Schoeën Sezouën

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Morgen nog eens een saison brouwen, om wat mout, gist en diepvrieshop wat op te werken.

Geen dryhop, liever iets minder fruitig, maar doordrinkbaar.

Hieronder het recept.

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Schoeën Sezouën

Type van het bier : Saison

Brouwvolume : 18 liter

Extractie-efficiëntie : 67%

Voorspelling begindensiteit : 1051,2 SG /12,7 °P /13,1 Brix

Waarvan suikers : 1004,1 SG /1,0 °P /1,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1003,3 SG /1,0 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,3%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 21 IBU / 8 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 3,600 80,9%

Tarwemout 4 0,250 05,6%

Munich mout 15 (Brouwland) 15 0,100 02,2%

Gerstvlokken 4 0,300 06,7%

Kandijsuiker brokken wit 0 0,200 04,5%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Droog

MaischWater : 16,3 liter aan 56 °C

54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)

62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 12,2 liter aan max 80 °C

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

EastKent Golding (A)BLM4,8%20FWH12,7

EastKent Golding (A)BLM4,8%1565'1,4

Styrian Golding (A)BLM2,5%1565'0,7

Amarillo (U) bloemBLM7,5%30FO0,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Iers mos5,0g 55'

Rijsthulzen60,0gMaisch

VERGISTING

Gistnaam : Danstar Belle Saison

Gisteigenschappen : Belgische Saisongist (kruidig en peper aroma, zoet - Stofgist!)(AT15%)

Advies temp. : 15 tot 35

Instructie gist : 10 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• De witte kandij had je vermoedelijk nog liggen of heb je gratis gekregen en ben je aan het opwerken vermoed ik ;)
    Mijn ervaring is dat witte kandij geen tot een niet waarneembare toegevoegde waarde geeft aan bier. Dit in tegenstelling tot de licht gekleurde kandij die geeft een leuke karamel toon aan je bier.

Ligt hier, (0,7kg) inderdaad al 2 jaar, als het niet langer is, in de kast. Zal er aan moeten geloven in de volgende biertjes en bij het bottelen.

• Ligt hier, (0,7kg) inderdaad al 2 jaar, als het niet langer is, in de kast. Zal er aan moeten geloven in de volgende biertjes en bij het bottelen.

Misschien eens een blonde/tripel WM mee brouwen, ook nie slecht, allé, als ge die lekker vindt natuurlijk, of ge moet hem brouwen en ons eens laten proeven, kan altijd hé...? 8o^^...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ziet er goed uit, die extra pale premium pilsener is een heel goede basismout. Belle Saison in combinatie met citrushop is een topper, ik heb er een paar brews mee gedaan en de smaak was top.

Ik zou wel die suiker eruit laten (gewoon wat meer pilsmout). Die Belle Saison gaat echt alle suiker opvreten die hij tegenkomt, het bier zal op zich dun genoeg overkomen zonder de suiker.

• Ziet er goed uit, die extra pale premium pilsener is een heel goede basismout. Belle Saison in combinatie met citrushop is een topper, ik heb er een paar brews mee gedaan en de smaak was top.

Ik zou wel die suiker eruit laten (gewoon wat meer pilsmout). Die Belle Saison gaat echt alle suiker opvreten die hij tegenkomt, het bier zal op zich dun genoeg overkomen zonder de suiker.

Sorry, is het laatste restje extra pale. ;)Kan er wel nog een heel deel carapils of hell bijdoen.

• Maischen en spoelen afgelopen. Begin koken zitten we zonder de suiker al op 11.7°P. Denk dus dat ik waarschijnlijk de suiker ga laten vallen. Ik wacht af wat het geeft na koelen. kan nog altijd de suiker opkoken met wat wort en erbij doen.

Hieronder recept aanpassing:

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Extractie-efficiëntie : 67%

Voorspelling begindensiteit : 1050,5 SG /12,5 °P /12,9 Brix

Waarvan suikers : 1004,1 SG /1,0 °P /1,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1003,2 SG /0,9 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,2%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 15 IBU / 8 EBC

GrondstofEBCkg% Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 3,560 79,8%

Tarwemout 4 0,250 05,6%

Munich mout 15 (Brouwland) 15 0,100 02,2%

Gerstvlokken 4 0,350 07,8%

Kandijsuiker brokken wit 0 0,200 04,5%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 17,2 liter aan 56 °C

Totaal spoelwater : 11,4 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOP

EastKent Golding (A)BLM4,8%20FWH12,8

Amarillo (U) bloemBLM7,5%30FO0,0

Geïsomeriseerd Extract- -9,0%1(Nadien)0,5

Iers mos5,0g 55'

Rijsthulzen60,0gMaisch

VERGISTING

Gisteigenschappen : Belgische Saisongist (Citrus, kruidig en peper aroma, zoet - Stofgist!)(AT15%)

Instructie gist : 10 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

• Voilà, wort zit in het gistvat. Iets beter rendement gehad dan verwacht en de Kandijsuiker brokken wit(oud);) niet gebruikt.

