Brouwen in een steriliseerketel?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik had ergens gelezen dat je, nadat je zo'n brew-in-bag zak in je ketel had gedaan, je de ketel niet meer op het vuur mocht zetten? Hoe kan je dan je maischschema volgen?

Ben sowieso van plan om buiten onder de carport te brouwen op een gasinstallatie, dus eventueel kan een katrol mij wel helpen om die zak er uit te halen; ;-)

• Het is een oude ketel van 50 liter die ik gevonden heb op 2dehands.

$_86.JPG

Zou deze eventueel gebruiken als maischketel en dan nog een extra kookpot van 33 liter aanschaffen om te koken.

Achteraf zou ik de wort na het koken dan kunnen afkoelen door de kleinere kookpot in de ketel te plaatsen.

• Ik werkte in het begin ook met een weckketel met een brouwzak er in , maar had een kraantje op mijn weckketel geplaatst of vervangen in iets degelijker dan dat plastiek die er op stond waar ik dan het wort liet aflopen in een kookketel terwijl ik spoelwater toevoegde , dan moest ik die zak er niet uithalen

• Niet gebruiken, dat is verzinkt staal. Het is giftig om te gebuiken. Bloot staal is trouwens niet aan te raden tenzij het RVS is.

Ik ben zelf ooit begonnen met deze ketel :

https://www.bmswijndepot.com/n…il-whe10-met-bodemrooster

Kost niet veel en werkt perfect op gas. Kan je makkelijk 20 liter mee brouwen.

Nadien overgeschakeld op zo eentje :

https://www.bmswijndepot.com/n…etel-half-aut-email-wat14

De mijne was wel digitaal en van Kochstar, maar analoge werken net zo goed.

• Ok bedankt voor de info!

Zal toch dan toch gewoon een kookpot van 33L aanschaffen en een gasvuurtje.
    Is het mogelijk om na het maischen de warme vloeistof met behulp van een javal hevelfilter eerst in een brouwemmer over te hevelen, de kookpot uit te spoelen en dan opnieuw de vloeistof in de kookpot te doen?

Of maak ik de kans op besmetting hier te groot en ga ik beter direct voor 2 kookpotten?

• Is het mogelijk om na het maischen de warme vloeistof met behulp van een javal hevelfilter eerst in een brouwemmer over te hevelen, de kookpot uit te spoelen en dan opnieuw de vloeistof in de kookpot te doen?

Dat kan zeker, je moet dan wel wat voorzichtig zijn met het behandelen van het hete wort maar zo kan je zeker beginnen. Maar wat je beter kan doen dan is beginnen met een BIAB. Dat is een zak die je in de ketel plaatst en waar je je mout in doet. Je maischt dan en aan het einde haal je de zak eruit. Zelf nooit gedaan maar er zijn hier verschillende brouwers die daar excellent bier mee brouwen.

• Ik had ergens gelezen dat je, nadat je zo'n brew-in-bag zak in je ketel had gedaan, je de ketel niet meer op het vuur mocht zetten? Hoe kan je dan je maischschema volgen?

Klopt maar half. Je moet zorgen dat de zak de ketel niet raakt aan de bodem als je opwarmt. De zak kan niet tegen die directe verwarming. Meestal gebruiken ze daarom maar één temperatuur om het iets makkelijker te maken. Kan je een katrol installeren dan gaat het natuurlijk wat makkelijker om andere schema’s te gebruiken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ook dit nog. Meestal zal er niet gespoeld worden met deze methode zodat je wat aan rendement verliest. Voordeel, je hebt maar één ketel nodig die dan wel groot genoeg moet zijn. Zak eruit en laten uitlekken en koken maar. Nadeel, iets troebeler wort, maar dat kan de pret niet bederven.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ook dit nog. Meestal zal er niet gespoeld worden met deze methode zodat je wat aan rendement verliest. Voordeel, je hebt maar één ketel nodig die dan wel groot genoeg moet zijn. Zak eruit en laten uitlekken en koken maar. Nadeel, iets troebeler wort, maar dat kan de pret niet bederven.

