Alpha saison

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een grote fan van Brussel Beer Project zijnde was het mijn plan om een alternatieve saison te brouwen, geïnspireerd op hun Alpha IPA recept. De reden was tweevoudig. Als eerste, veel ervaring heb ik nog niet dus hoge kwaliteit/prijs hops (bv. citra, mosaïc,...) zal ik pas na het nodige brouwsucces aankopen. Ten tweede ben ik benieuwd welke smaakprofielen je kan bekomen met doodgewone belgische hops (bv. magnum, target en challenger).

Het was de eerste brouwsessie op een nieuwe setup. Een elektrische maisch/kook ketel van 27l en een dompelkoeler. Een kleine toevoeging van de Magnum hop deed dienst als bittering, gevolgd door grotere whirlpool toevoegingen van opnieuw Magnum en Challenger hops. Na het koken bleef er van de oorspronkelijke 24 l maar 15 l gehopte wort van SG 1.060 over. Dit kon in principe nog aangelengd worden maar besloot dit niet te doen.

Ondertussen staat het jong bier al elf dagen te gisten met Mangrove Jack - French Saison Ale M29. Tot dag negen stond het gistvat in een omgeving van 20°C wat in principe te laag is (optimaal tussen 26°C en 32°C). Toen stond de dichtheid op 1.025. Na het overhevelen voor een tweede fermentatie werd het gistvat geplaatst naast de boiler in ons huis waar het min. 24°C is. Hopelijk gist het jong bier sneller uit en produceert het de nodige hogere alcoholen. Zonder gistkast is het wat zoeken wat de gist gelukkig kan houden. Wanneer de fermentatie bijna ten einde is, wil ik met Fuggels dryhoppen om het fris houtige aroma te versterken. Na twee dagen cold crashen op 4°C is het dan tijd om te bottelen.

Er zit al slurry van de eerste fermentatie in de frigo om dit weekend een nieuwe batch te maken. Is er een groot verschil in levensvatbaarheid met slurry van de tweede fermentatie? Feedback is altijd welkom!

• Tot dag negen stond het gistvat in een omgeving van 20°C wat in principe te laag is (optimaal tussen 26°C en 32°C).

Te warm vergisten is niet goed maar te koud ook zeker niet. Zeker met een saison gist. Maar je hebt het al warmer gezet dus het zal wel weer oppikken. Hou er wel rekening mee dat het nog een tijdje zal doorgisten, en die SVG die de specs aangeven moet je ook met een korreltje zout nemen lijkt me.

Is er een groot verschil in levensvatbaarheid met slurry van de tweede fermentatie? Feedback is altijd welkom!

Neen, maar waarom zou je de slurry hergebruiken en niet gewoon een nieuw zakje korrelgist? Dan ben je 100% zeker dat je met dezelfde gist start.

Wanneer de fermentatie bijna ten einde is, wil ik met Fuggels dryhoppen om het fris houtige aroma te versterken.

Drie dagen dryhoppen is aan de krappe kant volgens mij. Doe maar gerust een week hoor, kan zeker geen kwaad.

• Drie dagen dryhoppen is aan de krappe kant volgens mij. Doe maar gerust een week hoor, kan zeker geen kwaad.

Daar twijfel ik niet aan. Een week zal zeker geen kwaad kunnen. Leuk weetje: verschillende bronnen geven weer dat de geextraheerde concentraties na 24 uur erg laag zijn. Contacttijd lijkt me dus meer een praktische kwestie. Zijn er mensen die, door verschillende contacttijden, significante smaakverschillen hebben gemerkt?

Dat gezegd zijnde. Ik ben van plan om een deeltje van de gebruikte dryhop als bitter hop in de volgende batch te gebruiken . Heeft iemand hier ervaring mee?

• Ik leer hier weeral veel bij, volgende keer gaat mijn dryhop er een stuk minder lang in. Toch een vraagje : lukt het jullie om alle hop te laten bezinken in die 24 - 72 uur?

Neen in 24h a 72h lukt mij dat niet, ik reken op 4 dagen en gebruik dan nog steeds een dampkapfilter rond mijn hevel (of hydrofobe watten in een Y strainer als ik langs onder aftap) om het hopgruis tegen te houden.

• Ik heb daar een simpele truuk voor : gewoon een klontje suiker in de CCT nadat ik gist aftap/dryhop toevoeg/... De gist zet dat quasi direct terug om in alcohol + CO2 en merken doe je dat niet in het uiteindelijke resultaat. En een klontje suiker levert meer als voldoende CO2 gas op om de dode ruimte in mijn CCT weer te vullen.

• Update: De vermeende 'stall' bleek het gevolg te zijn geweest van onwetendheid. Tijdens de brouwdag zijn de maatkolf en hydrometer tegen de grond gegaan en heb ter vervanging een refractometer gekocht. De SG van 1.025 las ik af zonder te corrigeren voor de aanwezige alcohol. Les geleerd!

Als ik het niet mis heb is dat met SG 1.060 een werkelijke vergisting van 80%. Dus we hebben nog even te gaan. Mangrove Jack vertelt ons dat de vergisting tussen de 85-90% vergisting zal landen. Om knallende flesjes te voorkomen blijft het gistvat nog even staan😁

• Brewking installeren op je smartphone en dan rekent die dat steeds voor je om. Je zit nu op SG 1,003 als ik het goed heb uitgerekend.

Brewking staat al op de gsm. Minimalistisch maar super handige app!

Daar gaat in de komende week nog wat af, dus nog even geduld hebben ;-)

Je zit op 95% trouwens.

Dus de vergistingsgraad op het gistzakje is de schijnbare en niet de werkelijke?

• Verder dan de 1,003 kwam hij niet. Hij ging de fles op met casonade suiker voor de carbonatie. Achteraf bleek dit niet zo'n smakelijke keuze te zijn want na twee weken rijpen lijkt het bier een casonade-achtige nasmaak te hebben.