Hieronder nogmaals het recept:

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Extractie-efficiëntie : 73%

Voorspelling begindensiteit : 1050,6 SG /12,5 °P /13,0 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1003,8 SG /1,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 19,5 IBU / 9 EBC

GrondstofEBCkg% Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 3,560 83,6%

Tarwemout 4 0,250 05,9%

Munich mout 15 (Brouwland) 15 0,100 02,3%

Gerstvlokken 4 0,350 08,2%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 17,2 liter aan 56 °C

Totaal spoelwater : 11,4 liter aan max 80 °C

HOP

EastKent Golding (A)BLM4,8%20FWH12,8

Amarillo (U) bloemBLM7,5%30Whirlpool 20min/85°C3,5

Geïsomeriseerd Extract- -%?(Nadien)0,0

Iers mos5,0g 55'

Rijsthulzen60,0gMaisch

VERGISTING

Gisteigenschappen : Belgische Saisongist (Citrus, kruidig en peper aroma, zoet - Stofgist!)(AT15%)

Instructie gist : 11 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

Edited 2 times, last by Steinie: IBU whirlpool erbij gezet. ().

• 15 IBU voor een saison, bij mij is dat tussen de 30 en 35. Ga je tetrahop gebruiken? :/

inderdaad maar maar voor 6 IBU. Heb net al eens geproefd. De Bitterheid kwam er al door terwijl er nog geen vergisting is geweest. Dat zal dus proeven worden. Heb nog een whirlpool gedaan van 20 min aan 85°. Denk dat dat nog wat IBUkes heeft bijgegeven.

• Voorlopig wel ja alhoewel, het Is eigenlijk wel gecontroleerd want ik Bekijk de temperatuur ‘s morgens en ‘savonds. Nu staat de temp op 24,5° gemeten in het vat.

• Ik ben toevallig ook aan het vergisten met de Belle Saison. Voor een keer heb ik hem niet zijn goesting laten doen maar de temperatuur beperkt tot 22,5°C op z'n warmst. Hij heeft toch mooi de vooropgestelde 104% SVG gehaald binnen de week. Het is een echt beest, die gist.

Nu staat hij op 15°C en binnen een paar dagen gaat hij naar 5°C om te klaren.

• Heb deze gist in de loop van de jaren al enkele keren gebruikt maar nog nooit onder de 1000 geraakt. Altijd zo rond de 1003-1004 als ik mij goed herinner. Benieuwd of het deze keer wel lukt.

• Voorspelling in het recept is gebaseerd op het eerder gebruik van de gist dus ik zou nu op 1003 moeten eindigen.

Net eens de labgisting gemeten en die staat nu al op 5.3°P. Omgezet is dat al 1003. Gaat al de goede richting uit..Gisting in het vat is nog steeds bezig aan 1 blupje per seconde.

• OG was maar 1050. Normaal maar 11gr.

Zeker niet te weinig eigenlijk nog teveel. OG was maar 1050. Volgens MR Malty zelfs maar 9gram. Volgens mijn programma 11gram en ik heb 14 gram gebruikt.

Nog eens gekeken op de calculator van Lallemand. Deze geeft ook 11,3gr aan. In Brewfather 13gr.

• Net nog eens de labgisting gecontroleerd met refracto: °P: 5 omgerekend SG1001. Straks of morgen mijn supersonische hydrometer eens in het gistvat dumpen en kijken hoever die staat want dit zou de eerste keer zijn dat ik zo'n laag SG bekom. Ben benieuwd.

In principe maakt het maisschema voor een diastaticus weinig uit.

w@lter: gebruik je suiker in de storting?

Maar het maakt hem misschien wel makkelijker om de suikers om te zetten.

Net eens gekeken naar mijn notities en ik zie dat er 14°P in de Beta amylase is omgezet 1.7°P in de gemengde en maar 1.5°P in de Alfa. Dus dit lijkt me dan toch ook aan de droge kant.

• Maar het maakt hem misschien wel makkelijker om de suikers om te zetten.

Vele diastastaticus gisten (de "Beer 2" groep in de giststamboom) vergisten zelfs geen malthotriose, zij zijn afhankelijk van het afscheiden van de glucoamylase om deze te vergisten!!
    De befaamde vergistings lag bij vb de Bell saison, even lijkt het of hij stilvalt en als je hem wat warmer zet vertrekt die terug, dat is het overschakelen van de malthose vergisting naar: het afscheiden van de glucoamylase en het afbreken van de maltotriose en andere hoger suikers tot enkelvoudig suikers

Dus bij vele van die diastaticus strains maakt het echt niet veel uit wat je wort samenstelling is. Enkel je vergistingstijd kan je eventueel verminderen als je veel maltose hebt in je wort, maar je uiteindelijke eind SG wordt er niet door beïnvloed

• Heeft misschien ook iets met watersamenstelling te maken. In ieder geval ga ik hem toch nog voor de zekerheid laten staan tot volgende week. Dan zit ik aan 14 dagen vergisting, als het dan nog niet is afgelopen.... Voorlopig de temp op 27°C gehouden.

Edited once, last by Steinie ().

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Eerste dubbel 58

• Kristof.anthonis
    2. Berichten
      58
      Views
      797
      58