Als je echt helder(der) bier wil kan je eventueel nog altijd gelatine gebruiken bij het lageren. Ga ik voor mijn volgende brouwsel ook een keer proberen, gewoon voor de fun. Een troebel bier heeft ook zo zijn charmes...

• Dat is een goede ketel waar je heel lang plezier aan gaat hebben. Hoeveel liter is die? 60? Meteen wel groot genoeg om een stevig brouwseltje in te maken :-)

Ga je hem zowel voor het maischen als het koken gebruiken?

Ja denk dat deze 60 liter zal zijn. Ben wel van plan om te beginnen met het brouwen van 20 liter. Dan zien we wel verder.

Ik ben inderdaad van plan om de ketel zowel voor maischen als koken te gebruiken. Na het maischen zou ik dan de inhoud overscheppen in een filteremmer (ik heb nog een gistingsemmer van 30L liggen die ik ga ombouwen door een extra doorboord emmertje erin te monteren). Daarna kan de wort terug in de ketel.

Nu vroeg ik me af of het filteremmer-idee een goede keuze is. Ik zou ook een javal-hevelfilter kunnen maken maar aangezien ik al beschik over de emmer misschien eerst eens zo proberen?

En ik had al contact met iemand die een koelspiraal had die ik kon overkopen. diameter is 20 cm. Zal deze krachtig genoeg zijn om mijn ketel van diameter 37 mee te koelen, of maak ik beter zelf een groter model?

Mvg,

Lowie

• Ik ben inderdaad van plan om de ketel zowel voor maischen als koken te gebruiken. Zou na het maischen de inhoud overscheppen in een filteremmer (ik heb nog een gistingsemmer van 30L liggen die ik ga ombouwen door een extra doorboord emmertje erin te monteren). Daarna dan de wort terug in de ketel.

Nu vroeg ik me af of het filteremmer-idee een goede keuze is. Ik zou ook een javal-hevelfilter kunnen maken maar aangezien ik al beschik over de emmer misschien eerst eens zo proberen?

Als het kan best je maisch niet overscheppen dan ga je veel meer je wort blootstellen aan zuurstof en dat is niet optimaal (voorzichtig uitgedrukt)
    Beter gebruik je een hevel filter of javal filter en laat je de wort via een slangetje dat tot op de bodem hangt in je emmer lopen.
    Maak dan die maisch ketel leeg en een beetje zuiver en hevel de opgevangen wort uit je emmer terug over in die ketel (weer met het slangetje tot op de bodem)
    Het zal de kwaliteit van je bier bevorderen.

• De diameter is goed, hoe lang is de koelspiraal?

Ben hem nog niet gaan halen, maar zou een vorige versie zijn van deze koelspiraal

Volgens de website is deze geschikt voor 20 liter te koelen. Ben ook niet direct van plan om meer dan 20 in 1 keer te brouwen, zat gewoon wat in met het feit dat de diameter van m'n ketel 2x de diameter is van de spiraal (37cm en 20cm). Maar als jij zegt dat dat ok is ben ik tevreden ;-)

• Nee maar het is een beetje overkill :-)

Belangrijkste is dat je snel onder de 80°C komt maar dat gaat wel lukken, daarna kan je verder koelen tot +/- 25°, effe whirlpoolen en de trub laten bezinken. Je kan het wort dan mooi overhevelen naar het gistvat zonder al teveel prut mee te hebben. Reken gewoon op een verlies in de kookketel in je gebruikte software en dan houdt dat programma daar rekening mee. Ik heb al willen merken dat ik zo +/- 2 liter achterlaat in de kookketel maar mijn wort is wel een stuk helderder als het het gistvat in gaat.

