Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zat vandaag een beetje rond te surfen en kwam de term diffusie nogal vaak tegen. Ik ben zelf een absolute leek qua chemie dus lach me niet uit als het volgende nogal dom klinkt...

Diffusie is toch de opname van gas in een vloeistof (in ons geval) vanuit de omgeving hé? Dus als ik een glas water in de open lucht zet gaat een deel van die lucht zich oplossen in mijn glas?

Oftewel als er lucht boven mijn bier terecht komt tijdens het gistingsproces, oxideert dit mijn bier vanwege deze diffusie?

• Diffusie is het proces waardoor een bepaalde stof, meestal een gas of vloeistof, zich gaat bewegen doorheen de beschikbare ruimte tot er een equilibrium wordt bereikt. Met andere woorden: de stof gaat zich verplaatsen van een plaats met een hoge concentratie naar een plaats met een lage concentratie totdat de concentratie van deze stof overal gelijk is.

Dit gebeurt trouwens ook in vaste stoffen en is 1 van de hoofredenen waarom microchips na verloop van tijd het begeven.

• Je kan bij een mandfles beter rubberen stoppen gebruiken dan silicone aangezien de silicone stop meer zuurstof doorlaat

De diffusieconstante van deze materialen verschilt inderdaad, maar de dikte en de dichtheid van het materiaal speelt ook een rol. Daarom zal dit praktisch geen verschil maken.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Dat is een interessante studie. En eigenlijk begrijpbaar geschreven.

Maar over oxidatie tijdens mijn gistingsproces maak ik me niet meteen zorgen, ik heb zo mijn trucje om voor een blijvende CO2 laag te zorgen (klontje suiker).

Waar ik eerst aan dacht was het volgende : als je een giststarter maakt met de "shaken, not stirred methode", dan zou die diffusie misschien kunnen zorgen voor de nodige zuurstof. Maar al typende kom ik tot de conclusie dat dat misschien onzin is... :blush:

• Ik dacht dat dat ook opging voor gassen? Waar zit de Serge als je hem nodig hebt :pray:

Diffusie is het mengen van 2 (of meerdere) stoffen ten gevolge van de moleculaire botsingen van de moleculen.
    Kan zowel in vloeistoffen gebeuren als in gassen eventueel door een (semi)permeabel membraan.

Dat is dus het proces dat oa het zogenaamde CO2 deken op heft, zorgt dat er zuurstof langs je stop naar binnen dringt in je mandfles, door je HDPE emmer naar binnen dringt .......

• Je kan bij een mandfles beter rubberen stoppen gebruiken dan silicone aangezien de silicone stop meer zuurstof doorlaat

Klopt voor een nieuwe stop, maar je rubberen stop is veel meer onderhevig aan veroudering en microscheurtjes dan een silicone stop.
    Als je rubberen stop een jaar oud is dan is die zijn oppervlakkige permeabiliteit veel hoger geworden dan die van een silicone (dat is ook een waarheid als een koe) dit ten gevolge van de reinigings en desinfectie middelen die wij gebruiken.
    Denk maar even aan een elastiekje dat in de zon gelegen heeft of de rekken van een weck bokaal.

• Toch nog voor 3 dagen , daarna geef ik er voor 5 weken de brui aan (of het moest slecht weer zijn en ik moest me vervelen) :P

Pffff, gade ons jaloers maken ofwa...? 8o^^ Zal ik er wel maar een paar dagen uitpikken met mijn herstellende madam om mijn truck eindelijk eens te kunnen laten bollen, denk dat ie platte vlakken gaat hebben door zoveel maand stil te staan op dezelfde plek... :( Maar ik weet dat je er al lang naar uitkijkt, geniet er maar van met het wijveke en zeker van/met de fantastische boot, stuur wa foto's of bel ne keer via Messenger hé, en drink maar wa lekkere schuimkragen, da's vakantie hé.. :thumbup::love:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."