Een grote fan van Brussel Beer Project zijnde was het mijn plan om een alternatieve saison te brouwen, geïnspireerd op hun Alpha IPA recept. De reden was tweevoudig. Als eerste, veel ervaring heb ik nog niet dus hoge kwaliteit/prijs hops (bv. citra, mosaïc,...) zal ik pas na het nodige brouwsucces aankopen. Ten tweede ben ik benieuwd welke smaakprofielen je kan bekomen met doodgewone belgische hops (bv. magnum, target en challenger).
Het was de eerste brouwsessie op een nieuwe setup. Een elektrische maisch/kook ketel van 27l en een dompelkoeler. Een kleine toevoeging van de Magnum hop deed dienst als bittering, gevolgd door grotere whirlpool toevoegingen van opnieuw Magnum en Challenger hops. Na het koken bleef er van de oorspronkelijke 24 l maar 15 l gehopte wort van SG 1.060 over. Dit kon in principe nog aangelengd worden maar besloot dit niet te doen.
Ondertussen staat het jong bier al elf dagen te gisten met Mangrove Jack - French Saison Ale M29. Tot dag negen stond het gistvat in een omgeving van 20°C wat in principe te laag is (optimaal tussen 26°C en 32°C). Toen stond de dichtheid op 1.025. Na het overhevelen voor een tweede fermentatie werd het gistvat geplaatst naast de boiler in ons huis waar het min. 24°C is. Hopelijk gist het jong bier sneller uit en produceert het de nodige hogere alcoholen. Zonder gistkast is het wat zoeken wat de gist gelukkig kan houden. Wanneer de fermentatie bijna ten einde is, wil ik met Fuggels dryhoppen om het fris houtige aroma te versterken. Na twee dagen cold crashen op 4°C is het dan tijd om te bottelen.
Er zit al slurry van de eerste fermentatie in de frigo om dit weekend een nieuwe batch te maken. Is er een groot verschil in levensvatbaarheid met slurry van de tweede fermentatie? Feedback is altijd welkom!