• Nee maar het is een beetje overkill :-)

Je kan het wort dan mooi overhevelen naar het gistvat zonder al teveel prut mee te hebben. Reken gewoon op een verlies in de kookketel in je gebruikte software en dan houdt dat programma daar rekening mee. Ik heb al willen merken dat ik zo +/- 2 liter achterlaat in de kookketel maar mijn wort is wel een stuk helderder als het het gistvat in gaat.

Nochtans is er een heel simpele methode om zonder prut en zonder verlies alles over te hevelen naar het gistvat en bovendien helder.

• Nochtans is er een heel simpele methode om zonder prut en zonder verlies alles over te hevelen naar het gistvat en bovendien helder.

Wel Walter, nu ga je echt jaloers zijn, zie onderstaande foto....! ^^ Heb deze week opkweekwort gemaakt omdat het hygroscopisch goedje van die DME mijn oren uit kwam en het altijd ergens wil blijven aanplakken waar het niet moet. Heb voor het eerst in 8 jaar mijn wort gekoeld met een spiraalkoeler. 45' gekookt, gekoeld, 2 uur laten uitzakken, overgeheveld naar een emmer, Grainfather gepoetst en de wort er terug in gehevel, dan nog 15' laten verder laten koken, zo waren de eiwitten weg en kon ik de pomp gebruiken om het hete wort in de voorverwarmde flessen te pompen. pH rond de 5 gehouden omdat het om op te kweken wort ging. Lang leve de spiraalkoelers zou ik zeggen... 8o:)

kweekwort_ph.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Dit gezegd, en om Lowie niet te ontmoedigen, als je met hopbellen werkt en in het begin nog wat krap zit qua budget en materiaal, dan kan je na het koken ook met een maatbeker het wort overscheppen naar je gistvat. Zet een passe-vit zeefje bovenop je gistvat en giet daar je wort door, probeer eerst de hopbellen mee te nemen omdat die als extra filter gaan dienen.

Je houdt niet alle eiwitten tegen en uw wort zal niet kraakhelder in het gistvat terecht komen maar het uiteindelijke bier zal wel lekker zijn en dat is wat telt.

Zo'n zeef waar ik het over heb :

OIP.3Gj1UnoIWqc7ZxYRYVmIxwAAAA?pid=Api&w=207&h=207&c=7

• Herman,

Als het wort gekoeld is tot 25°C krijg ik heel snel het uitvlokken van de eiwitten.

Na een 10 tal minuten liggen ze op de bodem op de laag hopbellen. Dit is wat ik daarna overhevel, naar het gistvat.

Wel, dat is het "probleem" met opkweekwort, daar zitten geen hopbellen in, dus heb ik de eiwitten zo maar laten uitzakken en afgeheveld om daarna alles heet in de flessen te kunnen pompen via de GF.-pomp na een 2de korte kook..

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Herman,

Als het wort gekoeld is tot 25°C krijg ik heel snel het uitvlokken van de eiwitten.

Na een 10 tal minuten liggen de eiwitten op de bodem boven op de laag hopbellen. Dit is wat ik daarna overhevel, naar het gistvat.

Wow, dat is mooi helder! Gebruik je nog iets als Iers mos? En whirlpool je? Ik laat de ketel na het koelen een uurtje staan alvorens ik overhevel naar mijn gistvat. Het is best helder, maar niet zó helder.

• Alles hangt ook een beetje af hoe helder het wort is bij het filteren van het beslag. Ik gebruik daarvoor een zelfgemaakte inox hevelfilter.

Die inox hevelfilters maak ik op aanvraag voor iedereen op maat van zijn/haar maischketel.

Ja ik gebruik 1g/10l Iers mos. Ook pas ik pH waarde van het wort aan naar 5,1 digitaal gemeten, vóór het koken begint. Na het koelen ketel schuinzetten dan whirlpoolen en hevelbuis onder het bergje hopbellen met droesemkapje tegen de bodem. Enkele minuten wachten geen uur dan overhevelen en het komt helder uit de slang.