gebruikt heb. Weer heb ik die waas/aanslag aan de binnenkant van de flesjes die ik er met gewoon spoelen niet uitkrijg.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ondanks dat er bronnen zijn die beweren dat Belle Saison en French Saison van MJ getzelfde zijn smaken ze toch verschillend. Zelf heb ik liever de FrenchSaison.

Iets minder droog is de opgekweekte Dupont. Ook een iets ander karakter, wat fruitiger.

• Dat vind ik net niet, deze gist vormt ook glycerol en laat bij mij een klein zoetje achter.

Ik vermoed dat het in mijn geval ook deels door hop creep komt. Maar het is en blijft een goede gist hoor, ik ben hem gewoon wat beu gebruikt. Ik heb er bewust een aantal brews mee achter elkaar gedaan om hem wat beter te leren kennen.

Zelf heb ik liever de FrenchSaison.

Bij een volgende reeks saison-achtige bieren ga ik die eens als basisgist gebruiken. Ik geloof ook niet dat het dezelfde gist is als ik de ervaringen hier en daar lees.